Ruch pasażerski i cargo w Porcie Lotniczym Katowice w styczniu 2021 roku

Port Lotniczy Katowice - widok z góry zimą (fot. Robert Neumann)

Zaledwie 25 078 pasażerów obsłużono w Porcie Lotniczym Katowice w styczniu 2021 roku, to jest o 265 260 mniej (-91,4%) w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku. Z mocno ograniczonej siatki połączeń regularnych skorzystało 12 907 podróżnych, czyli o 216 230 mniej (-94,4%) niż w styczniu minionego roku. W ruchu czarterowym odnotowano 11 530 pasażerów, to jest o 35 304 mniej (-75,4%) niż w pierwszym miesiącu 2020 roku.

„Od listopada 2020 roku cały czas trwa drugi lockdown europejskiego lotnictwa, który jest skutkiem licznych obostrzeń sanitarnych, obowiązujących praktycznie we wszystkich europejskich państwach. Obowiązkowe testy diagnostyczne na koronawirusa i kwarantanna po przylocie zniechęcają do podróżowania. Niski popyt spowodował radykalne ograniczenie oferty przez linie lotnicze. W styczniu 2020 roku tygodniowo notowaliśmy średnio około 270 odlotów w ruchu pasażerskim, w pierwszym miesiącu bieżącego roku liczba ta spadła do 45 odlotów w tygodniu.” – mówi Artur Tomasik, prezes Zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA, firmy zarządzającej Katowice Airport.

Tomasik dodaje, że: „Pomimo największego w historii lotnictwa kryzysu wywołanego przez pandemię koronawirusa, z Pyrzowic płyną także dobre informacje z segmentu przewozów pasażerskich. Pod koniec lutego z Katowice Airport, na zlecenie biura podróży Rainbow Tours, wystartują dwa dalekodystansowe bezpośrednie połączenia czarterowe. Od 25 lutego będzie można polecieć na wakacje do Meksyku, a od 27 lutego do Dominikany. Każda z tras obsługiwana będzie raz w tygodniu Dreamlinerem Polskich Linii Lotniczych LOT, który będzie bazował w Katowice Airport. W związku z powyższym Pyrzowice będą w tym momencie jedynym polskich lotniskiem regionalnym z aktywnym i bazującym samolotem szerokokadłubowym narodowego przewoźnika, co daje możliwość uruchomienia kolejnych dalekodystansowych i bezpośrednich połączeń czarterowych z naszego portu lotniczego”.

Rekordowe cargo

W 2020 roku pyrzowickie lotnisko umocniło się na pozycji lidera wśród portów regionalnych w segmencie przewozów cargo. W minionym roku z i do Katowice Airport przewieziono 20 375 ton frachtu lotniczego i był to najlepszy wynik w historii portu. Został osiągnięty pomimo pandemii koronawirusa, która według danych europejskiego oddziału Międzynarodowej Rady Portów Lotniczych spowodowała, że w 2020 roku na Starym Kontynencie odnotowano aż 12% spadek przewozów cargo lotniczego.

W styczniu 2021 roku przewozy cargo w Katowice Airport dynamicznie wzrosły. Przez pyrzowicki terminal towarowy przeszło 2 186 ton frachtu lotniczego, to jest o 596 ton więcej (+37,4%) w porównaniu z pierwszym miesiącem minionego roku.


Port Lotniczy Katowice - cargo (fot. Piotr Adamczyk/PR KTW)

„Od lat stawiamy na dywersyfikację infrastruktury. Inwestujemy nie tylko pod potrzeby obsługi ruchu pasażerskiego, ale rozwinęliśmy m.in. nowoczesną strefę do obsługi cargo lotniczego, co przynosi wymierne, policzalne i pozytywne efekty. W oparciu o rozwiniętą infrastrukturę, działalność w Pyrzowicach prowadzą m.in. DHL Express, TNT/FedEx, UPS, Amazon, a od stycznia 2021 roku również Lufthansa Cargo. Pozyskanie nowego operatora w postaci Lufthansy Cargo, która uruchomiła w Pyrzowicach ogólnopolski punkt integracji frachtu w modelu RFS, powoduje, że w segmencie przewozów cargo lotniczego spodziewamy się w tym roku znaczącego poprawienia rekordowego wyniku z 2020 roku”. – powiedział Artur Tomasik, prezes Zarządu GTL SA.

Katowice Airport należy do grona największych lotnisk regionalnych w Polsce. W 2019 roku z jego siatki połączeń skorzystało rekordowe 4,84 mln pasażerów, w tym ponad 2 miliony w ruchu czarterowym. Prognoza na 2020 rok zakładała przewiezienie 5,5 miliona podróżnych. Ostatecznie, ze względu na pandemię koronawirusa, w minionym roku zanotowano 1,44 mln pasażerów. Lotnisko jest krajowym liderem w segmencie przewozów czarterowych i regionalnym w przewozach cargo.

Źródło: GTL
comments powered by Disqus