Przejdź do treści
Źródło artykułu

ICAO: Raport bezpieczeństwa w lotnictwie 2019

Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) opublikowała raport bezpieczeństwa za 2019 r., uwzględniając w nim wszystkie zdarzenia lotnicze, które na całym świecie miały miejsce w ubiegłym roku. W 2019 r. w ramach komercyjnych operacji lotniczych zginęło 239 osób, co stanowi znaczny spadek z 514 odnotowanych rok wcześniej. Podobnie z 11 do 6 spadła liczba wypadków z ofiarami śmiertelnymi.

Co istotne, przedstawione statystyki wskazują jednak na 16% wzrost ogólnej liczby wypadków, jak i wskaźnika wypadkowości, który w zeszłym roku wyniósł 2,9 na milion lotów w porównaniu do 2,6 w 2018 roku. Całość została opracowana przez grupę badawczą ICAO Safety Indicators (SISG) i obejmuje regularne komercyjne operacje statków powietrznych o certyfikowanej maksymalnej masie startowej (MTOW) ponad 5700 kg.


Poprawa bezpieczeństwa globalnego systemu transportu lotniczego jest przewodnią i najbardziej fundamentalną strategią ICAO. Organizacja nieustannie pracuje nad rozwiązywaniem i zwiększaniem globalnego bezpieczeństwa lotniczego za pośrednictwem następujących działań:

  • Polityka i standaryzacja;
  • Monitorowanie kluczowych trendów i wskaźników bezpieczeństwa;
  • Analiza bezpieczeństwa;
  • Wdrażanie programów dotyczących kwestii bezpieczeństwa.


Niniejszy raport zawiera podsumowanie inicjatyw wymagających poprawy bezpieczeństwa lotniczego i zapewnia aktualizacje niektórych wskaźników bezpieczeństwa (SPI). Autorzy dokumentu wykorzystali wyniki analiz z raportów z lat 2015–2019 jako punkty odniesienia dla porównań.


ICAO Safety Report 2019 opisuje m.in. Globalny Plan Bezpieczeństwa Lotniczego ICAO na lata 2020–2022 (GASP), przybliża kwestię wdrożenia systemu nadzoru nad bezpieczeństwem, statystyk i analizy wypadków w regularnym zarobkowym transporcie lotniczym, ogólnych wskaźników bezpieczeństwa, przegląd wypadków według kategorii zdarzeń, regionalne statystyki wypadków, inicjatywy zwiększające bezpieczeństwo oraz przyszłość komunikacji lotniczej, nawigacji i nadzoru.


Dodatkowo autorzy dokumentu wiele miejsca poświęcili wpływowi pandemii COVID-19 na sektor lotniczy przybliżając m.in. aktualizację działań związanych z bezpieczeństwem operacyjnym, zarządzanie ryzykiem w zakresie bezpieczeństwa oraz strategię dla UAS.  

Safety Report 2019 został podzielony na poniższe rozdziały:

  • 2020–2022 edition of the ICAO Global Aviation Safety Plan (GASP)
  • Effective Implementation of State Safety Oversight System
  • Implementation Support for Safety Management
  • ICAO Technical Assistance Activities
  • Safety Recommendations addressed to ICAO
  • Accident Statistics and Analysis – Scheduled Commercial Air Transport
  • Overall Safety Performance Indicator – Global Accident Rate
  • Accident and Fatality Trend
  • Accidents Overview by Occurrence Category
  • High-risk Categories of Occurrence
  • Regional Accident Statistics
  • Accidents by RASG Region
  • GSIE Harmonized Accident Rate
  • Safety Enhancement Initiatives
  • Regional cooperation and GASOS
  • The future of aviation Communications, Navigation, Surveillance and Frequency Spectrum
  • Cabin Safety
  • Runway Safety – 2019 Success Story
  • A competency-based approach to dangerous goods training and assessment
  • ANC Talks
  • COVID-19 pandemic – The ICAO Council Aviation Recovery Task Force
  • COVID-19 pandemic – CAPSCA and the Public Health Corridor
  • COVID-19 pandemic – Update on operational safety activities
  • COVID-19 pandemic – Safety Risk Management
  • COVID-19 pandemic – Strategies for UAS
  • COVID-19 pandemic – Aerodrome Operations and Infrastructure
  • Appendix 1
  • Regional Aviation Safety Group (RASG) Regions
  • Appendix 2
  • List of Scheduled Commercial Accidents in 2019
  • CICTT Occurrence Categories

Na końcu dokumentu dostępna jest lista wypadków w komercyjnych przewozach lotniczych w podziale na rodzaj statku powietrznego, kraj zdarzenia, region, liczbę ofiar śmiertelnych i kategorię wypadku.


Safety Report 2019 ICAO dostępny jest tutaj (LINK)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony