Lufthansa Technik rozpoczyna proces certyfikacji AeroSHARK dla samolotów A330
Lufthansa Technik rozpoczęła proces certyfikacji AeroSHARK dla samolotu A330ceo. Będzie to pierwszy model Airbusa, który wkrótce skorzysta z folii żebrowanej, redukującej opór powietrza i paliwo, opracowanej we współpracy z BASF Coatings.
Certyfikacja autoryzacyjna będzie prowadzona poprzez Supplemental Type Certificate (STC), który umożliwi seryjną modyfikację kadłuba i gondoli samolotów A330-200 i A330-300.
„Wybór A330ceo jako kolejnego kandydata do certyfikacji AeroSHARK jest strategiczny, biorąc pod uwagę powszechne zastosowanie tego typu samolotu i jego znaczący wpływ na globalne zużycie paliwa i emisję spalin. Przy około 1000 samolotach A330-200 i -300 eksploatowanych na całym świecie, potencjał oszczędności kosztów operacyjnych i znacznych korzyści dla środowiska jest ogromny” – stwierdził Andrew Muirhead, wiceprezes ds. innowacji w zakresie wyposażenia oryginalnego w Lufthansa Technik.
Wiadomo, że wpływ technologii riblet na redukcję oporu aerodynamicznego jest najbardziej znaczący podczas lotów przelotowych, co czyni samoloty dalekodystansowe idealnymi kandydatami do takich modyfikacji. Lufthansa Technik posiada już certyfikaty na modernizację AeroSHARK w B777-300ER, 777-200ER i 777F. A330 to drugi najczęściej dostarczany typ samolotu szerokokadłubowego po B777. Jego znaczna penetracja rynku i długi pozostały cykl życia produktu otwierają nowe możliwości dla AeroSHARK.
Do wprowadzenia jakiejkolwiek modyfikacji samolotu do użytku w lotnictwie komercyjnym jest wymagane uzyskanie oficjalnej zgody władz lotniczych. Proces certyfikacji obejmuje szczegółowe analizy i testy w celu zapewnienia zgodności z rygorystycznymi normami bezpieczeństwa lotniczego. Modyfikacje dla każdego modelu samolotu i dodatkowego obszaru zastosowań muszą przejść własną, uzupełniającą certyfikację typu. W przypadku samolotu A330 proces ten ma się zakończyć w 2026 r.
Rozszerzenie sprawdzonych korzyści AeroSHARK na kolejne samoloty
Zasada redukcji oporu aerodynamicznego poprzez żebrowanie jest naukowo uznawana od dziesięcioleci. Lufthansa Technik i BASF Coatings z powodzeniem zastosowały tę zasadę w trudnych warunkach codziennej działalności linii lotniczych, dzięki czemu AeroSHARK jest obecnie jedynym certyfikowanym rozwiązaniem dla lotnictwa komercyjnego.
AeroSHARK, obecnie montowany w kadłubie samolotu i gondolach silników, pozwala na redukcję zużycia paliwa i emisji CO₂ o około jeden procent, a dzięki certyfikacji dodatkowych powierzchni wartość ta może się to jeszcze bardziej zwiększyć.
„Zastosowana technologia stanowi znaczący krok naprzód w dążeniu do poprawy efektywności paliwowej i redukcji emisji w lotnictwie komercyjnym. Dzięki certyfikacji A330ceo, wkrótce możliwe będzie rozszerzenie tych korzyści na większą liczbę samolotów i dalszy wkład w bardziej zrównoważone praktyki lotnicze” – powiedział Frank Naber, starszy wiceprezes ds. globalnej obróbki powierzchni w BASF Coatings.
Do tej pory modyfikacje AeroSHARK na dużą skalę zostały z powodzeniem zastosowane w 28 samolotach B777 kilku linii lotniczych oraz w jednym B747 Lufthansy, który posłużył jako poligon doświadczalny. Liczba ta stale rośnie, co dowodzi skuteczności folii riblet w codziennej eksploatacji. Do sierpnia 2025 r. samoloty zmodyfikowane za pomocą AeroSHARK wylatały ponad 232 tys. godzin, oszczędzając ponad 13 tys. ton paliwa lotniczego i redukując emisję CO₂ o ponad 42 tys. ton.



Komentarze