Śmigłowiec TOPR na przeglądzie
Sokół W-3A to chyba najsławniejszy śmigłowiec w Polsce. Śmigłowiec należący do Tatrzańskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego ma raz w roku przegląd techniczny i przez miesiąc jest wówczas wyłączony z użytku i rozmontowany.
Wtedy w hangarze w Zakopanem pojawiają się pracownicy firmy Krygol. – Od 2017 roku zaczęliśmy współpracę z TOPR. Od tamtego też czasu dwa razy w roku jesteśmy i zajmujemy się wizualnym stanem Sokoła. W sezonie letnim wykonujemy konserwacje powłoki aerodynamicznej gdyż na więcej nie mamy czasu bo maszyna ciągle lata. W sezonie jesiennym kiedy Sokół staje na dłuższy czas na przeglądzie, zajmujemy się kompleksowo maszyną. – mówi Łukasz Krynicki, właściciel firmy Krygol.
– Wykonujemy odświeżenie lakieru poprzez proces polerowania a następnie zabezpieczamy lakier powłokami, aero oraz hydrofobowymi. Dzięki temu maszyna cały czas pięknie wygląda, nie matowieje i jednocześnie bardzo łatwo jest myc ja na bieżąco. Łopaty wirników są zabezpieczane specjalną powłoką do maszyn lotniczych. – opowiada Łukasz Krynicki.
(fot. Krygol)
– Oczywiście usługa wykonywana jest gratisowo przez naszą firmę a środków dostarcza nam Gtechiq Polska. – dodaje.
W listopadzie firma Krygol wraz z Gtechniq wykona taką usługę na sokole policyjnym. Firma Krygol współpracuje też jako jedna z Lotniczym Pogotowiem Ratunkowym i świadczy dla nich usługi dbania o maszyny latające.
(fot. Krygol)
Ale to nie koniec prac przy śmigłowcu TOPR wykonującym operacje ratowania życia turystów w Tatrach. O 1 października trwają też prace obsługowe w zakresie 1500 godzin resursu na śmigłowcu.
Zgodnie z umowami, powyższe prace realizowane są przez organizację obsługową HUSAIR Sp.z o.o. posiadającą Certyfikat Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego „EASA” o numerze PL.145.094.
(fot. Krygol)
Zakres prac obsługowych jest bardzo szeroki i skomplikowany z uwagi na konieczność wybudowy ze śmigłowca głównych elementów takich jak: przekładnia główna, przekładnia pośrednicząca, przekładnia końcowa, piasta śmigła ogonowego, piasta wirnika nośnego, łopaty wirnika nośnego, zespół wałów transmisji, systemu sterowania śmigłem ogonowym oraz zespołu wałów transmisji, systemu chłodzenia przekładni i silników, oraz systemu hydraulicznego wspomagającego sterowaniem.
– Konieczność wybudowy spowodowana została przez kończące się żywotności resursowe wybudowanych agregatów. Planowanie przedmiotowych obsług zaczęło się już 2 lata temu w związku z koniecznością zaplanowania i przygotowania funduszy oraz terminami realizacji zamówień u producentów części – tłumaczy Jarosław Ołdakowski z HUSAIR Sp.z o.o.
(fot. Krygol)
– Kolejnym poważnym etapem obsług jest zabudowa nowych części, agregatów w miejsce wybudowanych oraz wykonanie niezbędnych regulacji i ustawień, sprawdzeń, testów w celu przywrócenia śmigłowcowi zdolności lotnych. Oprócz wymian elementów i agregatów muszą zostać wykonane także tak zwane prace po 1 roku lub 300 h eksploatacji wymuszające między innymi wykonanie przetestowania systemów elektrycznych, elektronicznych i awionicznych śmigłowca – opisuje zakres prac przy "Sokole" TOPR-u Jarosław Ołdakowski.
Opisane obsługi są wykonywane przez doświadczony licencjonowany personel poświadczający w osobach Adam Lipczak, Zdzisław Niedźwiedź będącymi dawniej personelem LPU HELISECO Sp. z o.o.
Zanim śmigłowiec W-3A TOPR-u powróci do służby w Tatrach zastępuje go Sokół z Sekcji Lotnictwa KWP w Krakowie.
Komentarze