Koordynacja rozkładów lotów na czas EURO 2012
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński wydał decyzję o wprowadzeniu koordynacji rozkładów lotów w Porcie Lotniczym Chopina w Warszawie począwszy od 25 marca 2012 roku.
Prezes ULC zadecydował również o wprowadzeniu czasowej koordynacji rozkładów lotów w okresie rozpoczynającym się na tydzień przed meczem inauguracyjnym i upływającym trzy dni po meczu finałowym Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej w 2012 roku, tj. od 1 czerwca do 8 lipca 2012 roku, w Porcie Lotniczym Poznań – Ławica, Porcie Lotniczym Gdańsk im. Lecha Wałęsy oraz Porcie Lotniczym Wrocław – Strachowice.
Zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady nr 95/93 z dnia 18 stycznia 1993 r. w sprawie wspólnych zasad przydzielania czasu na start lub lądowanie w portach lotniczych Wspólnoty obie decyzje zostały poprzedzone analizą przepustowości oraz konsultacjami z zarządzającymi lotniskami, przewoźnikami lotniczymi regularnie korzystającymi ze wspomnianych lotnisk, ich reprezentatywnymi organizacjami, przedstawicielami lotnictwa ogólnego stale korzystającymi z lotnisk oraz Polską Agencją Żeglugi Powietrznej.
Decyzja o wprowadzeniu koordynacji w Porcie Lotniczym im. Chopina w Warszawie została wydana na wniosek zarządzającego lotniskiem, Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze”. Wniosek został umotywowany faktem braku możliwości skutecznego przeciwdziałania przekraczaniu limitów hałasowych dotyczących operacji lotniczych podczas ciszy nocnej na lotnisku w Warszawie. Otrzymane analizy oraz informacje wskazały jednoznacznie na koordynację rozkładów lotów, jako jedyny środek, który – wraz z planowanymi rozwiązaniami operacyjnymi – może rozwiązać kwestię wspomnianych wyżej zdarzających się coraz częściej przekroczeń norm hałasowych.
Postępowanie w sprawie koordynacji portów lotniczych na czas trwania Turnieju Euro 2012 zostało wszczęte z urzędu po otrzymaniu od Spółki PL.2012 Sp. z o.o. analiz dotyczących popytu na transport lotniczy podczas turnieju. Podobnie jak w przypadku stałej koordynacji również i w tym przypadku zostały przeprowadzone szczegółowe analizy, które wykazały istnienie poważnych przesłanek, świadczących o możliwym braku przepustowości w portach miast gospodarzy Turnieju Euro 2012 podczas trwania Mistrzostw. Ponadto potrzebę wprowadzenia koordynacji rozkładów lotów wyraziły także podmioty uczestniczące w konsultacjach (m. in. zarządzający lotniskami miast gospodarzy turnieju, Polska Agencja Żeglugi Powietrznej oraz wybrani przewoźnicy lotniczy), a także Spółka PL.2012, odpowiedzialna za przygotowanie Polski do turnieju.
W związku z decyzją wydaną przez Prezesa Urzędu w najbliższym czasie zostanie wszczęta procedura wyboru koordynatora rozkładów lotów, którego obowiązki obejmą zarówno koordynację lotniska w Warszawie, jak i czasową koordynację lotnisk pozostałych miast gospodarzy na czas trwania Turnieju Euro 2012. W procesie wyboru będą mogły wziąć udział wszystkie podmioty spełniające wymagania zawarte w stosownych przepisach prawa, w szczególności w rozporządzeniu Rady nr 95/93 oraz rozporządzeniu Ministra Transportu z dnia 27 czerwca 2006 r. w sprawie koordynacji i organizacji rozkładów lotów. Komunikat w sprawie wszczęcia procedury wyboru koordynatora rozkładów lotów na wymienionych lotniskach ukaże się w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
***
Koordynację wprowadza się na lotniskach, na których popyt na loty przekracza ich dostępną przepustowość lub występują inne szczególne okoliczności (jak np. ograniczenia środowiskowe w porcie w Warszawie). Rolą koordynatora jest przydzielanie czasów na start lub lądowanie samolotu w taki sposób aby efektywnie wykorzystać ograniczone zasoby lotniska i zapewnić płynny przepływ ruchu lotniczego. Wspomniane czasy określa się mianem slotów. Są one przyznawane na zasadach uregulowanych w prawie Europejskim oraz w oparciu o światowe standardy zunifikowane na poziomie International Air Transport Association - IATA.
Komentarze