Przejdź do treści
Źródło artykułu

Zdarzyło się dzisiaj: „Czasza spadochronu ratunkowego zaczęła się zwijać......"

14 lat temu, 26 kwietnia 2004 r., w miejscowości Świerzowa Polska k/Krosna doszło do wypadku samolotu ultralekkiego JK-05L „Junior” (znaki rejestracyjne SP-YBB). W wyniku tego zdarzenia pilot zginął na miejscu, a statek powietrzny został całkowicie zniszczony.

Jak poinformowała PKBWL, przyczynami wypadku były:


1) Brak analizy obliczeniowej warunków wystąpienia zjawiska flatteru dla zmodyfikowanej konstrukcji, a w szczególności brak wyznaczenia prędkości powstania flatteru oraz brak wyważenia masowego klapolotek o dużej rozpiętości, napędzanych przy kadłubie, przy obliczeniowej prędkości maksymalnej samolotu powyżej 200 km/h.

2) Brak wyznaczenia poprawki aerodynamicznej układu pomiaru prędkości, co uniemożliwiało pilotowi określenie rzeczywiste prędkości lotu samolotu.

3) Brak reakcji konstruktora samolotu na pisemną informację otrzymaną od pilota z Francji o niebezpiecznych drganiach samolotu JK-05 przy prędkości odczytanej na prędkościomierzu równej 185 km/h i prędkości lotu ponad 230 km/h określone wg. GPS przy bezwietrznej pogodzie.

4) Nieświadome przekroczenie przez pilota krytycznej prędkości lotu, prawdopodobnie powyżej 230 km/h przy wskazaniach prędkościomierza około 200 km/h.


W streszczeniu raportu PKBWL ze zdarzenia 61/04 czytamy:



Pełny raport końcowy nr 61/04 wraz z wnioskami i zaleceniami Komisji dostępny jest na stronie bezpieczeństwo.dlapilota.pl


Na portalu bezpieczeństwo.dlapilota.pl codziennie publikujemy zestawienie zdarzeń z danego dnia z lat ubiegłych. Publikacje w zamierzeniach mają służyć jako narzędzie szkoleniowe i mają pomóc pilotom unikać błędów popełnianych przez innych. Zapraszamy do lektury.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony