GDDKiA: od poniedziałku utrudnienia na trasie S1 do lotniska Katowice
Od poniedziałku, 14 lipca, GDDKiA rozpocznie remont nawierzchni na blisko 13-kilometrowej jezdni drogi ekspresowej S1 w stronę lotniska Katowice. Wymieniana będzie też nawierzchnia na obu jezdniach S1 na węźle Podwarpie. Utrudnienia mają potrwać do II połowy września br.
Trasą S1 na tym odcinku wiedzie najkrótszy dojazd do lotniska Katowice od strony Katowic oraz wschodniej części Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii czy Krakowa.
Remontowana będzie pierwsza z jezdni ekspresowej S1, która jesienią 2006 r. połączyła węzeł na ówczesnych drogach krajowych nr 1 i 86 w miejscowości Podwarpie pod Siewierzem (Śląskie) z węzłem Lotnisko nieopodal portu lotniczego Katowice w Pyrzowicach.
Węzeł Lotnisko w 2012 r. połączono dwiema jezdniami S1 z węzłem Pyrzowice na autostradzie A1 (wówczas wiodącej tylko na południe). Drugą jezdnię odcinka S1 Podwarpie - Lotnisko oddano do ruchu wiosną 2021 r.
Jak wynika z informacji rzecznika katowickiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Marka Prusaka, od 14 do 24 lipca będzie obowiązywała czasowa organizacja ruchu, zakładająca wyłączenie jezdni zbiorczo-rozprowadzającej węzła Podwarpie w kierunku Pyrzowic.
Z ruchu będą również wyłączone łącznice zjazdowe na węźle Podwarpie relacji Bielsko-Biała – Łódź/Częstochowa na DK91, Bielsko-Biała – Katowice na DK86, Katowice – Lotnisko w ciągu S1 oraz Częstochowa - Lotnisko w ciągu S1.
W tym okresie, na odcinku ok. 3 km, wyłączony będzie również prawy pas ruchu przy węźle Podwarpie w stronę lotniska. Objazd w stronę Katowic i Częstochowy prowadzony będzie przez węzeł S1 Mierzęcice. Dla kierowców jadących od Katowic w stronę lotniska objazd poprowadzi przez węzeł S1 Ząbkowice w Dąbrowie Górniczej.
O kolejnych etapach prac, które mają potrwać do drugiej połowy września br., oraz o zmianach w organizacji ruchu GDDKiA ma informować na bieżąco.
Prusak uściślił, że rozpoczynający się remont zakłada wymianę blisko 13 km warstwy ścieralnej liczącej już blisko dwie dekady nawierzchni, a gdzie będzie to konieczne, też głębszych warstw konstrukcyjnych. Na obiektach inżynierskich zostaną wymienione dylatacje. Odtworzone zostanie również grubowarstwowe oznakowanie poziome.
Prace mają być prowadzone z zachowaniem możliwie największej płynności ruchu.
GDDKiA wyjaśnia, że wymiana nawierzchni to nie tylko konieczność techniczna, ale też inwestycja w bezpieczeństwo i komfort kierowców. Nowa nawierzchnia poprawi przyczepność, skróci drogę hamowania i zmniejszy hałas generowany przez pojazdy.
Wykonawcą wartego blisko 20 mln zł remontu będzie firma Usługi Transportowo Drogowo Mostowe Jan Opitek z Chełma Śląskiego.
Ekspresowa trasa S1 w woj. śląskim i małopolskim przebiega od węzła z autostradą A1 w pobliżu katowickiego lotniska Pyrzowice do granicy ze Słowacją w Zwardoniu. Standard drogi ekspresowej ma obecnie na odcinkach Pyrzowice - Tychy, Bielsko-Biała - Przybędza oraz Milówka – Zwardoń.(PAP)
mtb/ sdd/



Komentarze