Przejdź do treści
Zodiac CH-601XL
Źródło artykułu

Po kolejnej katastrofie FAA uziemiła wszystkie Zodiaki

12 listopada Federalna Agencja Lotnictwa USA (FAA), wstrzymała wydawanie nowych certyfikatów zdatności do lotu dla samolotów serii Zodiac CH-601XL. Dzień później Narodowa Rada Bezpieczeństwa Transportu (NTSB) opublikowała informacje o kolejnym wypadku tej maszyny i zaproponowała wdrożenie zaleceń, które już wcześniej rekomendowała FAA, podkreślając, iż gdyby zostały one wprowadzone mogłyby zapobiec katastrofie.

Ostatnie zarządzenia FAA zmuszają właścicieli Zodiaków do zdobywania certyfikatów zdatności do lotu, by udowodnić, że dokonali oni odpowiednich modyfikacji mających ograniczyć występujące w tej konstrukcji drgania samowzbudne. 7 listopada FAA wydała specjalny biuletyn informacyjny zawieszający loty samolotów nie spełniających wymogów. Zodiac jest dostępny w wersji sportowej, jak również eksperymentalnej, jednak FAA wymaga dokonywania modyfikacji tylko tej pierwszej kategorii.

NTSB zaznaczyła, że już w kwietniu wzywała FAA do zawieszenia lotów samolotów tego typu, wymieniając sześć wypadków spowodowanych drganiami konstrukcji, w których zginęło 10 osób. Rada twierdzi, że FAA odpowiedziała, iż w tamtym czasie brakowało "odpowiedniego uzasadnienia" by narzucić takie działanie wobec wszystkich użytkowników. Poza obowiązkowym uziemieniem producent zestawów samolotowych Zenith, FAA oraz Stowarzyszenie Samolotów Eksperymentalnych (EAA) zalecają, by wszystkie samoloty Zodiac CH-650 i CH-601XL zostały zmodyfikowane, bez względu na ich status certyfikacyjny.

Przetłumaczono na podstawie artykułu ze strony AVweb.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony