Jaką linią już nie polecisz – podsumowanie bankructw linii lotniczych w 2019 roku

Pasażerowie w terminalu lotniska (fot. Givt)

Wzrost konkurencyjności, presja cenowa, niepewność związana z Brexitem oraz wysokie ceny paliwa – to według danych firmy konsultingowej IBA1 najczęstsze przyczyny bankructwa linii lotniczych. Obecny rok jest pod ich względem rekordowy – do tej pory działalność zakończyło blisko 20 przewoźników, jednak liczba ta do końca roku może się zwiększyć2.

Zdecydowanie największy wpływ na losy podróżnych miało bankructwo biura podróży Thomas Cook oraz jego linii lotniczej. Oprócz tysięcy pasażerów, zmuszonych do przerwania wakacji i powrotu do kraju, jego konsekwencje odczują też inne podmioty branży turystycznej, łącznie z hotelarzami. Spektakularne bankructwo w tym roku zaliczyły też brazylijskie linie Avianca Brasil czy indyjskie Jet Airways. Z rynku zniknęły również m.in. Adria – narodowy przewoźnik Słowenii, linie Germania, islandzki WOW Air, a także drugi przewoźnik na francuskim rynku – Aigle Azur. Uziemione zostały samoloty cypryjskich linii Cobalt Air czy islandzkiej Primera Air. Bankrutowali też niewielcy lokalni przewoźnicy w rodzaju amerykańskiego California Pacific czy kolumbijskiego Aerolinea de Antioquia. Blisko upadku znalazł się przewoźnik z Wielkiej Brytanii – linia Flybe, jednak został uratowany przez inwestorów i Virgin Atlantic. Lista wszystkich linii, które zakończyły działalność w tym roku, znajduje się tutaj.

Bankructwo linii lotniczej może, choć nie musi oznaczać kłopotów z wypłatą odszkodowania. Zgodnie z przepisami unijnymi3, odszkodowania należą się pasażerom w przypadku odwołania lub opóźnienia lotu oraz odmowy wejścia na pokład. Kwota rekompensaty od linii lotniczych jest uzależniona od odległości i wynosi:
•    250 € w przypadku trasy lotu o długości do 1500 km,
•    400 € dla wszystkich lotów wewnątrz Unii Europejskiej na dystansie dłuższym niż 1500 km oraz dla pozostałych tras o długości między 1500 a 3500 km,
•    600 € – w przypadku lotów poza terytorium Unii Europejskiej, na dystansie dłuższym niż 3500 km.

Aby uniknąć problemów związanych z wypłatą odszkodowania z tytułu bankructwa linii lotniczej, warto podjąć wcześniej odpowiednie kroki, czyli: 
•   dokonać zakupu biletów lotniczych za pomocą karty kredytowej – w przypadku bankructwa linii, to bank będzie odbiorcą skargi. Po jej złożeniu (podając numer i cel lotu), bank przeprowadza w imieniu klienta procedurę chargeback (tzw. obciążenie zwrotne), której pozytywne zakończenie umożliwi zwrot pieniędzy,
•   skorzystać z usług biura podróży podczas zakupu biletu lotniczego. Lot będzie wówczas częścią umowy o podróż, więc zostanie objęty programem ubezpieczeniowym. Umożliwia to odzyskanie pieniądze za bilet z ubezpieczenia, zwracając się do biura podróży i wystawcy polisy.
•   wykupić ubezpieczenie podróżne w banku lub firmie ubezpieczeniowej, obejmujące awarie linii lotniczych.
__________________________
1  https://www.iba.aero
2  https://allplane.tv/blog/2019/2/11/airline-bankruptcies-the-2019-list-is...
3  Rozporządzenie WE 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r.

Źródło: Givt
comments powered by Disqus