Przejdź do treści
Źródło artykułu

FAA wymaga automatycznych systemów anty-oblodzeniowych

We wtorek FAA zmieniła standardy swojej certyfikacji dla kategorii samolotów transportowych. Teraz będą musiały być wyposażone w automatycznie aktywujące się systemy anty-oblodzeniowe lub w sygnalizator informujący pilota, kiedy taki system powinien aktywować.

„Dodajemy kolejny poziom bezpieczeństwa, by zapobiec sytuacjom, w których piloci są zupełnie nieświadomi nagromadzenia się lodu lub myślą, że oblodzenie nie jest tak duże, by włączać wyposażenie zabezpieczające przed oblodzeniem,” powiedział administrator FAA Randy Babbitt.

Nowe przepisy wymagają, by samoloty były wyposażone w skuteczny system ochrony przed oblodzeniem aktywowany w odpowiednim momencie. Wcześniej FAA wymagało aktywacji pneumatycznych systemów odladzania (ang.: pneumatic deicing boots) w wielu modelach samolotów przy pierwszej oznace nagromadzenia się lodu – według pilotów przepis dość kontrowersyjny, bo niektórzy uważali, że powinni aktywować system dopiero wtedy kiedy na krawędziach natarcia pojawi się lód.

„Nowy wymóg certyfikacyjny wyklucza poleganie na decyzji pilota, który do tej pory sam musiał obserwować czy samolot jest już oblodzony czy nie,” oznajmiło FAA i dotyczy to wszystkich typów systemów anty-oblodzeniowych.

Nie ma wymogu modyfikacji istniejących projektów samolotów, jeśli nie przechodzą znaczących zmian, więc systemy montowane będą tylko w nowych konstrukcjach. Według poprawionych standardów, projekty nowych samolotów transportowych muszą być wyposażone w jedną z trzech metod wykrywania oblodzenia i aktywowania systemu ochrony przed oblodzeniem kadłuba. Może to być system wykrywający oblodzenie, który automatycznie aktywuje lub alarmuje pilota by włączył system anty-oblodzeniowy, czujnik nagromadzenia się lodu na wyznaczonej powierzchni np.: skrzydłach, połączony z systemem doradczym, informującym pilotów by aktywowali system anty-oblodzeniowy lub identyfikacja temperatury i wilgotności prowadzących do oblodzenia kadłuba informująca pilotów o konieczności aktywowania systemu anty-oblodzeniowego.

Nowe standardy wymagają także, by raz włączony system anty-oblodzeniowy działał stale, był automatycznie włączany i wyłączany lub ostrzegał pilotów kiedy system włączać lub wyłączać.

Przetłumaczono na podstawie artykułu ze strony AvWeb.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony