EASA wydała zakaz wykonywania akrobacji na samolotach XtremeAir XA41 oraz XA42

XA42, fot. AuthGram.com

Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) zakazała wykonywania akrobacji lotniczej na jednosilnikowych samolotach sportowych XtremeAir XA42 ze względu na problemy z systemem zawieszenia silnika.

Zakaz, który ma również zastosowanie do modelu XA41, wynika z faktu, iż w jednym z egzemplarzy samolotu wykryto wadę dwóch ukośnych elementów mocowania jednostki napędowej. Elementy tego typu zostały już w marcu zeszłego roku poddane pilnej kontroli po wykryciu pęknięć podczas planowych prac serwisowych.

EASA twierdzi, że instrukcja AFM (Aircraft Flight Manual) XA42 musi zostać zmieniona, aby znalazł się w niej zapis, iż „Zabrania się wykonywania akrobacji lotniczych”, a dodatkowo odpowiednia informacja musi zostać zamontowana w polu widzenia pilota. Agencja zaostrzyła również system inspekcji, wymagając sprawdzenia elementów zawieszenia silnika przed każdym lotem, a nie po każdych 10 lotach zawierających elementy akrobacji lotniczej.

Jak ostrzega EASA, pęknięcia elementów mocowania jednostki napędowej mogą doprowadzić do „oddzielenia się silnika podczas lotu”. XtremeAir z siedzibą w Niemczech wydał biuletyn serwisowy zawierający instrukcje dotyczące przeprowadzenia wymaganych inspekcji oraz wdrożone ograniczenia operacyjne. Dwumiejscowy XA42 i jednomiejscowy XA41 są napędzane silnikiem tłokowym Lycoming AEIO-580.

Źródło: FlightGlobal
comments powered by Disqus