Eurocontrol: Scenariusze ruchu w europejskiej przestrzeni powietrznej na rok 2021 - umiarkowany optymizm
Agencja Eurocontrol opublikowała nowe prognozy ruchu lotniczego, szczegółowo opisujące miesięczny jego rozwój w okresie do końca bieżacego 2021 r. W maju br. w porównaniu do maja 2019 r. ruch lotniczy w całej Europie był mniejszy o 61%, ale jednak trend ten się zmienia i jest już tego lata jest nadzieja na poprawę.
Eamonn Brennan, Prezes Eurocontrol podkreśla: „Jasne jest, że istnieje ogromny popyt na podróże lotnicze, więc w miarę zmniejszania się ograniczeń w podróżowaniu możemy spodziewać się znacznego wzrostu ruchu. Nasz bazowy scenariusz wskazuje, że liczba lotów powinna wzrosnąć z 39% poziomów osiąganych w maju (w porównaniu do maja 2019 r.) do 57% w sierpniu. Ruch oscyluje na poziomie około 35% od stycznia, więc przez cały rok liczymy na około 5,5 mln lotów, co stanowi 50% wyniku z 2019 r. Jednak jeśli większa liczba państw szybciej złagodzi swoje ograniczenia i w pełni wdroży procedury, takie jak cyfrowy certyfikat COVID UE, nasz optymistyczny scenariusz przewiduje, że w sierpniu sieć Eurocontrol obsłuży 69% poziomu ruchu w 2019 r.”
Oczywiście w poszczególnych krajach pojawią się znaczne różnice związane z ograniczeniami podróżowania, więc niektóre części sieci Eurocontrol mogą funkcjonować lepiej niż inne. Nowa krótkoterminowa prognoza miesięczna na okres od czerwca do grudnia 2021 r. oparta jest na trzech scenariuszach. Postęp szczepieniu społeczeństw i łagodzenie restrykcji w poszczególnych państwach są kluczowymi czynnikami decydującymi o prognozowaniu poziomów ruchu między projekcją bazową dla sieci Eurocontrol (Scenariusz 2), optymistyczną (Scenariusz 1) i pesymistyczną (Scenariusz 3).
Analiza EUROCONTROL przewidywanej sytuacji od chwili obecnej do końca grudnia 2021 r.:
Scenariusz 1 zakłada szerokie rozpowszechnienie szczepień w całej Europie do lata 2021 r. w połączeniu ze skoordynowanym łagodzeniem ograniczeń w podróżowaniu oraz wznowienie kierunków long-haul. Ten scenariusz jest zgodny z planami linii lotniczych na miesiące letnie, zbudowanymi na efekcie stłumionego popytu, szczególnie na rynku VFR (Visiting Friends and Relatives).
Scenariusz 2 zakłada powszechne stosowanie szczepień w całej Europie i skoordynowane łagodzenie ograniczeń podróżowania między regionami na całym świecie do pierwszego kwartału 2022 r., przy czym zakłada powrót coraz większej liczby lotów long-haul
Scenariusz 3 przewiduje trwałe ograniczenia w nadchodzących latach z powodu niejednolitej absorpcji szczepionek i/lub nawrotu epidemii z powodu pojawienia się nowych szczepów wirusa, co negatywnie wpłynie na zaufanie pasażerów do podróży lotniczych
Miesięczne scenariusze ruchu EUROCONTROL opracowane w kwietniu i wrześniu 2020 r. oraz styczniu 2021 r. wykazały wysoki stopień dokładności.
„28 stycznia 2021 r. przewidywaliśmy, że całkowita liczba lotów obsługiwanych przez europejską sieć Eurocontrol wyniesie około 39% poziomów z maja 2019 r., co dokładnie się sprawdziło. W tej chwili bardzo trudno jednak jest przedstawiać dalszą prognozę, ponieważ w grę wchodzi wiele zmiennych, ale od początku pandemii nasze statystyki były zbliżone do realnych wartości odnotowanych później. Opracowujemy te liczby w ścisłym porozumieniu z poszczególnymi przewoźnikami w dużej próbce linii lotniczych różnych segmentów rynku", wyjaśniał Eamonn Brennan.
Komentarze