Przejdź do treści
apple mobile/ fot. morguefile.com
Źródło artykułu

Nowa aplikacja na smartfony o prawach podróżujących

Zagubiony bagaż lub opóźniony lot? Od teraz każdy pasażer może natychmiast sprawdzić, jakie prawa mu przysługują za pomocą telefonu komórkowego. Dziś, przy okazji akcji „Dzień Pasażera” organizowanej przez Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich, Komisja Europejska udostępniła aplikację na smartfony, która obejmuje przewozy lotnicze i kolejowe (do pobrania na czterech mobilnych platformach: Apple iPhone i iPad, Google Android, RIM Blackberry oraz Microsoft Windows Phone 7). Aplikacja jest dostępna w 22 językach UE. W chwili obecnej obejmuje przewozy lotnicze i kolejowe, ale w 2013 r. zostanie uzupełniona o przewozy autokarowe i przewozy statkami, ponieważ obowiązywać zaczną wtedy przepisy dotyczące praw pasażerów w transporcie autokarowym i morskim.

Aplikacja zawiera wyjaśnienie praw przysługujących podróżującym w każdej potencjalnie trudnej sytuacji. Przykładowo, jeżeli linie lotnicze odwołały lot pasażerowi może przysługiwać odszkodowanie w wysokości od 250 do 600 EUR. W razie przypadkowego uszkodzenia bagażu podróżujący także ma prawo do rekompensaty. Jeżeli pasażer uzna, że złamano przysługujące mu prawa, znajdzie w aplikacji dane kontaktowe instytucji, do których może złożyć skargę.

W sytuacjach awaryjnych, takich jak np. kryzys spowodowany chmurą pyłu wulkanicznego z Islandii w 2010 r., aplikacja może również posłużyć Komisji Europejskiej do przekazywania podróżującym aktualnych informacji i wskazówek dotyczących podróży.

Uruchomienie aplikacji stanowi część prowadzonej przez Komisję Europejską kampanii informacyjnej „Prawa pasażera w zasięgu ręki”:
 


Wszyscy użytkownicy smartfonów będą mogli pobrać aplikację na swoje urządzenie za pomocą kodu QR

lub pod poniższymi linkami:
IPhone i Ipad
Android
Blackberry i PlayBook
Windows

Więcej informacji na temat praw pasażerów i akcji „Dzień Pasażera”:
www.konsument.gov.pl

***

Europejskie Centrum Konsumenckie (ECK) należy do Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich (ang. ECC-Net), służących pomocą konsumentom w całej UE. Europejskie centra konsumenckie bezpłatnie informują konsumentów o ich prawach w Unii Europejskiej oraz pomagają w polubownym rozwiązywaniu sporów ponadgranicznych z przedsiębiorcami mającymi siedziby w UE, Norwegii oraz Islandii. Konsumenci mogą zgłaszać do ECK swoje skargi na nieuczciwe praktyki zagranicznych biur podróży, linii lotniczych, sklepów internetowych czy komisów samochodowych za pomocą formularza skargi dostępnego na stronie internetowej www.konsument.gov.pl, drogą telefoniczną (22 55 60 118), e-mailem (info@konsument.gov.pl) lub osobiście odwiedzając siedzibę centrum w Warszawie przy Placu Powstańców Warszawy 1.
 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony