Przejdź do treści
Cirrus Vision SF50, fot. www.cirrusaircraft.com
Źródło artykułu

Cirrus gotowy do lotu pierwszego modelu Vision SF50

Wygląda na to, że jednosilnikowy, pierwszy na rynku osobisty odrzutowiec, który w ostatnim czasie był ambicją firmy Cirrus Aircraft staje się rzeczywistością. W przyszłym miesiącu planowany jest pierwszy lot prototypu Vision SF50.

Na potrzeby certyfikacji, do sprawdzenia parametrów lotu samolotów używany będzie egzemplarz samolotu o nazwie C-Zero. Dwa pozostałe testowane samoloty C-One i C-Two planowane są do wprowadzenia do służby w drugim oraz czwartym kwartale i będą wykorzystywane do weryfikacji poszczególnych systemów i testowania spadochronu.

Wcześniejszy, zbudowany w 2008 roku model demonstracyjny nazwany V1 spędził w powietrzu już około 800 godzin, a jego silnik ma za sobą około 1000 godzin pracy. Jak stwierdził wiceprezes marketingu sprzedaży firmy Cirrus Todd Simmons „produkcja nowych prototypów jetów jest bardziej rozważna”.

Dodaje, że „Celem V1 była weryfikacja i zatwierdzenie projektu Jet Vision”. „C - Zero jest podsumowaniem wszystkiego, czego nauczyliśmy się od V -1. Dla przykładu, zmieniliśmy nieco rozmiar i kształt tylnego usterzenia, stabilizatorów oraz sposób mocowania skrzydeł do kadłuba”.

„Wprowadziliśmy także niewielkie zmiany kształtu kadłuba, które poprawiły jego aerodynamikę, sposób mocowania silnika i jego pozycji w całej konstrukcji samolotu oraz wnętrze. Dla przypadkowego obserwatora C - Zero nie będzie jednak szczególnie różnił się od modelu V1”.

Uruchomiony ponad siedem lat temu projekt Vision jest dla firmy Cirrus kluczowym celem od początku jego trwania. Nawet w czasie kryzysu gospodarczego i kłopotów z finansowaniem firma z Duluth w stanie Minnesota, choć nieco chaotycznie, to jednak kontynuowała prace nad programem.

Fuzja Cirrusa w 2011 r. z chińskim koncernem Chiny Aviation Industry General Aircraft Co. Ltd. (CAIGA), dodała projektowi nowego rozpędu.

„CAIGA zobowiązała się przeznaczyć 100 milionów dolarów na wprowadzenie modelu Vision na rynek", mówi Simmons. „Jesteśmy na dobrej drodze do uzyskania certyfikatu i dostarczenia pierwszego samolotu w 2015 roku".

Wart 1,96 mln dolarów Vision wyposażony będzie w zintegrowany system awioniki z touchscreenem - Garmin G3000 i awaryjny spadochron. Samolot napędzany turbowentylatorowym silnikiem firmy Williams International - FJ33 ma zasięg 1200 nm (2220 km) i prędkość przelotową 300 kts (556 kmh), a jego prędkość przeciągnięcia, to 61 kts.

Cirrus zebrał już 550 zamówień na swój nowy model samolotu, przy czym każdy zamawiający zobowiązany był do wpłacenia 100tyś. dolarów kaucji. „Nasi klienci to właściciele samolotów tłokowych lub turbośmigłowych, zarówno jedno, jak i dwusilnikowych, którzy chcą przejść do segmentu samolotów odrzutowych", mówi Simmons „Nasi klienci pochodzą z całego świata, w związku z tym, jeśli uzyskamy odpowiednie certyfikaty w USA przystąpimy do certyfikacji w krajach, w których mieszkają nasi klienci".

Aby zapewnić przyszłym właścicielom modelu Vision SF50 maksimum bezpieczeństwa firma Cirrus planuje zaoferować także specjalny program szkoleniowy.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony