Trwają prace nad wiatrakowcem Fusioncopter FC-4
Fusioncopter Sp. z o.o. prowadzi prace nad wiatrakowcem Fusioncopter FC-4.
Fusioncopter FC-4 jest dwusilnikowym wiatrakowcem kategorii specjalnej (docelowo B wg klasyfikacji przepisów CS.27), napędzanym silnikami tłokowymi Rotax 912 S w układzie śmigieł pchających przeznaczonym do przewozu maksymalnie czterech osób. Jest to maszyna wielorakiego zastosowania przeznaczona do operowania w warunkach VFR do lotów dziennych.
Podstawą dopracowania wstępnej bryły wiatrakowca Fusioncopter FC4 były badania aerodynamiczne prowadzone przez Politechnikę Lubelską z udziałem Instytutu Lotnictwa w Warszawie. W ramach badań przeprowadzono analizę numeryczną pierwotnej bryły wiatrakowca oraz badania tunelowe modelu w skali 1:20. Wnioski z tych badań posłużyły do dokonania korekt pozycji wiatrakowca w locie, korekt kształtu kadłuba, pylonów nośnych silników, belki ogonowej, usterzenia poziomego i pionowego. Nastepnie przeprowadzono kolejne badania w tunelu aerodynamicznym Instytutu Lotnictwa w Warszawie celem zdjęcia charakterystyk aerodynamicznych wiatrakowca. Badania te prowadzono na modelu w skali 1:20 oraz 1:10.
Badania obliczeniowe w zakresie mechaniki lotu wiatrakowca Fusioncopter FC4 wykonał inż. Jan Bronowicz korzystając ze swojego wieloletniego doświadczenia w zakresie aerodynamiki wirników i śmigłowców zdobytego podczas kilkudziesięciu lat pracy dla PZL Świdnik. Badania obliczeniowe obejmowały zagadnienia doboru wirników, stateczności statycznej i dynamicznej, modelowanie kluczowych manewrów i wyznaczanie obciążeń oraz szeregu innych zagadnień, których rozstrzygnięcie obliczeniowe było kluczowe dla uzyskania maksymalnie wydajnej ale jednocześnie niezwykle bezpiecznej konstrukcji.
W połowie 2014 r. wykonane zostały fabryczne badania dynamiczne fotela wiatrakowca Fusioncopter FC4 zgodnie z uregulowaniami Specyfikacji Certyfikacyjnych dla Wiropłatów Małych CS-27.
Polska spółka czeka właśnie na zatwierdzenie sprawozdania z prób naziemnych i pozwolenie na pierwszy lot maszyny. – Mamy nadzieję, że uda się odbyć pierwsze próby w locie w kwietniu. Po etapie prób w locie dokonamy oceny właściwości lotnych a wnioski zastosujemy do konstruowanych obecnie kolejnych maszyn, nieco już zmodyfikowanych, które wejdą do produkcji – powiedział Jacek Lichota, Prezes Fusioncopter Sp. z o.o.
– Fusioncopter FC-4 traktujemy jako prototyp, który jest bazą doświadczalną do stworzenia gamy maszyn dwusilnikowych o szerszym niż dotychczas zastosowaniu, które chcemy wprowadzić do seryjnej produkcji. Sam FC-4 klasyfikowany jest w kategorii "Specjalny" – wyjaśnił.
– W ramach projektu Fusioncopter FC-4 opracowaliśmy nowatorski wirnik autorotacyjny w układzie X a także nowatorską konstrukcję fotela lotniczego umożliwiającą spełnienie ostrych norm zderzeniowych przy lądowaniu wiropłata z rozbiciem. Oba rozwiązania zgłosiliśmy do opatentowania na terenie UE i USA – dodał.
Komentarze