Ulepszony EC145 T2 dołączy do linii produktów Eurocoptera

EC145 T2

Najnowszy członek rodziny helikopterów firmy Eurocopter - EC145 T2 - został dziś oficjalnie zaprezentowany. Maszyna ta jest ulepszoną wersją popularnego dwusilnikowego EC145 i posiada nowe silniki Arriel 2E, wraz z osłoniętym śmigłem ogonowym Fenestron, ulepszonymi skrzyniami biegów wirnika głównego i ogonowego oraz innowacyjnym cyfrowym zestawem ulepszeń lotniczych i 4-osiowym autopilotem.

Dzisiejszy debiut EC145 T2 miał miejsce na targach Heli-Expo 2011 w Orlando na Florydzie, gdzie firma Eurocopter ogłosiła również podpisanie umów na dostawę 17 helikopterów dla czterech międzynarodowych klientów, którzy chcą wykorzystywać te śmigłowce w służbach ratownictwa medycznego (EMS), działalności związanej z gazem i ropą naftową, oraz w lotnictwie biznesowym.

Wraz z uruchomieniem dostaw maszyn EC145 T2 w 2013 roku, będą one oferować poprawioną wydajność, zwiększone bezpieczeństwo lotu, ulepszony interfejs człowiek-maszyna, ułatwiony proces konserwacji oraz niższe koszty operacyjne dla tych lekkich dwusilnikowych helikopterów. Maszyna ta będzie korzystać z dorobku maszyny EC145 oraz jej poprzednika - BK117 – które razem wylatały ponad 2,8 miliona godzin na całym świecie. "EC145 T2 to najnowszy przykład nieprzerwanych inwestycji w innowacyjne technologie naszej firmy, dzięki którym posiadanie i wykorzystanie helikopterów może być bardziej opłacalne, a same maszyny mogą oferować lepszą wydajność oraz wyższy poziom bezpieczeństwa”, powiedział Lutz Bertling, prezes oraz dyrektor wykonawczy firmy Eurocopter.

Najbardziej widoczną zmianą w EC145 T2 jest integracja sprawdzonego osłoniętego śmigła ogonowego Fenestron firmy Eurocopter, który zastępuje standardowy dwułopatowe śmigło ogonowe. Do zalet śmigła Fenestron zalicza się znacząco wyższy poziom bezpieczeństwa na ziemi oraz w trakcie lotu, a także poprawę wydajności kontroli przeciwdziałania momentowi obrotowemu, zmniejszenie poboru mocy podczas lotu na wprost oraz redukcję poziomu emisji hałasu i wibracji.

Zastosowanie śmigła Fenestron w tym modelu rozszerza wykorzystanie przez firmę Eurocopter osłoniętych śmigieł ogonowych, które są obecnie używane w helikopterach EC120, EC130, EC135, AS365 Dauphin oraz EC155 firmy Eurocopter. W EC145 T2, śmigło Fenestron posiada nowe łopaty kompozytowe, nowy projekt skrzyni biegów śmigła ogonowego z niższymi kosztami utrzymania, oraz zawiera podwójny napęd śmigła ogonowego oraz podwójne przewody hydrauliczne. Jest ono również montowane w nowej, odpornej na uszkodzenia kompozytowej belce ogonowej.

Nowe turbowałowe silniki Arriel 2E w modelu EC145 T2 są cyfrowo kontrolowane przez podwójny system Full Authority Digital Engine Controls (FADEC) i zwiększają wydajność w całym zakresie operacyjnym tego śmigłowca. Średni wzrost wydajności wynosi 25 procent, ze znaczącymi ulepszeniami w trybie lotu z jednym silnikiem niepracującym (OEI).

Pozostałe zmiany w EC 145 T2 obejmują nowy modularny pakiet wyposażenia lotniczego, który zawiera trzy duże główne wyświetlacze oraz 4-osiowy autopilot, jako standardowe wyposażenie. Zapewnia to innowacyjny i wydajny interfejs człowiek-maszyna dla całej załogi lotniczej, poprawiając dostęp do informacji, oraz zmniejszając nakład pracy dla pilota jednocześnie oferując dodatkowe funkcje.

W początkowych zamówieniach EC145 T2 ogłoszonych dzisiaj podczas prezentacji maszyny podczas targów Heli-Expo, wiodącą rolę pełni hiszpańska firma INAER, która chce kupić 10 tych helikopterów. Jej pierwsze śmigłowce będą posiadały konfigurację EMS, z możliwością dostosowania przyszłych zamówień do odpowiednich wersji tej maszyny pasujących do wymagań firmy INEAR.

Pozostałymi pierwszymi nabywcami maszyn EC145 T2 są trzej operatorzy działający na terenie USA. Firma Metro Aviation zamówiła pięć maszyn w konfiguracji EMS, firma Leading Edge zamówiła jeden helikopter EC145 T2 z zastosowaniem do lotnictwa biznesowego, a firma Lewis Energy zamówiła jeden śmigłowiec, który będzie wykorzystywany do działalności związanej z gazem i ropą naftową.

Śmigłowiec EC145 T2 firmy Eurocopter, wystawiony na stoisku tej firmy na targach Heli-Expo 2011, posiada konfigurację przeznaczoną do ratownictwa medycznego, oraz podkreśla elastyczność jego przestronnej kabiny. Wnętrze typu EMS zostało wykonane przez firmę Metro Aviation, z siedzibą w Shreveport w Luizjanie.

Źródło: eurocopter
comments powered by Disqus

Komentarze

A tak btw (do wcześniejszego komentarza) to mamy EC135 a nie EC145. Ale kościołów i tak jest za dużo ;-)

Mój przedmówca to chyba jakiś partyjny sługus. Przypominam, że mamy 23 nowiutkie Eurocotery EC145.

Fajny - tylko co nas to obchodzi? i tak polski nie będzie stać na niego! Na kościoły wola pieniądze wydawać nasi rządzący niż na ratowanie życia.