Statystyka: Wypadki spowodowane spadkiem widzialności
Spadek widzialności jest poważnym zagrożeniem, szczególnie, jeśli w przypadku znalezienia się w tego typu sytuacji, pilot nie posiada właściwych uprawnień, umiejętności i sprzętu umożliwiających kontynuowanie bezpiecznego lotu. Wielu śmiertelnych wypadków można by było uniknąć, gdyby tylko lotnicy zauważając pogarszające się warunki zawrócili z trasy, zamiast próbować do końca osiągnąć punkt docelowy.
W bazie danych portalu bezpieczeństwo.dlapilota.pl znajdują się 24 raporty/uchwały odnoszące się do zdarzeń spowodowanych spadkiem widzialności i konsekwencji znalezienia się w takich warunkach. Opisują one zdarzenia z udziałem statków powietrznych general aviation, ale również i maszyn komunikacyjnych, gdzie jak się wydaje, wyszkolenie pilotów i zaawansowane technologie w kokpitach powinny zabezpieczać przed takimi zdarzeniami.
Zachowania i czynności, jakie stały się bezpośrednimi przyczynami zdarzeń lotniczych, zaistniałych w warunkach pogarszającej się, słabej lub złej widzialności, które badała Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, wynikały najczęściej z brawury, braku odpowiedzialności, a co gorsza wiedzy.
Najczęściej podawanymi w badanych zdarzeniach bezpośrednimi przyczynami były:
-
brak decyzji o powrocie na lotnisko wylotu
-
nieprawidłowa ocena warunków pogodowych
-
przekraczanie minimów, do jakich pilot był uprawniony
-
decyzje o locie pomimo wiedzy, że warunki meteorologiczne uniemożliwiają bezpieczny dolot do lotniska docelowego
-
utrata orientacji geograficznej po podjęciu decyzji o wlocie w opady deszczu
-
niewystarczające przygotowanie do lotu w zakresie warunków meteorologicznych panujących i prognozowanych na trasie przelotu
-
brak rzetelnej analizy warunków lotu na poszczególnych odcinkach trasy
-
brak lub nieumiejętne korzystanie ze sprzętu monitorującego zmiany meteorologiczne (Lotniskowa Stacja Meteorologiczna)
-
niewystarczająca analiza/znajomość zjawisk atmosferycznych związanych z możliwością obserwacji w nocy z dużej wysokości świateł obiektów naziemnych oraz zjawiska progresywnego spadku tej widzialności w miarę zmniejszania wysokości lotu
-
i inne...
Wśród wskazówek i zaleceń PKBWL, znalazły się:
-
Zespół Przeglądów Bezpieczeństwa ma przeprowadzić celowy przegląd bezpieczeństwa w organach FIS EPWA / TWR EPWA / APP EPWA w zakresie zasad współpracy i praktyk dotyczących koordynacji lotów VFR – Ratownik
-
zweryfikować aktualne procedury operacyjne dotyczące obowiązkowych elementów briefingu do lądowania, szczególnie dotyczących wykonywania operacji w warunkach ograniczonej widzialności;
-
w przypadku szkolenia uczniów-pilotów wykazujących wyraźny brak predyspozycji do szkolenia lotniczego przeprowadzać z nimi rozmowy o występujących trudnościach i zalecać odstąpienie od dalszego szkolenia, a w szczególnych przypadkach szkolenie prowadzić wg indywidualnych programów;
-
rozpatrzyć możliwość wprowadzenia szkolenia załóg w lotach bez widzialności ziemi według przepisów IFR;
-
wprowadzić obowiązek rejestracji danych radarowych we wszystkich systemach radarowych służb ruchu lotniczego.
Miesiąc | Liczba zdarzeń |
styczeń | 2 |
luty | 1 |
marzec | 2 |
kwiecień | 2 |
czerwiec | 2 |
lipiec | 3 |
wrzesień | 2 |
październik | 4 |
listopad | 3 |
grudzień | 3 |
Patrząc na tabelę odwzorowującą liczbę omawianych zdarzeń lotniczych w danym miesiącu, nie da się jednoznacznie określić, że któraś z pór roku bardziej lub mniej obfituje w zdarzenia lotnicze wynikające ze spadku widzialności. Można natomiast postawić tezę, że w okresach, kiedy zazwyczaj pogoda jest bardzo sprzyjająca do wykonywania lotów, piloci są najzwyczajniej nieprzygotowani na drastyczną zmianę lub ignorują przesłanki, informacje i dane dotyczące pogorszenia widzialności. Gorąco zatem przed tym przestrzegamy i zalecamy solidne przygotowanie do każdego lotu.
Polecamy zapoznanie się z poniższymi raportami i uchwałami Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczącymi zdarzeń spowodowanych spadkiem widzialności:
Nieudane podejście do lądowania z użyciem ILS i katastrofa samolotu Cirrus SR22 SP-IKP w trakcie kolejnej próby 1460/11
Utrata widoczności i upadek na ziemię samolotu Zodiac CH-601 SP-YOK ze skutkiem śmiertelnym 1320/11
Przerwanie podejścia przez samolot Boeing 737-800 spowodowane otrzymaniem nieprawidłowej informacji meteo 881/11
Przekazanie załodze samolotu Boeing 737-800 nieprawidłowej informacji meteorologicznej 881/11
Zderzenie z ziemią w locie kontrolowanym, przewrócenie na bok i zniszczenie śmigłowca Bell 407 SP-SKK po lądowaniu zapobiegawczym 1387/10
Zderzenie z ziemią i przewrócenie się na bok śmigłowca Bell 407 SP-SKK podczas lądowania zapobiegawczego wywołanego spadkiem widoczności 1387/10
Nieuprawniony wlot w przestrzeń kontrolowaną lotniska Warszawa-Okęcie przez śmigłowiec Eurocopter 130 SP-MTB spowodowany omijaniem mgły 1178/10
Katastrofa samolotu Tupolev Tu-154M nr 101w rejonie lotniska Smoleńsk Północny 300/10
Wypadnięcie poza drogę startową lądującego samolotu Boeing 737-800 5B-DBV 962/09
Częściowe opuszczenie drogi startowej po przyziemieniu samolotu Boeing 737-800 5B-DBV 962/09
Śmiertelne zderzenie z drzewami samolotu Piper PA-28-181 SP-GFT w warunkach znacznego spadku widzialności 757/09
Uchwała dot. śmiertelnego wypadku z udziałem samolotu Piper PA-28-181 SP-GFT w Pastewnieku k/Bolkowa 757/09
Lądowanie przed lotniskiem i kapotaż samolotu Cessna 152 SP-KIS 456/09
Utrata orientacji geograficznej przez pilota samolotu Cessna 152 SP-GRM 387/09
Uchwała dot. śmiertelnego wypadku śmigłowca Mi-2 Plus SP-ZXC w warunkach znacznego spadku widzialności 80/09
Śmiertelny zderzenie z ziemią śmigłowca LPR Mi-2 Plus SP-ZXC spowodowane lotem w warunkach znacznej utraty widoczności 80/09
Przerwanie procedury startu samolotu Boeing 757-200 SP-FVP 291/05
Ugrzęźnięcie w glebie podwozia samolotu C 42 B Ikarus D-MFKG w trakcie lądowania w terenie przygodnym 640/08
Pogorszenie się warunków meteorologicznych podczas lotu samolotu PZL-104 Wilga SP-EAA 29/08
Uchwała dot. lądowania zapobiegawczego samolotu PZL-104 Wilga SP-EAA 29/08
Utrata orientacji we mgle i wypadek śmigłowca LPR Mi-2 SP-SXF 501/07
Start przy zaniżonej widzialności RVR przez załogę samolotu Embraer 170 SP-LDK 491/07
Wytoczenie poza próg drogi startowej podczas dobiegu samolotu Cessna 172S SP-KDI 57/07
Nieuwaga pilota i uderzenie w linię energetyczną średniego napięcia śmigłowca Schweizer 269D SP-SSH 61/06
Lot w warunkach niższych niż dopuszczalne śmigłowca Mi-2 plus SP-WXN 39/06
Niedokładne sprawdzenie przed lotem ilości paliwa w samolocie Cessna 172J SP-FLM 2/06
Odcięcie lewego skrzydła i lewego usterzenia poziomego w samolocie Maule MT-7-235 SP-FZO 264/05
Utrata przez ucznia pilota orientacji szczegółowej w locie szybowcem Pirat SP-2715 139/05
Zgubienie orientacji przez pilota i śmiertelny wypadek na śmigłowcu Enstrom 280C SPGAG 271/04
Śmiertelny wypadek w wyniku zgubienia orientacji we mgle zderzenia z ziemią samolotu PZL-110 Koliber SP-FRI 175/04
Komentarze