Australia bada wysoką liczbę śmiertelnych wypadków w sektorze GA
Lotnicze władze Australii zainteresowały się wysoką liczbą śmiertelnych wypadków w sektorze GA, których współczynniki zostały przedstawione w raporcie opublikowanym przez Australijski Departament Bezpieczeństwa Transportu (ATSB). Według opracowania, krajowy sektor lotnictwa ogólnego generuje 3,4 krotnie wyższy wskaźnik wypadków śmiertelnych na milion operacji, niż regularny transport lotniczy, a ogólna liczba wypadków jest w nim 2,7 razy wyższa.
ATSB twierdzi, iż w latach 2001-2010 w sektorze GA w Australii (łącznie z operacjami maszyn szkolnych i rolniczych) zanotowano 147 wypadków śmiertelnych, w których zginęło 236 osób. Według raportu, liczba wypadków (w tym śmiertelnych) w agrolotnictwie jest podobna do statystyk samolotów i śmigłowców, które wykorzystywane były do szkolenia lub prywatnych operacji, choć helikoptery mają wyższy wskaźnik wypadków, ale mniejszą liczbę ofiar śmiertelnych.
Raport wyjaśniał, iż najwięcej zdarzeń związanych z wypadkami statków powietrznych GA związanych było z kolizjami z terenem, utratą kontroli nad samolotem, awariami układu napędowego, brakiem separacji w powietrzu i zdarzeniami mającymi miejsce na pasach startowych. W tym samym okresie nie odnotowano jednak żadnych wypadków śmiertelnych w komercyjnym transporcie lotniczym, łącznie z udziałem operacji czarterowych. Urząd Bezpieczeństwa Lotnictwa Cywilnego (CASA) twierdzi, iż raport jest dla sektora GA wyraźnym ostrzeżeniem i nawiązując do niego, zlecił ATSB opracowanie stosownej publikacji bezpieczeństwa.
Przykładowo, w ostatnim czasie ATSB wraz z Stowarzyszeniem Lotnictwa Rolniczego Australii wydało broszurę edukacyjną, która ma pomóc zminimalizować ryzyko wypadków polegających na uderzeniu w linie energetyczne podczas rozpylania chemikaliów na polach uprawnych. W ciągu ostatnich 10 lat, na terenie Australii odnotowano ponad 180 takich przypadków.
Komentarze