Przejdź do treści
Źródło artykułu

Pięć lat nowej drogi startowej Portu Lotniczego Katowice

Pięć lat temu, w czwartek 28 maja 2015 roku, do użytku operacyjnego została oddana nowa droga startowa Katowice Airport. Pierwszym samolotem, który wystartował z nowej infrastruktury był Airbus A320 Wizz Air do Londynu-Luton, nastąpiło to o godzinie 6:11. 

Budowa nowej drogi startowej Katowice Airport była do tej pory największą inwestycją w historii pyrzowickiego lotniska i to zarówno pod względem skali robót, jak i nakładów inwestycyjnych. Decyzja o realizacji tego projektu zapadła w 2008 roku. W trakcie zaledwie siedmiu lat zarządzające pyrzowickim lotniskiem Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA sprawnie przeprowadziło cały projekt, począwszy od przygotowania pod kątem formalnym, montażu finansowego, wyboru wykonawcy, realizacji prac budowlanych, odbiorów, skończywszy na przeniesieniu ruchu lotniczego ze starej na nową drogę.

Prace na budowie nowej drogi startowej rozpoczęły się w lutym 2013 roku i trwały 710 dni. Wykonawca inwestycji do realizacji zadania wykorzystał m.in. 120 tys. m³ betonu drogowego i konstrukcyjnego, 56 tys. ton mieszanki mineralno – bitumicznej, 421 tys. ton kruszywa różnego pochodzenia i frakcji. Na przygotowanie oznakowania poziomego potrzebnych było 9000 kg farby. Zasilanie 1097 świateł nawigacyjnych, w które wyposażono nową infrastrukturę, zostało zapewnione dzięki obejmującej 235 km sieci kabli elektrycznych. Łącznie na budowę nowej drogi startowej zostało przywiezionych ponad 1 mln ton materiałów budowlanych.


Stan infrastruktury w maju 2009 roku (fot. Piotr Adamczyk/Katowice Airport)

W budowę nowej drogi zaangażowanych było bezpośrednio ponad 1 500 osób i ponad 220 jednostek sprzętu. Koszt inwestycji wyniósł 157 mln zł netto, z czego 73 mln zł GTL SA skutecznie pozyskało z Funduszu Spójności Unii Europejskiej (Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko).

W efekcie powstała droga startowa o długości 3 200 m i szerokości 45 m. Dzięki niej, możliwe stało się wprowadzenie II kategorii operacji lotniczych, co oznacza, że lądowania mogą odbywać się przy widzialności wzdłuż drogi startowej nie mniejszej niż 300 metrów i przy pułapie chmur nie niższym niż 30 metrów. Dla porównania, na wcześniej używanej drodze startowej o długości 2 800 metrów minima dla lądowania wynosiły odpowiednio 550 metrów i 60 metrów.  W dniu oddania do użytku nowej drogi startowej został podniesiony kod referencyjny pyrzowickiego lotniska z 4D do 4E. Oznacza to, że infrastruktura portu w całości przystosowana jest do przyjęcia dalekodystansowych, szerokokadłubowych samolotów o rozpiętości skrzydeł dochodzącej do 65 m. Aktualnie w Polsce tak wysoki kod referencyjny mają tylko dwa lotniska – Katowice Airport oraz Lotnisko Chopina w Warszawie.


Stan infrastruktury w kwietniu 2014 (w trakcie budowy nowej drogi)
(fot. Piotr Adamczyk/Katowice Airport)

„W trakcie pięciu lat użytkowania nowej drogi startowej linie lotnicze przewiozły z i do Pyrzowic ponad 19,6 miliona podróżnych, a firmy kurierskie na pokładach frachtowców przetransportowały ponad 90 tysięcy ton frachtu. Od końca maja 2015 roku do chwili obecnej samoloty wykonały na nowej drodze ponad 177 tysięcy startów i lądowań. Dane te w znakomity sposób pokazują, jak ważna i istotna jest to inwestycja dla rozwoju zarówno Katowice Airport, jak i całego regionu. Warto podkreślić, że przystąpiliśmy do realizacji tego projektu w znakomitym momencie. Ponad 8 lat temu, gdy wyłanialiśmy wykonawcę, istniała duża konkurencja na rynku firm budowlanych, a presja płacowa w budownictwie nie była tak duża. Dzięki temu zwycięzca przetargu wykonał nową drogę startową w znakomitej jakości, za 157 milionów złotych. Z tej kwoty prawie 50% skutecznie pozyskaliśmy ze źródłem Funduszu Spójności Unii Europejskiej. Szacujemy, że w dzisiejszych warunkach rynkowych, koszt realizacji takiej inwestycji byłby około dwukrotnie wyższy.” – mówi Artur Tomasik, prezes Zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA.


Droga startowa Portu Lotniczego Katowice po oddaniu do użytkowania (fot. From The Sky)

Budowa nowej drogi startowej była realizowana w ramach pierwszego etapu największego w historii pyrzowickiego lotniska programu rozbudowy infrastruktury, który prowadzony był w latach 2007-2018. W tym czasie GTL SA skutecznie zrealizowało kilkadziesiąt zadań inwestycyjnych o łącznej wartości ok. 690 mln zł, z czego ponad 170 mln zł pochodziło ze źródeł Unii Europejskiej. Obok budowy nowej drogi startowej, do najważniejszych inwestycji pierwszego etapu programu inwestycyjnego należy zaliczyć: nowy terminal cargo, terminal pasażerski C, stworzenie bazy do obsługi technicznej samolotów, czy też rozbudowę i modernizację płyt postojowych i dróg kołowania. Aktualnie w Katowice Airport trwa drugi etap programu inwestycyjnego, który potrwa do 2025 roku.  W toku jest rozbudowa terminalu pasażerskiego B oraz płyty postojowej samolotów.


(fot. From The Sky)

Katowice Airport należy do grona największych lotnisk regionalnych w Polsce. W 2019 roku z jego siatki połączeń skorzystało rekordowe 4,84 mln podróżnych. Lotnisko jest krajowym liderem w segmencie przewozów czarterowych i regionalnym w przewozach cargo. GTL SA przed pandemią koronawirusa prognozowało, że w 2020 roku linie lotnicze przewiozą z i do Pyrzowic rekordowe 5,5 mln podróżnych. Bezprecedensowy kryzys branży lotniczej, wywołany pandemią, wymusił konieczność weryfikacji prognoz ruchu. Obecnie GTL SA spodziewa się, że w 2020 roku z siatki połączeń Katowice Airport skorzysta o ponad połowę mniej podróżnych niż w 2019 roku.


(fot. From The Sky)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony