Jak Brexit wpływa na loty GA do i z Wielkiej Brytanii

Fairoaks Airport w Wielkiej Brytanii, fot. Fairoaks Airport

Brytyjska AOPA ma nadzieję, że w pewnym momencie w 2021 r. znów będzie można bezpiecznie podróżować i wznowić loty za granicę. Jednak istnieją pewne różnice, o których należy pamiętać, bowiem Wielka Brytania zakończyła okres przejściowy i opuściła już Unię Europejską.

Loty zagraniczne z tego kraju muszą być wykonywane z / do lotnisk / pasów, które posiadają Certificate of Agreement (CoA) z brytyjskimi służbami celnymi wydany przez brytyjskie służby graniczne. Lotniska / pasy, na który wykonany był lot z poza Wielkiej Brytanii w ciągu 12 miesięcy przed czerwcem 2020 r., powinny otrzymać odpowiednią instrukcję i tymczasowe zezwolenie ważne do 30 czerwca 2022 r., po której to dacie wymagane będzie uzyskanie indywidualnego certyfikatu. W momencie gdy podróże zagraniczne będą ponownie dozwolone, piloci z Wysp Brytyjskich muszą pamiętać o wszelkich NOTAMACH, zgodnie z którymi do odpowiednich służb będzie wymagane przesłanie dodatkowych informacji (z powodu COVID).

Obecnie licencje LAPL wydane w Wielkiej Brytanii nie są już uznawane w krajach pod jurysdykcją EASA, a ich użycie jest ograniczone tylko do brytyjskiej przestrzeni powietrznej. Podobnym ograniczeniom podlegają również piloci posiadający licencję PPL zgodną z przepisami Part FCL wydaną w Wielkiej Brytanii, ale posiadający certyfikat medyczny LAPL. Od 1 stycznia 2021 r. zwiększone zostało cło na AVGAS, które obecnie wynosi 0,3820 funta za litr paliwa. Zakupy bezcłowe zostały rozszerzone na kraje UE i należy pamiętać, że w przypadku prywatnego lotu odliczenie na towary inne niż alkohol lub tytoń może wynieść do 270 funtów.

W dniu podróży pilot będzie potrzebował paszportu, który musi być ważny przez co najmniej 6 miesięcy. Data jego wydania nie może przekraczać 10 lat wstecz (nawet jeśli do upływu terminu jego ważności zostało 6 miesięcy lub więcej). Europejska karta ubezpieczenia zdrowotnego (EKUZ) lub globalna karta ubezpieczenia zdrowotnego (GHIC) będzie ważna, jeśli pilot podróżuje do kraju UE, ale zaleca się dodatkowo uzyskanie ubezpieczenia podróżnego na pokrycie wszelkich niespodziewanych wydatków.

Pilot powinien sprawdzić, czy kraj UE, do / z którego podróżuje, zmienił wymagania dotyczące wjazdu / wyjazdu dla obywateli Wielkiej Brytanii, zwłaszcza jeśli podróżuje w celach biznesowych. Z Wielkiej Brytanii do UE nie mogą być przewożone mięso i nabiał, ale można wwieźć te produkty z UE do Wielkiej Brytanii. Brytyjskie firmy nie mogą już wykonywać napraw ani przeglądów samolotów EASA, jeśli więc właściciel statku powietrznego musi wykonać naprawę podczas pobytu w Wielkiej Brytanii, musi określić, który podmiot jest uprawniony do prowadzenia prac zgodnie z przepisami EASA.

Źródło: IAOPA
comments powered by Disqus