Przejdź do treści
Źródło artykułu

Nowe skrzydło – Orca 4

Firma Dudek Paragliders poinformowała o opracowaniu nowego skrzydła – Orca 4.

Jak zwykle przy okazji premiery nowej wersji skrzydła zmieniony został jego wygląd – Orca 4 dostępna jest w nowych kolorach Trzech Nastrojów (Energy Harmony i Passion) widocznych na zdjęciu obok.

W nowej Orce ulepszyliśmy to co w tandemie najważniejsze – właściwości startu, precyzję i lekkość sterowania oraz efektywność hamowania przy podchodzeniu do lądowania. Parametry te były już bardzo dobre w Orce XX, więc różnica nie może być wielka, jednak jest zauważalna. Orca 4 ma też nieznacznie większe wydłużenie, a w konstrukcji wewnętrznej wprowadziliśmy drobne zmiany – opowiada producent. I dodaje: – Orca 4 to uniwersalny tandem w klasie EN B o wydłużeniu 5,4 (53 cel), który jeszcze łatwiej startuje, lekko i precyzyjnie daje się sterować i łagodnie ląduje.

Skrzydło przeznaczone jest zarówno do latania swobodnego z pasażerem, jak i lekkich paramotorowych wózków. Czterorzędowa czasza z rdzeniami usztywniającymi (Dudek Flexi Edge technology) wykorzystuje doświadczenia zdobyte podczas testowania prototypów innych skrzydeł firmy Dudek Paragliders wykonanych w tej technologii, a także zebrane podczas kilku lat istnienia poprzedniego modelu Orki. Wydłużenie i inne parametry dobrane zostały tak, by zachować najbardziej optymalne dla tego rodzaju konstrukcji proporcje bezpieczeństwa pasywnego, osiągów, łatwości i precyzji sterowania.

Profil aerodynamiczny Orki 4 został wyposażony w Shark-Nose, dzięki któremu ciśnienie wewnątrz skrzydła jest wyższe i bardziej stabilne w szerokim zakresie prędkości (kątów natarcia).

Usztywniające rdzenie FlexiEdge, wzmocnienia wewnętrzne i mini-żebra wiernie odwzorowują i stabilizują profil. Mini żebra na krawędzi spływu pozwalają także ją wysmuklić i zmniejszyć baloning, co znacząco poprawia opływ. W efekcie stworzono konstrukcję o doskonałej spójności, bardzo stabilną, i nośną. W turbulencjach skrzydło zachowuje się bardzo przewidywalnie i pewnie, dobrze też tłumi wychylenia boczne i przód-tył.

Orca 4 bardzo dobrze napełnia się i wstaje, bez tendencji do zostawania w tyle. Łatwo daje się ustabilizować i z niewielkim udziałem przyhamowania unosi się do lotu. Przy podchodzeniu do lądowania wystarcza stosunkowo niewielkie zaciągnięcie sterówek, by zdecydowanie zredukować prędkość i łagodnie wylądować. Te cechy są szczególnie ważne podczas lotów z pasażerem, więc producent poświęcił wiele wysiłku by dopracować je do perfekcji.

Więcej informacji o konstrukcji nowego skrzydła – Orca 4 – na stronie: www.dudek.eu

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony