FAA proponuje Systemy Zarzadzania Bezpieczeństwem
FAA opublikowała Notę Propozycji Przepisów, które nakładałyby obowiązek na szerokie spektrum przedsiębiorstw lotniczych, od stacji naprawczych po linie lotnicze, wprowadzenia formalnych „systemów zarządzania bezpieczeństwem” („safety management systems”, SMS), które dokumentują procedury bezpieczeństwa podczas działalności firmy.
ICAO (International Civil Aviation Organization) określa SMS jako „systematyczną próbę zarządzania bezpieczeństwem, wciągając w to potrzebne struktury organizacyjne, odpowiedzialnych za to ludzi, politykę i procedury.”
Z kolei, Stowarzyszenie Aircraft Electronics (AEA, Aircraft Electronics Association) nazywa go „nadrzędnym, regulacyjnym dodatkiem do prowadzonej działalności”, który jak przyznaje nawet FAA jest ogromnym administracyjnym i operacyjnym ciężarem. AEA zachęca członków do wypowiadania się na temat wydanej przez FAA noty, lecz wcześniej zaleca uczestnictwo w seminarium na temat jej potencjalnego wpływu. AEA obawia się, że członkowie nieświadomie wyrażą swoje poparcie dla propozycji, jeśli na spotkaniach nie będzie się jasno przedstawiać zalet i wad tej kwestii.
Sednem SMS jest sformalizowany proces podejmowania decyzji, którego właściciele przedsiębiorstw mieliby „używać do planowana, organizowania, kierowania i kontrolowania swoich normalnych, codziennych działań.”
Jednak, FAA szybko zaznacza, że SMS w żaden sposób nie zastępuje czy też nie jest ważniejszy od wszystkich papierowych zapisów dotychczas wymaganych w celu zapewnienia zgodności z własnymi przepisami. “Dlatego FAA proponuje szczególne dodatkowe utrudnienie bez żadnych finansowych, organizacyjnych czy administracyjnych korzyści dla członków AEA,” czytamy w publikacji prasowej AEA.
Przetłumaczono na podstawie artykułu ze strony AVweb.
Komentarze