Przejdź do treści
Port Lotniczy Katowice - terminal cargo o zachodzie słońca - widok z góry z ukosa (fot. Piotr Adamczyk)
Źródło artykułu

Port Lotniczy Katowice liderem cargo wśród polskich lotnisk regionalnych. Rekordowe przewozy frachtu w 2021 roku

Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA – spółka zarządzająca Międzynarodowym Portem Lotniczym „Katowice” w Pyrzowicach im. Wojciecha Korfantego – podsumowało statystyki przewóz cargo w 2021 roku.

Od stycznia do końca grudnia 2021 roku  z i do Katowice Airport przewieziono rekordowe 32 104 tony cargo, to jest aż o 11 729 ton więcej (+57,6%) w porównaniu z 2020 rokiem. Jest to najlepszy wynik w historii pyrzowickiego lotniska.

Wzrost wolumenu cargo związany jest także ze zdecydowanie większą liczbą startów i lądowań frachtowców. W 2021 roku odnotowano w Pyrzowicach 4 642 operacji wykonanych przez samoloty towarowe, to jest o 1 515 więcej (+48,5%) niż w 2020 roku, to najlepszy wynik w historii Katowice Airport.

Miniony rok to dynamiczny rozwój siatki  regularnych połączeń cargo z lotniska im. Wojciecha Korfantego. Na początku 2021 roku ogólnopolski punkt integracji frachtu w modelu RFS* otworzyła w Pyrzowicach Lufthansa Cargo. Jednocześnie firma uruchomiła z Katowice Airport regularne połączenia RFS do Frankfurtu i Wiednia. Ponadto w połowie 2021 roku Amazon zainaugurował z Pyrzowic cztery regularne trasy towarowe.

„Intensywnie pracujemy nad dalszym rozwojem segmentu cargo. W pierwszym kwartale bieżącego roku ogłosimy przetarg na wybór projektanta drugiego terminalu towarowego. Chcielibyśmy, żeby budowa tego obiektu wystartowała w pierwszej połowie przyszłego roku. Naszym celem jest zapewnienie odpowiedniej przepustowości infrastruktury dla dalszego rozwoju segmentu cargo, ponieważ prognozujemy dalszy dynamiczny wzrost. W 2022 roku spodziewamy się kolejnego rekordu, z i do Pyrzowic powinno zostać przewiezione ponad 40 tysięcy ton ładunków” – mówi Artur Tomasik, prezes Zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA.

Na lotnisku imienia Wojciecha Korfantego regionalne bazy mają czołowi operatorzy cargo w Europie. Aktualna siatka regularnych połączeń towarowych pyrzowickiego lotniska składa się z dziesięciu tras:
Mediolan-Malpensa – Katania – Pyrzowice – Madryt – Mediolan-Malpensa (Amazon)
Mediolan-Malpensa – Cagliari – Pyrzowice – Paryż de Gaulle – Mediolan-Malpensa (Amazon)
Pyrzowice – Hanower – Mediolan-Malpensa – Hanower – Pyrzowice (Amazon)
Pyrzowice – Kolonia/Bonn – East Midlands – Kolonia/Bonn – Pyrzowice (Amazon) 
Frankfurt – Pyrzowice – Frankfurt (Lufthansa Cargo/RFS*)
Wiedeń – Pyrzowice – Wiedeń (Lufthansa Cargo/RFS)
Kolonia/Bonn – Pyrzowice – Kolonia/Bonn (UPS)
Liege – Pyrzowice – Gdańsk – Ryga – Liege (FedEx)
Lipsk – Pyrzowice – Lipsk (DHL Express)
Paryż – Pyrzowice – Warszawa – Pyrzowice – Paryż (FedEx)

Katowice Airport należy do grona największych lotnisk regionalnych w Polsce. W 2019 roku z jego siatki połączeń skorzystało rekordowe 4,84 mln pasażerów, w tym ponad 2 mln w ruchu czarterowym. Pandemia koronawirusa, która wywoła największy kryzys w historii branży lotniczej, zahamowała prognozowany wzrost przewozów pasażerskich. W 2020 roku z siatki połączeń pyrzowickiego lotniska skorzystało 1,44 mln pasażerów, w 2021 roku było ich 2,32 mln.  Port lotniczy im. Wojciecha Korfantego jest krajowym liderem w segmencie ruchu czarterowego i regionalnym w przewozach cargo.

*RFS (Road Feeder Service): transport przesyłek ciężarówkami między różnymi lotniskami realizowany na zlecenie linii lotniczych. Z punktu widzenia przepisów samochód ciężarowy RFS traktowany jest jako przewóz lotniczy – każdy transport ma nadany numer rejsu.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony