Wyczekiwane zmiany wokół lotniska Warszawa Babice
Modyfikacją przestrzeni wokół lotniska Warszawa-Babice / Warszawa-Okęcie zajął się, powołany wiosną 2009 roku, przez Witolda Kamockiego przewodniczącego Komitetu Zarządzania Przestrzenią Publiczną zespół o pod roboczą nazwą „Zespół do spraw możliwości podniesienia wysokości na trasach dolotowych VFR do lotnisk Warszawa Babice i Warszawa Okęcie”. Przewodniczącym zespołu został Tomasz Kądziołka wiceprezes ds. Standardów Lotniczych Urzędu Lotnictwa Cywilnego. W zespole aktywnie uczestniczyli: przedstawiciele zarządu KTL AOPA Poland, niezależny ekspert Sławomir Kubiak, specjaliści Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, Zbigniew Mrozek – dyrektor Lotniczego Zakładu Budżetowego MSWiA „Lotnisko Warszawa-Babice” oraz Aeroklub Warszawski. Czytaj PAŻP i KTL AOPA w trosce o podniesienie bezpieczeństwa lotów na lotnisku Warszawa-Babice.
Zespół zidentyfikował i przeanalizował szereg problemów operacyjnych, które nierzadko początkowo nie były ujęte w jego mandacie ale bez analizy, których usprawnienie ruchu w rejonie EPBC było by praktycznie niemożliwe. W tym miejscu należy wspomnieć dyrektora Leszka Gołębia - PAŻP, który dzięki swojemu zaangażowaniu i talentach negocjacyjnych w licznych spotkaniach uelastyczniał twarde stanowiska stron co umożliwiło dalszą pracę. Wynikiem prac zespołu, był szereg propozycji modyfikacji przestrzeni oraz procedur lotu z których, część została wprowadzona w życie i zacznie obowiązywać już wiosną 2010 roku. Jest oczywiste, że nie uda się zadowolić wszystkich użytkowników przestrzeni ale podstawowym celem było podniesienie bezpieczeństwa, zrozumienie potrzeb użytkowników i przekonanie stron, że mimo tak różnych interesów można i należy zrobić coś wspólnie i dla wspólnego dobra.
W opublikowanych 7 kwietnia 2010 roku, zmianach do AIP i AIP VFR (AIP AIRAC AMDT 097, AIP VFR AIRAC 007 dostępnych na stronie ais.pansa.pl) czytamy, o modyfikacjach przestrzeni oraz tras VFR, które zaczną obowiązywać od 6 maja 2010 roku.
Informacje mają charakter TYLKO ORIENTACYJNY! dlapilota.pl nie bierze ŻADNEJ odpowiedzialności za ewentualne błędy w niniejszej interpretacji. Informacje operacyjne należy sprawdzić we WSZYSTKICH OFICJALNYCH publikacjach!
Zmiany ATZ Warszawa-Babice
Nowy ATZ Babice został w najczęściej wykorzystywanej części północnej – nowy segment B – podniesiony z 1837 ft AMSL do 2000 ft AMSL. Południowa cześć ATZ – Segment A będzie rozciągał się w pionie do wysokości 1500 ft AMSL. Segment A w zdecydowanej większości operacji służy jedynie końcowej części fazy podejścia do lądowania lub naboru wysokości po starcie z RWY 28. W dalszym ciągu zachowana zostanie separacja pionowa dla ruchu podchodzącego według procedury VOR DME do pasa 15 na Okęciu. Niewielkim modyfikacjom poziomym został poddany mały trójkątny element przestrzeni ATZ po południowej stronie ATZ wykorzystywany podczas dolotów do RWY28 i odlotów z RWY10. Jego górna granica nie zmieniła się i będzie wynosić 951ft. Póki co jego istnienie jest niezbędne dla zabezpieczenia procedury odlotu po nieudanym podejściu w ILS cat II na pas 33 lotniska Warszawa-Okęcie. Zmiany przedstawiają poniższe ilustracje:
ATZ Babice do 6 maja 2010 roku
ATZ Babice po 6 maja 2010 roku
Usprawnienia przepływu ruchu lotniczego od zachodniej strony EPBC i CTR EPWA na trasie odlotowo-dolotowej VFR
Zwiększono odległość pomiędzy strefą R12 a CTR EPWA, poprzez modyfikację północnego fragmenetu granicy strefy kontrolowanej lotniska Okęcie (dotychczas wąskie gardło szerokości 32m!). Dodano nowy punkt VFR, FOXTROT pomiędzy VOR WAR a lotniskiem EPBC. Trasa dolotowa/odlotowa kończy się nad radiolatarnią AR usytuowaną na prostej do lądowania dla pasa RWY10 EPBC.
Zmiana organizacji potoków ruchu po wschodniej stronie EPBC i CTR WARSZAWA/Okęcie
W chwili obecnej z uwagi na kształt i pionową rozciągłość przestrzeni w rejonie Warszawy, statki powietrzne wykonujące przeloty z lotnisk położonych na południe od Warszawy udające się w kierunku północnym mają praktycznie jedyną możliwość ekonomicznego przelotu trasą po punktach wzdłuż Wisły. Sytuacja taka panuje również przy lotach w kierunkach południowych z lotnisk położonych na północ od Warszawy. Jedni jak i drudzy na swej trasie przelatują przez punkt Zulu, który położony jest praktycznie na trasie kręgu nadlotniskowego lotniska Babice. Z uwagi na konieczność utrzymywania stałej łączności radiowej (RMZ i ATZ Babice) statki powietrzne mogą znaleźć się nie tylko na kursach kolizyjnych ale dodatkowo pozostają na łączności z różnymi służbami ATS/AFIS. Tranzyt – FIS Okęcie, FIS Olsztyn a ruch nadlotniskowy Babice INFO lub RADIO. Podobna sytuacja ma miejsce przy dolotach do lotniska EPBC przez punkt DELTA. Punkt ZULU jest nominowany jako punkt nawiązania łączności z służbami lotniska Babice – przy dużym natężeniu korespondencji radiowej jest to praktycznie niewykonalne lub trudne do wykonania.
Przypomnijmy że zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury, z dnia 9 października 2003 r. w sprawie zakazów lub ograniczeń lotów na czas dłuższy niż 3 miesiące § 3 ust. 1 pkt 3, wprowadza się zakazy i ograniczenia lotów na czas dłuższy niż trzy miesiące, obejmujące przestrzeń powietrzną nad obszarem zwartej zabudowy miasta stołecznego Warszawy, na wysokości mniejszej niż poziom lotu FL 70. Zgodnie z § 3 ust. 2, zakazy i ograniczenia wykonywania lotów statków powietrznych nad obszarami i obiektami, o których mowa w ust. 1, nie dotyczą (…) “lotów wykonywanych zgodnie z procedurami dolotowymi, podejściami do lądowania i procedurami odlotowymi na lotniskach i lądowiskach, położnych wewnątrz lub w pobliżu tych rejonów;”.
Od 6 maja 2010 roku zostanie wprowadzony nowy punkt PAPA przez który będzie odbywał się ruch tranzytowy Północ-Południe (MIKE-PAPA-JULIETT). Tym samym, loty tranzytowe będą się odbywały poza obszarem zwartej zabudowy miasta stołecznego Warszawy i nie będą kolizyjne względem ruchu lotniskowego z Babic.
Na mapie przerywaną linią oznaczono przebieg tras dolotowych VFR do/z EPBC i EPWA.
Źródło ilustracji: Polska Agencja Żeglugi Powietrznej
Komentarze