Flaris coraz wyżej
Samolot FLARIS LAR 1 został przebazowany do Wojskowych Zakładów Lotniczych Nr 2 w Bydgoszczy. Specjaliści firm FLARIS i Metal-Master prowadzą tam kolejne próby systemów samolotu.
Pod lupę została wzięta automatyka zespołu napędowego, układu paliwowego, układu hydraulicznego oraz nawigacji.
Natomiast w przyszłym tygodniu zespół pilotów doświadczalnych pod kierownictwem inż. Pilota Henryka Szkudlarza wraz z zespołem mechaników WZL2 przeprowadzi prace końcowe, w tym wyważenie i niwelacje samolotu.
W listopadzie ubiegłego roku została przygotowana do lotu kabina pilota samolotu odrzutowego FLARIS LAR 1. Na potrzeby lotów testowych zainstalowane zostało dodatkowe wyposażenie, między innymi dodatkowy panel EFIS (Electronic Flight Instrument System) oraz sprzęt do rejestracji parametrów lotu. Awionika Flarisa pozostała bez zmian w porównaniu z pierwszym egzemplarzem prezentowanym na wystawie Le Bourget w Paryżu.
Pod koniec października 2014r. przeprowadzono ostateczne prace nad podwoziem odrzutowca FLARIS LAR 1. Między innymi testowane były czujniki zbliżeniowe, które odpowiadają za prawidłową sygnalizację położenia podwozia na panelu wielofunkcyjnym w kabinie pilota.
W sierpniu 2014 roku zakończyły się próby rezonansowe samolotu odrzutowego FLARIS LAR 1, które odbywały się w głównej siedzibie firmy Metal-Master w Podgórzynie. Grupa najlepszych polskich specjalistów Instytutu Lotnictwa w Warszawie prowadziła badania z wykorzystaniem mobilnej aparatury badawczej, w skład której weszły wzbudniki firmy PRODERA oraz system pomiarowy firmy LMS.
W marcu ubiegłego roku, w Instytucie Lotnictwa w Warszawie, prototyp samolotu FLARIS LAR 1 przeszedł testy sztywności lotki na skręcanie, sztywności steru kierunku na skręcanie, sztywności usterzenia poziomego na skręcanie, sztywności mechanizmu sterowania sterem wysokości, badania wytrzymałościowe skrzydła oraz badania podwozia głównego.
Dzięki zastosowanym innowacjom, FLARIS LAR 1 jest wybitnie lekki, ale jednocześnie bezpieczny i wytrzymały. Masa startowa samolotu to zaledwie 1500 kg, co czyni go prawie o połowę lżejszym od najbardziej zbliżonych konkurencyjnych konstrukcji. Konstrukcja całego samolotu została wykonana w całości z certyfikowanych preimpregnatów węglowych.
Komentarze