Przejdź do treści
Źródło artykułu

Poznaj agendę: Polityka i problemy wprowadzania „Just Culture” / Konferencja i Warsztaty

W dniach 2-3 marca 2016 r. w hotelu Poleczki w Warszawie odbędzie się Konferencja/Warsztaty „Polityka i problemy wprowadzania „Just Culture” w organizacjach lotniczych”. Jak informują jej organizatorzy, po kilku miesiącach przerwy powracają oni z ofertą wychodząca naprzeciw potrzebom polskich firm lotniczych.

"Tym razem w związku z wejściem z życie rozporządzenia Parlamentu UE i Rady Europy UE nr 376/2014 ponownie przywołana została kwestia wdrożenia w firmach lotniczych „Just Culture”. Zagadnienie to nie jest nowe, ponieważ jest one jednym z elementów kultury bezpieczeństwa i stanowi nieodzowny element SMS-a. Niestety dotychczasowe doświadczenia z wdrażania SMS-a wskazują na to, że kwestia kultury bezpieczeństwa i „Just Culture” stanowią problem.

Dlaczego tak się dzieje? Powodów jest wiele, ale jednym z nich jest fakt, że jest to zagadnienie nadzwyczaj złożone i trudne do wytworzenia. Z drugiej strony może on mieć wpływ na poziom bezpieczeństwa, a także na efektywności firmy. „Just Culture” jest narzędziem, które świadomy prezes i kierownik odpowiedzialny firmy lotniczej może zastosować do zarządzania przedsiębiorstwem by poprawić bezpieczeństwo, zredukować niepotrzebne koszty i straty ponoszone w skutek braku wiedzy o nich.

Jeszcze większy problem będą miały firmy, które na razie nie musiały wdrożyć systemu SMS. Dotyczy to przede wszystkim organizacji produkujących i obsługowych, ale także organizacji handlingowych. Z drugiej strony jeśli niestety dojdzie do incydentu lub wypadku, może się okazać, że pracownicy firm lotniczych będą musieli w stanąć naprzeciw prokuratora. „Just Culture” jest w tym przypadku podstawowym narzędziem pozwalającym uprzedzić to co niepożądane, a w przypadku gdy rzeczy przyjmą zły obrót firma i jej pracownicy będzie mieli szanse przetrwać i ponieść jak najmniejsze straty. Od trzech lat były prowadzone intensywne prace angażujące i wymiar sprawiedliwości i państwową administracje lotniczą, przede wszystkim Państwową Komisję Badań Wypadków Lotniczych, dzięki czemu mamy w Polsce przeszkolonych specjalistów, ale to nie zmienia postaci rzeczy, że za bezpieczeństwo nadal odpowiedzialna jest przede wszystkim firma lotnicza.

Podstawowym element do stworzenia „Just Culture” w firmie lotniczej jest polityka, którą musi ogłosić, a potem wdrożyć kierownik odpowiedzialny. Ponieważ polityka ta ma się stać kręgosłupem, na którym zostanie zbudowany cały system bezpieczeństwa musi ona spełniać szereg warunków. Musi być zgodna z prawem, musi być zrozumiała i musi być racjonalna zarówno z punktu widzenia zarządu, jak i pracowników, ale również z punktu widzenia zarządzających firmą. To są różne punkty widzenia. Dlatego, w dniach 2-3 marca 2016 r., zostanie zorganizowana konferencja i warsztaty dotyczące polityki i wdrażania „Just Culture”. Podczas konferencji głos zabiorą nie tylko specjaliści lotniczy prowadzący działalność lotniczą, ale również doświadczeni inspektorzy badający wypadki lotnicze, prawnicy, dydaktycy i psychologowie.

Podczas warsztatów skupimy się na opracowaniu treści polityki „Just Culture”, która będzie spełniała wymagania przepisów, ale jednocześnie która będzie racjonalna i zrozumiała dla wszystkich pracowników i będzie pozwalała budować system bezpieczeństwa w firmie lotniczej. Co najważniejsze politykę taką każdy z uczestników będzie mógł potem wykorzystać we własnej firmie.

Serdecznie zapraszamy do udziału w konferencji i w warsztatach".

Agenda spotkania

Biografie prowadzących i moderatorów
 

Agata Kaczyńska mgr prawa, Sekretarz PKBWL

Specjalista ds. prawa lotniczego i wyszkolenia. W ramach współpracy międzynarodowej koordynowała szkolenie dla polskich prokuratorów i pracowników Ministerstwa Sprawiedliwości w zakresie „Just Culture”.
Absolwentka Uczelni Łazarskiego. W lotnictwie od 1981 roku. Zawodowo pracowała w Instytucie Meteorologii Gospodarki Wodnej oraz Aeroklubie Polskim. Od 2000 roku zajmuje się badaniem zdarzeń lotniczych - początkowo w Głównej Komisji Badania Wypadków Lotniczych, a od 2002 r. w Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych. Obecnie pełni funkcję Sekretarza tej Komisji.
Od wielu lat uczestnicząc w szkoleniach organizowanych dla organizacji lotniczych prowadzi intensywne działania w zakresie promocji bezpieczeństwa w lotnictwie cywilnym. Szkoli w zakresie systemów bezpieczeństwa, a przede wszystkim zgłaszania i badania wypadków i incydentów lotniczych.
 

Justyna Święcicka mgr psychologii

Specjalistka od komunikacji interpersonalnej oraz psychologii kreatywności.
Absolwentka Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego. Od ponad 20 lat pracuje jako psycholog. Specjalizuje się w zagadnieniach: kreatywność w myśleniu i działaniu, komunikacja w różnych środowiskach zawodowych. Szkoli dorosłych w pracy technikami myślenia twórczego i w aktywnej komunikacji. Współpracuje z Akademią Pedagogiki Specjalnej w Warszawie. Autorka poradników psychologicznych i felietonów.
Prowadziła szkolenia min. dla sieci McDonald’s w całej Polsce, we współpracy z Fundacją „Res Humanae” oraz w ramach międzynarodowego projektu „Agora – hemophilia family care projekt”. Obecnie współpracuje też z Programem I Polskiego Radia i Radiem dla Ciebie.
 

Paweł Janus mgr inż. mech.

Specjalista w zakresie obsługi lotniskowej, zarządzania przedsiębiorstwem i systemów.
Absolwent Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej, długoletni pracownik PPL LOT w zakresie obsługi naziemnej, przygotowania operacji. Pełnił funkcje station managera i nadzorował wszystkie lotniska, z których operował LOT.
W ramach współpracy z DZ Consulting wdrażał systemy zarządzania bezpieczeństwem w polskich firmach lotniczych.
Obecnie prowadzi własną działalność gospodarczą. Specjalizuje się w systemach zarządzania, systemach monitorowania, identyfikacji i definicji kluczowych wskaźników efektywności.
 

Michał Jaworski mgr prawa, radca prawny

Specjalista z zakresu compliance, doktorant w Katedrze Prawa Prywatnego Gospodarczego Uniwersytetu Jagiellońskiego - przygotowuje pracę doktorską z tematyki Just Culture. Arbiter w postępowaniach arbitrażowych. Ukończył aplikację radcowską przy Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Krakowie w roku 2008. Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego. W latach 2006-2008 wiceprezes zarządu Międzynarodowego Portu Lotniczego Kraków Balice odpowiedzialny za obszar inwestycji i certyfikacji. Obecnie partner zarządzający w spółce Jaworski Malina Adwokaci i Radcowie Prawni Spółka Partnerska. Jest współzałożycielem Worldwide Airport Lawyears Association.
Specjalizuje się w zakresie prawa lotniczego oraz prawa cywilnego i gospodarczego, a także prawa upadłościowego.
 

Ryszard Jaxa-Małachowski mgr inż. mech.

Niezależny ekspert, szkoleniowiec i audytor, współpracownik DZ Consulting.
Absolwent Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej, konstruktor w PZL Warszawa-Okęcie, asystent na MEiL PW oraz w latach 2003-2006 wiceprezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego. W latach 1989-2003 współpracownik krajowych i zagranicznych czasopism lotniczych, w tym Interavia, Air&Kosmos oraz Flight International.
Specjalizuje się w wymaganiach EASA, przede wszystkim technicznych i lotniskowych, systemach zarządzania, systemach jakości i zgodności oraz SMS. Wspólnie z DZ Consulting wdrażał SMS-a w 9 polskich podmiotach lotniczych. Aktualnie zajmuje się min. szkoleniem i wdrażaniem w zakresie rozporządzenia UE376/2014, a w szczególności problematyką „Just Culture”. Okazjonalnie pisze do Skrzydlatej Polski.
 

 Maciej Lasek dr inż., Przewodniczący PKBWL

Absolwent Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej. Pracował w Instytucie Lotnictwa w zakładzie aerodynamiki, doktoryzował się na WAT w Warszawie w 2002 r. Od czternastu lat zajmuje się badaniem wypadków lotniczych jako członek GKBWL, a potem PKBWL. Był inicjatorem nawiązania współpracy z Prokuraturą Krajową i Ministerstwem Sprawiedliwości w celu przystawania krajowego systemu do zmian wynikających z regulacji lotniczych i wdrożenia "Just Culture".
Równolegle lata jako pilot i jako pilot doświadczalny wspiera małe polskie firmy w procesie badania i certyfikacji ich wyrobów. Przez wiele lat był czynnym instruktorem szybowcowym.
 

kpt. Jacek Mainka mgr inż. mech, Przewodniczący zespołu „Latajmy bezpiecznie”

Kapitan instruktor TRI A320 w Wizzair, właściciel samolotów historycznych.
Absolwent Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej. Pilot w PLL LOT, Maleina Airlines oraz WizzAir. W latach 2007-2008 tworzył podstawy systemu dobrowolnego zgłaszania incydentów i wypadków, co zaowocowało w postaci zespołu „Latajmy bezpiecznie”.
Od kilku lat realizuje zamiłowanie do lotnictwa historycznego. Jest pierwszym Polakiem, który latał na historycznym Spitfire i posiada na własność cztery stare samoloty.
 

Prof. dr hab. Janusz Raglewski adwokat

Profesor Uniwersytetu Jagielońskiego. Pracownik naukowy Katedry Prawa Karnego Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz wykładowca Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury. Członek Krakowskiej Izby Adwokackiej.
Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego. W roku 1999 uczestniczył w pracach Zespołu Prawa Karnego Skarbowego działającego w ramach Komisji ds. Reformy Prawa Karnego przy Ministrze Sprawiedliwości, opracowującego projekt ustawy kodeks karny skarbowy.
Autor lub współautor kilkudziesięciu publikacji naukowych obejmujących monografie, komentarze (kodeks karny, kodeks karny skarbowy, kodeks spółek handlowych, prawo własności przemysłowej, ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji), artykuły oraz głosy. Redaktor Naczelny „Czasopisma Prawa Karnego i Nauk Penalnych” wydawanego przez Polską Akademię Umiejętności w Krakowie.
Prowadzi indywidualną Kancelarię Adwokacką i jest Partnerem of Counsel Kancelarii Adwokatów i Radców Prawnych Głuchowski, Siemiątkowski, Zwara.

Zapisz się już dziś, wypełniając Formularz Rejestracyjny.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony