Zawory spustowe zbiorników paliwa w Cesnach serii 100

AUSTRO CONTROL
Poniżej, publikujemy stanowisko austriackiego nadzoru lotnictwa cywilnego w sprawie zaworów spustowych do zbiorników paliwa w samolotach Cessna serii 100

AUSTRO CONTROL

Zalecenia odnośnie zdatności do lotu nr 12A

Dział: Technika Lotnicza

Zawory spustowe zbiornika paliwa Cessna 150 do 210

W biuletynie Single-Engine Service Bulletin nr 92-25 i 92-26 firma Cessna Aircraft Company podaje wskazówki producenta do zabudowania w samolotach Cessna typu 150 do 210 wielu dodatkowych zaworów spustowych w zbiornikach paliwa. Te dodatkowe zawory spustowe powinny umożliwiać lepszą kontrolę systemu paliwowego na obecność zanieszyszczeń i wody w paliwie.

Jednakże z drugiej strony każdy dodatkowy zawór spustowy powoduje niebezpieczeństwo nieszczelności wskutek nieprawidłowej obsługi lub starzenia się uszczelnień, jak również niebezpieczeństwo pożaru lub skażenia środowiska.

Ponieważ dopuszczenie typu odnośnie spełnienia warunków zdatności do lotu wymaga jedynie stwierdzenia możliwości spuszczenia paliwa przy normalnym postoju samolotu na płaskiej powierzchni to warunek ten jest spełniony przy dotychczasowym rozmieszczeniu i ilości zaworów.

Ponieważ powyższe wskazówki nie powodują żadnego wyraźnego zwiększenia bezpieczeństwa lotu, natomiast oprócz niewspółmiernie wysokich kosztów zwiększają zagrożenie Federalny Urząd Lotnictwa Cywilnego rezygnuje z wprowadzenia obowiązku tej zmiany – jak generalnie podaje w Zaleceniach odnośnie zdatności do lotu nr 7.


Nr Sprawy: Nie podano 07. wrzesień 1993 strona 1/1

Tłumaczył

mgr inż. Zbigniew J.
Tłumacz techn. jęz. niemieckiego

Oryginał pisma:

Informację nadesłał:
Szef Wyszkolenia
Aeroklubu Gliwickiego
instr.pil.Ryszard Ptaszek
Źródło: dlapilota
comments powered by Disqus

Komentarze

As german technican and aviator I know of the problem by a polish friend and business partner. The Civil Aviation Authority in Poland is said to have made the Cessna service bulletin Service Bulletin Nr. 92-25 und 92-26 mandatory on all series of Cessna 150 - 210. May be in former times autocrats could insist on their sole right, but in meantime we are living in 'EASA-Land'! That is why the original document of ULC - best of all would be an english version - is requested to be puplished in this forum. Believe me in 'EASA-Land' are a lot of authorities disliking autocrats.

To typowy przykład gdzie tłumacz języka angielskiego w nie wystarczy do tłumaczenia biuletynów servisowych. Niestety niektórzy ponaglani w urzędach przyjeli taktykę rodem NY Police--że najpierw strzelają, a póżniej zadają pytania. W 1992 cessna wprowadziła ten biuletyn w celu zabezpieczenia się przed pozwami sądowymi głównie w USA, gdzie trzeba w instrukcji pisać że "nie suszy się kota w kuchence mikrofalowej". FAA pod presją tamtejszej AOPA nie zatwierdziło tego jako niebezpieczne i nigdy nie wprowadziło jako AD(airworthiness directive) tylko pozostało jako SB (service bulletin) mandatory (obowiązkowy) dla part 135(mały transport lotniczy), a nie part 91( szkolenia i lotnictwo dla własnego użytku). A, że komplet zaworków kosztuje od $700 w górę + założenie(tz. otwieranie poszycia skrzydeł aby dostać się do zbiorników) to jak teraz się z tego wycofać? Jak by nie było jest to dla tych co pod górkę bokiem cessie parkują. Inne kraje tak jak np. Austria, Kanada i inne poszły śladem FAA. Niestety w lotniczym angielskim (dla tych co tłumaczą) "Race track"--to nie tor wyścigowy! pozdro dla Karola ;-)
M.Bolski

tu nie Austria i nie Ameryka. Tu jest Polska, tu się pije i upierdziela lotnictwo cywilne. Kolejny dowód na fałszywe rozumienie bezpieczeństwa i naduzycie władzy ULC. Bastionu indolencji jak pisze znana lotnicza gazeta.

No to chyba trzeba będzie przerejestrować samoloty na znaki OE-***. Nasz ULC po raz kolejny pokazał, że ze zdrowym rozsądkiem są na bakier.