Przejdź do treści
Źródło artykułu

Rocznica oblotu samolotu Bücker Bü 131

Dziś przypada 84. rocznica oblotu niemieckiego samolotu szkolno-akrobacyjnego Bücker Bü 131.

Główny konstruktor nowo założonej niemieckiej wytwórni lotniczej Bücker-Flugzeugbau GmbH – Anders Anderson – opracował w 1933 roku samolot szkolno-akrobacyjny przystosowany do szkolenia podstawowego pilotów, który oznaczono jako Bücker Bü 131 Jungmann. Oblotu prototypu samolotu dokonano w dniu 27 kwietnia 1934 roku.

Rozpoczęto jego produkcję seryjną, jednak w samolotach seryjnych zastosowano mocniejszy silnik. Ze względu na swe bardzo dobre własności pilotażowe samoloty Bü 131 szybko trafiły do szkół lotniczych i akrobacji nie tylko w Niemczech. Przed wybuchem wojny Jungmanny stały się podstawowymi maszynami niemieckich szkół lotniczych.

Maszyny te były eksportowane do wielu krajów, produkowano je również na licencji w Hiszpanii, Japonii, Szwajcarii i Czechosłowacji. W latach poprzedzających wybuch II wojny światowej samoloty Bü 131 brały udział w wielu międzynarodowych imprezach lotniczych, np. w wyścigu Round the Reef w Afryce Południowej w 1938 roku. Na samolocie Jungmann wywalczono także 3 miejsce podczas Mistrzostw Akrobacji rozegranych w 1938 roku w Holandii.

W toku dalszej produkcji powstawały kolejne wersje samolotu, które w zasadzie różniły się jedynie rodzajem silnika. Wersje samolotu powstawały również w krajach, które zakupiły licencję na ich produkcję. Produkcja seryjna samolotów trwała w Niemczech do 1945 roku, natomiast w Czechosłowacji produkowano jeszcze ich licencyjną wersję w latach pięćdziesiątych XX wieku. Łącznie wyprodukowano około 5000 samolotów tego typu (w tym około 2000 na podstawie licencji).

Po zakończeniu II wojny światowej jeszcze przez ponad 25 lat samoloty Jungmann i Jungmeister należały do najpopularniejszych maszyn akrobacyjnych na świecie. Wiele z nich miało zmienione silniki – zamiast montowanych na nich fabrycznie silników Hirth zabudowywano nowocześniejsze i mocniejsze silniki Lycoming. Płatowce z tymi silnikami były montowane pod oznaczeniem Bü R-170 w Szwajcarii.

Obecnie samolot jest produkowany na zamówienie w Polsce przez firmę Air Res Aviation Sp. z o.o. z Rzeszowa na podstawie oryginalnej dokumentacji z lat trzydziestych.


Bücker Bü 131 B Jungmann (fot. muzeumlotnictwa.pl)

Bü 131 B Jungmann o numerze fabrycznym 13.113 i rejestracji cywilnej SP‑AFO jest eksponowany w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie. Samolot został przejęty przez Polaków w 1945 roku i po remoncie w Okręgowych Warsztatach Lotniczych w Poznaniu był eksploatowany w latach 1946–1955 przez Aeroklub Poznański. Po skasowaniu trafił do zbiorów krakowskiego Muzeum w 1963 roku.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony