Przejdź do treści
Zespół Akrobacyjny "Orlik" (fot. airshow.wp.mil.pl)
Źródło artykułu

Rocznica utworzenia Zespołu Akrobacyjnego "Orlik"

Dziś przypada 22. rocznica powstania zespołu akrobacyjnego Polskich Sił Powietrznych. Zespół Akrobacyjny "Orlik" powstał 15 kwietnia 1998 roku i stacjonuje w Radomiu. Piloci latają na samolotach turbośmigłowych PZL-130 Orlik, skąd pochodzi jego nazwa. Pomysł powołania zespołu powstał w związku z zaproszeniem polskiego lotnictwa wojskowego do udziału w pokazach lotniczych Air Tatoo w Fairford w Anglii.

Piloci zespołu rekrutują się z instruktorów wykonujących loty w 42 Bazie Lotnictwa Szkolnego, selekcji oraz doboru kandydatów dokonuje lider we współpracy z pozostałymi członkami zespołu.

Początkowo w skład zespołu wchodziło 5 samolotów, od 2001 – 7 samolotów. W tym samym roku wydzielono zespół jako osobną eskadrę w 2. Ośrodku Szkolenia Lotniczego w Radomiu. Od 2003 w skład zespołu wchodziło 9 maszyn PZL-130 TC-1 Orlik, przez co był on jednym z nielicznych zespołów latających w tak dużym składzie. Pod koniec 2005 roku władze wojskowe zdecydowały zawiesić działalność zespołu. Do tego czasu w latach 1998-2005 wziął on udział w 49 pokazach lotniczych, w tym 20 za granicą.

W połowie 2007 wznowiono działalność zespołu w nowym składzie 7 samolotów (5 maszyn PZL-130 TC-1 Orlik oraz 2 PZL-130 TC-II Orlik). Dowódcą Zespołu i Kierownikiem Lotów został ppłk pil. Arkadiusz Leśniewski.

Od roku 2013 cały zesół wykonuje pokazy na samolotach PZL-130 TC-II Orlik.

Zespół Akrobacyjny ORLIK z 42 Bazy Lotnictwa Szkolnego w Radomiu reprezentuje Polskie Siły Powietrzne na arenie krajowej i międzynarodowej od 22 lat. Od początku istnienia grupa wykonała kilkaset pokazów na ponad stu różnych imprezach lotniczych. Każdy z tych sezonów obfitował w dalekie, często egzotyczne dla polskich lotników przeloty. Trzeba przy tym pamiętać, że PZL-130 Orlik to samolot o zasięgu nieco ponad 1000 km, jego pułap wynosi 9000m. Dodając, iż kabina samolotu nie posiada funkcji hermetyzacji, piloci korzystają jedynie z masek tlenowych powyżej 4000m, wrażenia dla lotników przy przelotach w drogach lotniczych (a w takich podróżuje się wykonując dalekie przeloty) są zapewne podobne do tych, jakie towarzyszą organizmom himalaistów wspinającym się na najwyższe szczyty świata.

Skład Zespołu Akrobacyjnego „ORLIK”:
✈    Lider – mjr. pil. Dariusz Stachurski
✈    kpt. pil. Robert Paciorek – lewy prowadzony
✈    por. pil. Krzysztof Łysakowski – prawy prowadzony
✈    kpt. pil. Krzysztof Kidacki – lewy prowadzony/para synchro
✈    kpt. pil. Michał Anielak – prawy prowadzony/para synchro/Solista
✈    kpt. pil. Bartosz Niegrzybowski – lewy prowadzony/zamykający
✈    por. pil. Sebastian Rajchel – lewy zamykający
✈    por. pil. Tomasz Litwinek – lewy zamykający

Pozostali członkowie Zespołu:
✈    Instruktor pilot/pilot zapasowy – ppłk pil. Zbigniew Kosterna
✈    Instruktor pilot/pilot zapasowy – mjr pil. Dariusz Stańczyk
✈    Instruktor pilot – ppłk. pil. Piotr Jabłoński
✈    Pilot szkolony – por. pil. Jakub Krych
✈    Pilot szkolony – kpt. pil. Ariel Adamski
✈    Komentator – por. pil. Małgorzata Pawelec

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony