Holandia: reklamowanie podróży samolotami nie łamie prawa
Biuro podróży TUI nie złamało prawa, reklamując wycieczki do Turcji zakładające przelot samolotem - orzekł w czwartek holenderski Komitet ds. Kodeksu Reklamy. Organizacja proklimatyczna, która wniosła skargę, uważa, że reklama telewizyjna nakłania do szkodliwych dla środowiska zachowań.
Holenderski Komitet ds. Kodeksu Reklamy w ostatnich latach coraz częściej rozpatruje skargi na reklamy związane z walką ze zmianami klimatu. Do Komitetu kierowane są sprawy związane z greenwashingiem, a więc przedstawianiem danego produktu lub usługi w sposób sugerujący jego przyjazny wpływ na klimat i środowisko. Np. w maju br. Komitet uznał, że TUI wprowadzała klientów w błąd, zapewniając, że płacąc dodatkowo 2 euro za wycieczkę samolotem, inwestują w bardziej zrównoważony transport.
Tym razem organizacja Reklamy bez Skamielin wniosła skargę na reklamę telewizyjną oferty wycieczek TUI do Turcji. Jak bowiem podkreślała, lot samolotem to aktywność niebezpieczna dla środowiska, klimatu i zdrowia, co narusza zakaz reklam nakłaniających klientów do szkodliwych zachowań.
Jak podała agencja ANP, Komitet ds. Kodeksu Reklamy uznał jednak, że zakazu tego nie można traktować tak szeroko, a wycieczki samolotami są wciąż dozwoloną działalnością gospodarczą. Gdyby ustawodawca chciał wprowadzenia zakazu reklamy wycieczek lotniczych, loty samolotami zostałyby wymienione na liście produktów i usług zabronionych w reklamie, na których znajdują się m.in. papierosy i leki na receptę.
Czwartkowe orzeczenie jest prawomocne. Skarżąca TUI organizacja w odpowiedzi na wyrok uznała, że Komitet ds. Kodeksu Reklamy stracił okazję do wydania znaczącego i wiążącego orzeczenia w sprawie klimatu. W jej ocenie podstawę do wprowadzenia zakazu reklam podróży lotniczych daje unijne prawo. (PAP)
mce/ mms/
Komentarze