Druki 154, EPBC
Z uwagi na duże zainteresowanie przedstawicieli lotnictwa ogólnego tematyką stosowania druków 154 oraz szkoleniem lotniczym na lotnisku Warszawa-Babice, Urząd Lotnictwa Cywilnego opublikował na swojej stronie internetowej następujące wyjaśnienie.
Druk 154:
Urząd Lotnictwa Cywilnego podjął starania w celu pełniejszego dostosowania krajowego systemu licencjonowania personelu lotniczego do potrzeb wynikających z dynamicznie zmieniających się uwarunkowań zewnętrznych.
Planowane jest m.in. wprowadzenie zmian do rozporządzenia Ministra Infrastruktury sprawie licencjonowania personelu lotniczego, rozporządzenia Ministra infrastruktury w sprawie certyfikacji działalności w lotnictwie cywilnym oraz Podręcznika Licencjonowania Personelu Lotniczego.
Wszelkie podjęte w tym kierunku prace będą miały na celu m.in. wprowadzenie do krajowego porządku prawnego poprawionej wersji druku 154, zgodnego z JAR-FCL.
Szacuje się, że cały proces legislacyjny zakończy się nie wcześniej niż w połowie tego roku. Nowe druki będą wdrażane, w porozumieniu z zainteresowanymi, od początku sezonu lotniczego.
Do tego czasu Urząd Lotnictwa Cywilnego poleca stosowanie obecnej wersji druku, zgodnie z postanowieniami dokumentów regulaminowych ośrodków szkolenia lotniczego. Druk ten będzie uważany za informację dla ULC o aktualnie prowadzonej działalności szkoleniowej (nie będzie stanowił podstawy do wprowadzania ograniczeń w działalności szkoleniowej ośrodków).
Należy mieć na uwadze fakt, iż zgodnie z Załącznikiem nr 1a do JAR-FCL 1.055 pkt 23, ULC może wystąpić do ośrodków szkolenia lotniczego FTO z żądaniem przedłożenia dokumentacji i raportów dotyczących prowadzonych szkoleń, a ośrodki muszą tę dokumentację przedłożyć. Podobna regulacja dotyczy ośrodków TRTO, o czym stanowi załącznik 2 do JAR-FCL 1.055 pkt 20.
Dodatkowo Urząd Lotnictwa Cywilnego planuje podjąć współpracę ze środowiskiem lotniczym w celu wypracowania nowego systemu nadzoru nad ośrodkami szkolenia.
Szkolenie Lotnicze na lotnisku Warszawa-Babice (EPBC):
Podstawową regulacją jaką kieruje się Urząd Lotnictwa Cywilnego powołując się na krąg właściwy do szkolenia lotniczego są przepisy działu 2 JAR-FCL 1 Podrozdział C AMC FCL 1.125, dotyczące zakresu szkolenia praktycznego na licencję pilota turystycznego. Prawdą jest, że przepisy te w sposób całkowicie zamierzony nie określają ani parametrów ani kształtu tego kręgu. Wskazują jednakże jakie czynności w ramach szkolenia powinien wykonywać uczeń. Ćwiczenia 12 i 13 określone w AMC FCL 1.125 wymagają wykonania ściśle określonych manewrów, które zgodnie z odrębnymi przepisami muszą być wykonane zgodnie z Instrukcją Użytkowania w Locie statku powietrznego użytego do szkolenia. Trajektoria samolotu powstająca w rezultacie wykonania tych manewrów jest określana jako krąg nadlotniskowy. Stąd parametry i kształt kręgu są zmienne, zależne od osiągów samolotu i warunków meteorologicznych i nie mogą być z góry narzucone. Podobne reguły dotyczą pierwszego lotu samodzielnego – ćwiczenie 14. Reasumując, krąg nadlotniskowy w rozumieniu JAR-FCL nie jest lotem po wyznaczonej trasie, ale sekwencją ściśle określonych manewrów.
Urząd Lotnictwa Cywilnego, po wnikliwym zapoznaniu się z opiniami ekspertów ze środowiska lotniczego oraz przedstawicieli ośrodków szkolenia, stwierdził, że przy obecnej organizacji ruchu lotniczego (brak wyznaczonego circuit pattern) wspomniane ćwiczenia nie mogą być wykonywane na lotnisku EPBC.
W związku z powyższym ośrodki szkolenia lotniczego, prowadzące działalność na lotnisku Warszawa-Babice, działając w oparciu o przepisy prawa, w tym JAR-FCL oraz realizując zapisy własnych dokumentów regulaminowych, powinny we własnym zakresie dostosować się do wskazanych przez Urząd zaleceń.
Sposób dostosowania się do nich będzie w przyszłości przedmiotem kontroli ze strony inspektorów ULC.
Informację w powyższych sprawach Urząd Lotnictwa Cywilnego przekazał m.in. Krajowemu Towarzystwu Lotniczemu - AOPA Poland
Kwestię tę poruszono również w liście do Joint Aviation Authorities.
Na koniec zamieszczono na stronie ULC fragment przepisów działu 2 JAR-FCL 1 Podrozdział C AMC FCL 1.15, w którym mowa jest o czynnościach, jakie powinien wykonywać uczeń w ramach szkolenia w języku polskim i w języku angielskim
Komentarze