Niestety, ciągle bez zmian w osłonie meteorologicznej dla lotnictwa ogólnego
Na stronie Rządowego Centrum Legislacji można zapoznać się z dokumentacją dotyczącą prac nad projektem rozporządzenia w sprawie osłony meteorologicznej lotnictwa cywilnego. Niestety, uważna lektura prowadzi do wniosków, które w zasadzie są powtórzeniem uwag zgłoszonych w trakcie konsultacji społecznych. Opinia RCL wskazuje na to że projekt wymaga ponownej analizy i dopracowania. Podstawowa uwaga dotyczyła niezrealizowania upoważnienia ustawowego. Projekt rozporządzenia nie opisywał tego co ma w tytule i nie wskazywał norm określających szczegółowe warunki zapewniania osłony meteorologicznej. Za to w kilku miejscach wykraczał poza upoważnienie ustawowe opisując zagadnienia, które nie powinny się w nim znaleźć. Dotyczyło to zadań zarządzającego lotniskiem, czy też „meteorologicznych” zadań służb AFIS.
Tutaj możesz się zapoznać z dokumentacją dot. prac nad projektem rozporządzenia
Powyższe uwagi zostały uwzględnione, wprowadzono nowe zapisy. Projekt został skierowany z powrotem do RCL z wnioskiem o zwolnienie z Komisji Prawniczej. Należy się więc spodziewać że w najbliższym czasie zostanie on podpisany przez ministra właściwego do spraw transportu.
Niewątpliwie nowe rozporządzenie będzie lepsze od starego. Wątpliwości budzi sam proces jego tworzenia pod szczególna presją czasu – termin wejścia w życie był wskazany na 18.03.2013r. Już w trakcie konsultacji społecznych ich uczestnicy zostali zaskoczeni faktem omawiania innej wersji projektu niż wcześniej rozesłany. Po kolejnych zmianach sugerowanych w ramach uzgodnień międzyresortowych oraz przez RCL projekt rozporządzenia znacząco różni się od konsultowanego.
Nowe rozporządzenie nie zmieni nic w zakresie osłony meteorologicznej lotnictwa ogólnego. Ta część rozporządzenia jest opracowana w oderwaniu od rzeczywistości, a zwłaszcza od systemu finansowania osłony meteorologicznej lotnictwa ogólnego. Mamy wskazane produkty (ale np. w formie, która dalej nie wymusza umożliwienia dostępu do aktualnych danych radarowych ), wiemy kto powinien za nie zapłacić (Minister Transportu) ale pozostaje pytanie czy to wystarczy do prawidłowego funkcjonowania.
Bogusław Bartosik
Komentarze