ILA: Postępy w rozwoju eksperymentalnego śmigłowca X3

Eurocopter X3

Piloci testowi hybrydowego śmigłowca demonstracyjnego Eurocopter X3 twierdzą, iż posiada on lepsze osiągi niż zakładała jego specyfikacja określona przed programem lotów testowych. Hervé Jammayrac, pilot testowy, wyjaśniał, iż wiropłat zachowywał się zgodnie z przewidywaniami, które ćwiczyli na symulatorze przed pierwszym lotami we wrześniu 2010 r.

Dodał, że jest zafascynowany lepszym przyspieszeniem konstrukcji w porównaniu do konwencjonalnych śmigłowców, a dodatkowo podkreślał, iż X3 jest najciekawszym statkiem powietrznym na jakim latał do tej pory. Stacjonujący w Dauphin śmigłowiec, do chwili obecnej spędził w powietrzu ok. 120 h, włączając w to loty demonstracyjne wykonane w lipcu i sierpniu br. w Stanach Zjednoczonych.

Choć projektanci zakładali uzyskanie prędkości 220kt (ok 400 km/h), to X3 osiągnął 232kt wykorzystując zaledwie 80% swojej mocy. Jeśli konstrukcja leci szybciej, to krótkie skrzydła na których montowane są śmigła, generują do 40% siły nośnej i w konsekwencji zmniejszają zapotrzebowanie na szybszą pracę wirnika. Ale w tym samym czasie śmigła jednak wymagają większej mocy w celu utrzymania prędkości rzeczywistej.

W czasie gdy konstrukcja utrzymuje prędkość przelotową, wirnik główny może pracować jedynie na 25% dostępnej mocy, co z kolei znacznie ogranicza wibracje. Wielkość skrzydeł jest kluczowym obszarem rozwoju programu testowego, ponieważ ich profil może zmniejszyć zdolności śmigłowca do autorotacji, ale inżynier Dominique Fournier, twierdzi, iż X3 wykazał te same zdolności autorotacji jak standardowy Dauphin.

 

Źródło: FlightGlobal
comments powered by Disqus