NTSB: Zmęczenie materiału prawdopodobną przyczyną wypadku Pipera PA-28R

Flota samolotów należących do Uniwersytetu Lotniczego ERAU

Narodowa Rada Bezpieczeństwa Transportu (NTSB) opublikowała kolejne informacje dotyczące wypadku samolotu Piper PA28R-201 (znaki rejestracyjne N106ER), który 4 kwietnia br. rozbił się w pobliżu Daytona Beach w USA. Zgodnie z dotychczasowymi wynikami prowadzonego dochodzenia, wkrótce po starcie należącego do Uniwersytetu Lotniczego Embry-Riddle samolotu, doszło do oddzielenia się jego lewego skrzydła, w wyniku czego konstrukcja spadła na ziemię powodując śmierć instruktora i ucznia pilota.

Wstępne oględziny głównego dźwigara samolotu wykonane w laboratorium NTSB ujawniły, że ponad 80 procent dolnej jego części wykazywało cechy pękania zgodne ze zmęczeniem metalu. Cechy zmęczenia powstały w otworze przedniej śruby mocującej skrzydło lub w jego pobliżu. Na prawym skrzydle również znaleziono pęknięcia zmęczeniowe w tym samym otworze.

W chwili wypadku, Piper Arrow (numer seryjny 2844137), posiadał nalot 7690 godzin i wykonał 33276 cykli (1 cykl = 1 start i lądowanie). Elementy jego płatowca zostały zbadane za pomocą nowych procedur opracowanych przez firmę Piper Aircraft. Ogółem zostało potem zbadanych dziewięć innych samolotów, jednak na tych egzemplarzach nie znaleziono żadnych oznak pęknięć. Według NTSB, jest jeszcze za wcześnie, aby określić dokładną przyczynę tego wypadku.

Więcej informacji na temat tego wypadku dostępnych jest na stronie www.aviation-safety.net oraz www.ntsb.gov

Źródło: flyingmag.com
comments powered by Disqus