Niestety, ciągle bez zmian w osłonie meteorologicznej dla lotnictwa ogólnego
Na stronie Rządowego Centrum Legislacji można zapoznać się z dokumentacją dotyczącą prac nad projektem rozporządzenia w sprawie osłony meteorologicznej lotnictwa cywilnego. Niestety, uważna lektura prowadzi do wniosków, które w zasadzie są powtórzeniem uwag zgłoszonych w trakcie konsultacji społecznych. Opinia RCL wskazuje na to że projekt wymaga ponownej analizy i dopracowania. Podstawowa uwaga dotyczyła niezrealizowania upoważnienia ustawowego. Projekt rozporządzenia nie opisywał tego co ma w tytule i nie wskazywał norm określających szczegółowe warunki zapewniania osłony meteorologicznej. Za to w kilku miejscach wykraczał poza upoważnienie ustawowe opisując zagadnienia, które nie powinny się w nim znaleźć. Dotyczyło to zadań zarządzającego lotniskiem, czy też „meteorologicznych” zadań służb AFIS.
Tutaj możesz się zapoznać z dokumentacją dot. prac nad projektem rozporządzenia
Powyższe uwagi zostały uwzględnione, wprowadzono nowe zapisy. Projekt został skierowany z powrotem do RCL z wnioskiem o zwolnienie z Komisji Prawniczej. Należy się więc spodziewać że w najbliższym czasie zostanie on podpisany przez ministra właściwego do spraw transportu.
Niewątpliwie nowe rozporządzenie będzie lepsze od starego. Wątpliwości budzi sam proces jego tworzenia pod szczególna presją czasu – termin wejścia w życie był wskazany na 18.03.2013r. Już w trakcie konsultacji społecznych ich uczestnicy zostali zaskoczeni faktem omawiania innej wersji projektu niż wcześniej rozesłany. Po kolejnych zmianach sugerowanych w ramach uzgodnień międzyresortowych oraz przez RCL projekt rozporządzenia znacząco różni się od konsultowanego.
Nowe rozporządzenie nie zmieni nic w zakresie osłony meteorologicznej lotnictwa ogólnego. Ta część rozporządzenia jest opracowana w oderwaniu od rzeczywistości, a zwłaszcza od systemu finansowania osłony meteorologicznej lotnictwa ogólnego. Mamy wskazane produkty (ale np. w formie, która dalej nie wymusza umożliwienia dostępu do aktualnych danych radarowych ), wiemy kto powinien za nie zapłacić (Minister Transportu) ale pozostaje pytanie czy to wystarczy do prawidłowego funkcjonowania.
Bogusław Bartosik
![Facebook](/themes/custom/dlapilota/images/icons/socialmedia_ico_facebook.png)
![Twitter](/themes/custom/dlapilota/images/icons/socialmedia_ico_twitter.png)
![Wykop](/themes/custom/dlapilota/images/icons/socialmedia_ico_wykop.png)
Komentarze