Raport NTSB: Poduszki powietrzne zwiększają bezpieczeństwo w samolotach GA
11 stycznia, Narodowa Rada Bezpieczeństwa Transportu (NTSB), przyjęła sprawozdanie z badań, które potwierdzają, iż poduszki powietrzne zamontowane w samolotach lotnictwa ogólnego zapewniają dodatkową ochronę i znacznie zwiększają szanse na przeżycie wypadków.
Poduszki powietrzne zostały zaprojektowane, aby złagodzić obrażenia głowy i górnej części ciała i są instalowane w pasie biodrowym lub w urządzeniu przytrzymującym „naramienny” pas bezpieczeństwa. Po raz pierwszy zostały dopuszczone do użytku w samolotach GA w 2003 roku. Obecnie jest prawie 18000 poduszek powietrznych, zamontowanych w ponad 7000 z 224000 samolotów GA zarejestrowanych na terenie Stanów Zjednoczonych.
"Mimo, że od ponad dziesięciu lat poduszki powietrzne stały się wymogiem w samochodach, to nie został jeszcze uchwalony przepis nakazujący montowanie tych urządzeń w małych samolotach", powiedziała przewodnicząca NTSB, Deborah AP Hersman. "Dobrą wiadomością jest to, że już ponad 30 producentów oferuje poduszki powietrzne w wyposażeniu standardowym lub opcjonalnym”, dodała.
Badania, w których przeanalizowano 88 wypadków (z lat 2006-2009) z udziałem samolotów wyposażonych w poduszki powietrzne, nie wykryły przypadków, żeby powodowała ona szkody u właściwie zabezpieczonych osób. Ponadto przeprowadzone prace wykazały 10 wypadków, w których znajdujący się na pokładzie przeżyli, pomimo, że siły zderzenia były bardzo poważne. Analizy wskazują również, iż nie ma negatywnych konsekwencji otworzenia się poduszki powietrznej i nie odnotowano żadnych przypadków, w których otwierały się one w nieoczekiwanych okolicznościach, utrudniając tym samym wyjście z rozbitego samolotu, podsycając powypadkowe pożary lub zakłócając próby ratowania.
Jednak śledczy odkryli pewne kwestie dotyczące pasów bezpieczeństwa, a jedna z nich dotyczyła nieprawidłowego użytkowania lub ich regulacji. W niektórych typach statków powietrznych, pasy bezpieczeństwa przy lewym i prawym fotelu mogą zostać zamienione, co może skutkować w uruchomieniu niewłaściwej poduszki powietrznej, jeśli zajmowane jest tylko jedno z miejsc.
Pojawiły się tez wątpliwości co do optymalnej ochrony poduszką powietrzną pilota lub pasażerów, których masa ciała (BMI) zakwalifikowała, jako osoby z nadwagą lub z otyłością (BMI 25 lub wyższa). NTSB kwestionuje, czy pasy wyposażone w poduszkę powietrzną zostały zaprojektowane i przetestowane z myślą o cięższych osobach.
Dodatkową obserwacją w tym badaniu było potwierdzenie, że prawidłowo zainstalowane kombinacje naramiennych i biodrowych pasów bezpieczeństwa zapewniają znacznie lepszą ochronę w wypadkach GA, niż sam pas biodrowy. Na podstawie analizy ponad 37000 wypadków GA, zarząd uznał, że ryzyko obrażeń śmiertelnych lub poważnych było o 50% wyższe w przypadku, gdy osoba była przypięta wyłącznie pasem biodrowym w relacji do kombinacji pasa biodrowego i pasa naramiennego.
"Najprostszym i najtańszym sposobem na poprawę bezpieczeństwa pasażerów statków powietrznych lotnictwa ogólnego jest obowiązek montażu pasów na ramię", powiedziała Hersman. Pięciu członków zarządu przegłosowało przyjęcie sześciu zaleceń dotyczących bezpieczeństwa, które następnie skierowano do FAA:
- dla producentów – wprowadzenie wymogu modyfikacji systemów pasów podatnych na niewłaściwe użycie w nowo budowanych samolotach GA i modyfikację systemów pasów w istniejących samolotach;
- wprowadzenie zmian w wytycznych i normach certyfikacji dla systemów mocowania, tak aby zredukować prawdopodobieństwo niewłaściwego użycia;
- zmodyfikowanie wytycznych dla producentów poduszek powietrznych GA i określenia, w jaki sposób powinni oni wykazać, że konstrukcja poduszki powietrznej zapewnia odpowiednią ochronę dla większego przedziału rozmiarów ciała, obejmując osoby bardzo małe i bardzo duże;
- wprowadzenie wymogu modernizacji pasów na ramię we wszystkich samolotach lotnictwa ogólnego, które nie są obecnie w nie wyposażone;
- wprowadzenie oceny wykonalności wyposażenia samolotów w poduszki powietrzne oraz rejestracji danych o dynamice wypadków w celu określenia, czy system zadziałał zgodnie z przeznaczeniem;
- opracowanie systemów śledzenia wyposażenia bezpieczeństwa, takich jak systemy pasów bezpieczeństwa, poduszki powietrzne, ratunkowe systemy spadochronowe, mające na celu zminimalizowanie konsekwencji wypadku;
NTSB zapowiedziała, że raport dotyczący bezpieczeństwa będzie w przeciągu kilku tygodni dostępny na stronie Rady.
Czytaj również: NTSB bada skuteczność działania poduszek powietrznych w samolotach GA
Poduszki powietrzne zostały zaprojektowane, aby złagodzić obrażenia głowy i górnej części ciała i są instalowane w pasie biodrowym lub w urządzeniu przytrzymującym „naramienny” pas bezpieczeństwa. Po raz pierwszy zostały dopuszczone do użytku w samolotach GA w 2003 roku. Obecnie jest prawie 18000 poduszek powietrznych, zamontowanych w ponad 7000 z 224000 samolotów GA zarejestrowanych na terenie Stanów Zjednoczonych.
"Mimo, że od ponad dziesięciu lat poduszki powietrzne stały się wymogiem w samochodach, to nie został jeszcze uchwalony przepis nakazujący montowanie tych urządzeń w małych samolotach", powiedziała przewodnicząca NTSB, Deborah AP Hersman. "Dobrą wiadomością jest to, że już ponad 30 producentów oferuje poduszki powietrzne w wyposażeniu standardowym lub opcjonalnym”, dodała.
Badania, w których przeanalizowano 88 wypadków (z lat 2006-2009) z udziałem samolotów wyposażonych w poduszki powietrzne, nie wykryły przypadków, żeby powodowała ona szkody u właściwie zabezpieczonych osób. Ponadto przeprowadzone prace wykazały 10 wypadków, w których znajdujący się na pokładzie przeżyli, pomimo, że siły zderzenia były bardzo poważne. Analizy wskazują również, iż nie ma negatywnych konsekwencji otworzenia się poduszki powietrznej i nie odnotowano żadnych przypadków, w których otwierały się one w nieoczekiwanych okolicznościach, utrudniając tym samym wyjście z rozbitego samolotu, podsycając powypadkowe pożary lub zakłócając próby ratowania.
Jednak śledczy odkryli pewne kwestie dotyczące pasów bezpieczeństwa, a jedna z nich dotyczyła nieprawidłowego użytkowania lub ich regulacji. W niektórych typach statków powietrznych, pasy bezpieczeństwa przy lewym i prawym fotelu mogą zostać zamienione, co może skutkować w uruchomieniu niewłaściwej poduszki powietrznej, jeśli zajmowane jest tylko jedno z miejsc.
Pojawiły się tez wątpliwości co do optymalnej ochrony poduszką powietrzną pilota lub pasażerów, których masa ciała (BMI) zakwalifikowała, jako osoby z nadwagą lub z otyłością (BMI 25 lub wyższa). NTSB kwestionuje, czy pasy wyposażone w poduszkę powietrzną zostały zaprojektowane i przetestowane z myślą o cięższych osobach.
Dodatkową obserwacją w tym badaniu było potwierdzenie, że prawidłowo zainstalowane kombinacje naramiennych i biodrowych pasów bezpieczeństwa zapewniają znacznie lepszą ochronę w wypadkach GA, niż sam pas biodrowy. Na podstawie analizy ponad 37000 wypadków GA, zarząd uznał, że ryzyko obrażeń śmiertelnych lub poważnych było o 50% wyższe w przypadku, gdy osoba była przypięta wyłącznie pasem biodrowym w relacji do kombinacji pasa biodrowego i pasa naramiennego.
"Najprostszym i najtańszym sposobem na poprawę bezpieczeństwa pasażerów statków powietrznych lotnictwa ogólnego jest obowiązek montażu pasów na ramię", powiedziała Hersman. Pięciu członków zarządu przegłosowało przyjęcie sześciu zaleceń dotyczących bezpieczeństwa, które następnie skierowano do FAA:
- dla producentów – wprowadzenie wymogu modyfikacji systemów pasów podatnych na niewłaściwe użycie w nowo budowanych samolotach GA i modyfikację systemów pasów w istniejących samolotach;
- wprowadzenie zmian w wytycznych i normach certyfikacji dla systemów mocowania, tak aby zredukować prawdopodobieństwo niewłaściwego użycia;
- zmodyfikowanie wytycznych dla producentów poduszek powietrznych GA i określenia, w jaki sposób powinni oni wykazać, że konstrukcja poduszki powietrznej zapewnia odpowiednią ochronę dla większego przedziału rozmiarów ciała, obejmując osoby bardzo małe i bardzo duże;
- wprowadzenie wymogu modernizacji pasów na ramię we wszystkich samolotach lotnictwa ogólnego, które nie są obecnie w nie wyposażone;
- wprowadzenie oceny wykonalności wyposażenia samolotów w poduszki powietrzne oraz rejestracji danych o dynamice wypadków w celu określenia, czy system zadziałał zgodnie z przeznaczeniem;
- opracowanie systemów śledzenia wyposażenia bezpieczeństwa, takich jak systemy pasów bezpieczeństwa, poduszki powietrzne, ratunkowe systemy spadochronowe, mające na celu zminimalizowanie konsekwencji wypadku;
NTSB zapowiedziała, że raport dotyczący bezpieczeństwa będzie w przeciągu kilku tygodni dostępny na stronie Rady.
Czytaj również: NTSB bada skuteczność działania poduszek powietrznych w samolotach GA
Źródło artykułu
Komentarze