Załogi LPR stale niosą pomoc pomimo próby oślepienia laserem

EC135 Lotniczego Pogotowia Ratunkowego, fot. Sebastian Elijasz

Ostatni tydzień października to był bardzo pracowity czas dla załóg Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.

Tylko w ubiegłym tygodniu 22 śmigłowce LPR wykonały 203 loty do wypadków, zachorowań oraz transportów międzyszpitalnych, z czego najwięcej – 17 lotów – należało w minionym tygodniu do dwóch załóg "Ratownika6" z Krakowa i "Ratownika13" z Wrocławia. Druga pod względem ilości lotów była załoga "Ratownika12" z Warszawy, która wykonała 15 lotów. Trzeci wynik pod względem liczby udzielonych pomocy – 14 lotów – uzyskała załoga "Ratownika9" z Poznania.

Do zadań jak zawsze włączana jest załoga Piaggio P180 Avanti. W ubiegłym tygodniu załogi tych samoloty wykonały osiem wylotów (transport międzyszpitalny). Załogi Samolotowego Zespołu Transportowego pozostają w całodobowej gotowości.

W sumie, w minionym tygodniu, wszystkie statki powietrzne LPR wykonały 211 lotów. Powyższa statystyka nie obejmuje lotów odwołanych, niewykonanych, szkoleniowych i technicznych.  W porównaniu z poprzedzającym tygodniem liczba interwencji zmalała o 37.

Piloci i członkowie załóg Lotniczego Pogotowia Ratunkowego nieustannie niosą pomoc poszkodowanym.

A tymczasem 28 października br. około godziny 17:20 doszło do próby oślepienia laserem załogi "Ratownika18" w trakcie podchodzenia do lądowania przy Wojewódzkim Szpitalu Zespolonym w Płocku. Na pokładzie znajdowały się cztery osoby, w tym pacjent w poważnym stanie. Świadek zdarzenia, który czekał wówczas na lądowanie śmigłowca, od razu wiedział, że dzieje się coś niepokojącego, ponieważ to lądowanie bardzo odbiegało od standardowego. Więcej informacji o zdarzeniu na stronie www.petronews.pl

Nie od wczoraj wiadomo, że świecenie laserem po oczach pilotów, to gigantyczna nieodpowiedzialność. I tym razem było blisko tragedii. Takie zachowania są niedopuszczalne.

Tak skrajnie niebezpieczne i nieodpowiedzialne działanie może doprowadzić do ogromnej tragedii! Może być to utrata kontroli nad statkiem powietrznym przez pilota czy doprowadzenie do trwałych uszkodzeń narządu wzroku.

Przypominamy, że za oślepienie załogi i sprowadzenie zagrożenia w ruchu powietrznym grozi grzywna i kara więzienia od roku do 10 lat, a w szczególnych przypadkach - nawet do 12 lat pozbawienia wolności.

Dla przypomnienia ponownie udostępniamy film z kampanii informacyjnej o laserach Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Może dzięki temu uda się kogoś uświadomić lub odwlec od zamiaru czynienia krzywdy i narażania życia niewinnych ludzi. W tym konkretnym przypadku ludzi niosących pomoc innym.

Źródło: dlapilota
comments powered by Disqus