Nall Report: Liczba wypadków w segmencie GA zmniejszyła się drugi rok z rzędu

Statki powietrzne segmentu GA, fot. flyingmag

Instytut Bezpieczeństwa Lotniczego AOPA twierdzi, że główne przyczyny śmiertelnych wypadków lotniczych pozostają niezmienne, a jak wynika z najnowszej publikacji Nall Report, liczba wypadków lotniczych zmniejszyła się drugi rok z rzędu. Raport opracowywany jest co dwa lata przez Instytut Bezpieczeństwa Lotniczego Stowarzyszenia Pilotów i Właścicieli Samolotów (AOPA) i analizuje dane dotyczące wypadków w poszukiwaniu trendów, z założeniem, że ich zidentyfikowanie wpłynie na poprawę bezpieczeństwa.

„Jednym z obszarów, w którym widzimy poprawę, jest całkowity wskaźnik wypadków prywatnych statków powietrznych (kategoria bez śmigłowców), który zmniejszył się drugi rok z rzędu” – powiedział Robert Geske, kierownik ds. analizy bezpieczeństwa lotniczego w ASI. „Wskaźnik wypadków śmiertelnych w przypadku komercyjnych konstrukcji tego typu pozostaje niski i w dużej mierze niezmieniony”. Niektóre czynniki prowadzące do wypadków wciąż są niezmienne, tj. m.in. utrata kontroli podczas fazy lądowania i lot VFR w warunkach IMC. Są to główne przyczyny śmiertelnych wypadków w lotnictwie ogólnym.

Raport przybliża wykresy wizualizując szczegóły wypadków, dzieląc je na fazy lotu, poziom certyfikacji pilota, klasę samolotu i warunki meteo. Najwięcej zdarzeń odnotowano w samolotach jednosilnikowych pilotowanych przez prywatnych pilotów w ramach lotów rekreacyjnych. Przyczynę ok. 62 procent z nich zakwalifikowano jako czynniki ludzkie, a większość śmiertelnych wypadków była spowodowana utratą kontroli podczas lądowania.

Spośród śmiertelnych wypadków, w których istotnym czynnikiem sprawczym była pogoda, wymieniano loty VFR w IMC, a następnie słabą technikę lotu IFR. Publikowany co dwa lata raport nosi imię Josepha T. Nalla, śledczego z Narodowej Rady Bezpieczeństwa Transportu (NTSB), który zginął w wypadku lotniczym. Ponadto Instytut Bezpieczeństwa Lotniczego AOPA udostępnia online zestawienie wypadków w 30-dniowym cyklu. Internetowe informacje o wypadkach zawierają wstępne dane o wypadkach od 2008 r. Opracowanie raportu o prawdopodobnej przyczynie zdarzenia zajmuje śledczym około dwóch lat.

Nall Report Instytut Bezpieczeństwa Lotniczego Stowarzyszenia Pilotów i Właścicieli Samolotów (AOPA) dostępny jest tutaj (LINK)

Źródło: flyingmag.com
comments powered by Disqus