EASA wydała zakaz wykonywania akrobacji na samolotach XtremeAir XA41 oraz XA42
Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) zakazała wykonywania akrobacji lotniczej na jednosilnikowych samolotach sportowych XtremeAir XA42 ze względu na problemy z systemem zawieszenia silnika.
Zakaz, który ma również zastosowanie do modelu XA41, wynika z faktu, iż w jednym z egzemplarzy samolotu wykryto wadę dwóch ukośnych elementów mocowania jednostki napędowej. Elementy tego typu zostały już w marcu zeszłego roku poddane pilnej kontroli po wykryciu pęknięć podczas planowych prac serwisowych.
EASA twierdzi, że instrukcja AFM (Aircraft Flight Manual) XA42 musi zostać zmieniona, aby znalazł się w niej zapis, iż „Zabrania się wykonywania akrobacji lotniczych”, a dodatkowo odpowiednia informacja musi zostać zamontowana w polu widzenia pilota. Agencja zaostrzyła również system inspekcji, wymagając sprawdzenia elementów zawieszenia silnika przed każdym lotem, a nie po każdych 10 lotach zawierających elementy akrobacji lotniczej.
Jak ostrzega EASA, pęknięcia elementów mocowania jednostki napędowej mogą doprowadzić do „oddzielenia się silnika podczas lotu”. XtremeAir z siedzibą w Niemczech wydał biuletyn serwisowy zawierający instrukcje dotyczące przeprowadzenia wymaganych inspekcji oraz wdrożone ograniczenia operacyjne. Dwumiejscowy XA42 i jednomiejscowy XA41 są napędzane silnikiem tłokowym Lycoming AEIO-580.
Komentarze