Przejdź do treści
Źródło artykułu

Obniżka ceny oprogramowania Jeppesen Mobile FliteDeck VFR

Miło nam poinformować, że od dzisiaj, obowiązuje, nowa obniżona cena na aplikację mobilną: Jeppesen Mobile FliteDeck VFR 2.0. Koszt aplikacji, zakupionej w sklepie dlapilota.pl to 689 zł na 15 miesięcy użytkowania. Kupując oprogramowanie w naszym sklepie, otrzymują państwo dodatkowe 3 miesiące do standardowej umowy z firmą Jeppesen.

Jeppesen Mobile FliteDeck VFR 2.0, to nowoczesna aplikacja umożliwiająca planowanie i nawigację podczas lotu (VFR). Oprogramowanie dostępne jest (jak na razie) jedynie na iPady (iPad 2, iPad 3, iPad 4, iPad Mini) z systemem operacyjnym iOS w wersji 7.0 i wyższej. MFD VFR nie jest dostępna na telefony - producent twierdzi (i pewnie słusznie), że ekran jest zbyt mały aby efektywnie korzystać z aplikacji. Od końca 2014 roku, aplikacja obejmuje zasięgiem również teren Polski. Subskrypcja umożliwia zainstalowanie produktu na dwóch urządzeniach.

Producent zapewnia, że aplikacja została napisana na bazie nowych pomysłów, a w procesie jej tworzenia brali udział piloci i instruktorzy. Oprogramowanie działa szybko i płynnie. Podczas testów, nie doświadczyliśmy "czkawek" bądź zacinania się aplikacji. Interfejs użytkownika jest intuicyjny i przyjazny.

Mobile FliteDeck VFR jest wartą rozważenia alternatywą do istniejących na rynku podobnych rozwiązań. Należy również pamiętać, że w zamyśle, aplikacja ma być alternatywą do map drukowanych (VFR+GPS), których Jeppesen już nie produkuje. A teraz do rzeczy.

Pokrycie aplikacji

Instalacja
Aplikację Jeppesen Mobile FliteDeck VFR należy ściągnąć (bezpłatnie) z App Store. Przy pierwszym uruchomieniu, program zapyta o format prezentowanych danych (do wyboru: standard amerykański bądź europejski). Jednostki można również zmienić potem. W następnym kroku, należy aktywować aplikację, podając adres email i hasło, wpisane podczas zakupu produktu (kup Mobile FliteDeck VFR* lub skorzystaj z 30 dniowej wersji próbnej). 

Następnie, musimy pobrać żądane pokrycie, klikając przycisk Download, Uwaga! Po ściągnięciu mapy, należy wcisnąć guzik z wybranym krajem aby zainstalować mapę na urządzeniu.
Mapa
Zobrazowanie mapy jest czytelne. Jej przydatność do „prawdziwych” lotów VFR sprawdzimy w locie, niemniej jednak mapa wygląda identycznie jak jej papierowa wersja VFR+GPS. Kolory podkładu, oznaczenia stref, wszystko niemalże takie samo.

Warstwa aeronautyczna zawiera niezbędne punkty nawigacyjne potrzebne do lotu VFR, punkty oczekiwania dla lotnisk kontrolowanych, przeszkody, punkty meldowania (IFR), trasy dolotowe VFR z wyrysowanymi wzorcami (paterny) oczekiwania, sektory FIS wraz z częstotliwościami oraz wiele innych potrzebnych pilotowi informacji. Mapa posiada również cieniowaną topografię terenu w obszarach górzystych. Dla największych lotnisk, istnieje wizualizacja dróg startowych i dróg kołowania.

Na mapie, znajdziemy również informację MGAA (Minimum Grid Area Altitude) przedstawiającą wysokość zapewniającą przewyższenie 1000ft w wybranej kratce współrzędnych (połówka stopnia długości i szerokości geograficznej) nad terenami o najwyższej przeszkodzie do 5000ft i 2000ft nad terenami gdzie najwyższa przeszkoda jest wyższa niż 5000ft.

Planowanie lotu
Wpisujemy lotnisko startu, lądowania i lotniska alternatywne. Podawać możemy również punkty i pomoce nawigacyjne. Jeśli chcielibyśmy użyć dowolnego innego punktu, należy wskazać go na mapie, i nadać mu znacznie (DEP, DEST, ALT, RTE).


Program automatycznie policzy długość trasy i czas lotu dla zdefiniowanych wcześniej parametrów samolotu. Zaplanowana trasa wyświetla się na mapie. Trasę można zmieniać klikając na linię drogi.

Depesze NOTAM
Po wprowadzeniu trasy, aplikacja automatycznie pobiera NOTAMy dla istotnych punktów oraz dla całego FIR-u, prezentując je w czytelnej formie.

Pogoda
Absolutny bajer! Zostały zwizualizowane: widzialność, pokrycie chmur i wiatr. Forma graficzna, ładna i czytelna. METARy/TAFy – tam gdzie są dostępne - prezentowane są na stronie z informacją o lotnisku, jak również kontekstowo tam gdzie potrzeba. Miłym zaskoczeniem, jest możliwość użycia suwaczka który powoduje wyświetlenie prognozy pogody na dwa dni do przodu.



Przepisy ruchu lotniczego
Są dostępne w zakładce Downloads i zawierają niezbędne informacje o przepisach ruchu lotniczego w obszarach na których jest wykupiona subskrypcja plus ogólne zasady poruszania się w Europejskiej przestrzeni powietrznej.

Dane o pilocie i definicja samolotu
W zakładce menu ustawień Setup mamy możliwość podania naszych danych personalnych z datami ważności uprawnień i badań. Możemy również precyzyjnie zdefiniować profile używanego samolotu wraz z danymi o osiągach (Performance).

Lot
W trybie „lotu” uruchamianego guzikiem Go Flying, wyświetlane są podstawowe informacje o locie. Prędkość wysokość, czasy ETE, ETA, kierunki lotu oraz kontekstowo potrzebne częstotliwości. Zakładka NavLog wyświetla w formie tekstowej informacje o locie.

W dowolnym momencie, pilot posiada do dyspozycji guzik  NRST z opcją Direct-To.

Czego brakuje?
Aby pozostać obiektywnymi  w ocenie, musimy wskazać choć jedną wadę. W przeciwnym wypadku, potraktowaliby Państwo ten krótki test jako materiał czysto reklamowy. Oto funkcjonalności które spowodowałby podniesienie atrakcyjności oprogramowania:

  • Możliwość wczytania danych z AUP i prezentacji informacji o zajętości elastycznych struktur powietrznych
  • Możliwość złożenia planu lotu bezpośrednio z aplikacji
  • Prezentację lądowisk (przynajmniej ewidencjonowanych) 
  • Możliwość zainstalowania aplikacji na tabletach Android
  • Terrain Awareness
  • Integracja z aplikacją WWW lub aplikacją typu desktop

Wady? Cena, choć to pewnie rzecz subiektywna.

Ogólnie, w skali do pięciu wystawiamy ocenę 4+. Z niecierpliwością oczekujemy kolejnych aktualizacji oprogramowania. Kto wie, może niebawem znajdą się w nim funkcje które wymieniliśmy jako życzenia.

Prosimy pamiętać, że jedynie iPAD w wersji "WiFi + 3G" posiada wbudowany GPS. W tabletach Apple, bez GPSa można się posiłkować zewnętrznym GPS-em (Bluetooth).

* Uwaga! 
Kupując produkt w sklepie dlapilota, użytkownik otrzymuje wydłużony o 3 miesiące okres abonamentu (w sumie 15 miesięcy). W czasie wykupionej subskrypcji, producent zapewnia aktualizację danych aeronautycznych co 28 dni, zgodnie z cyklem AIRAC.

Strona producenta: www.jeppesen.com/flitedeck-vfr

Forum dyskusyjne dedykowane Jeppesen MFD VFR jeppesen.ning.com


Czytaj również:
Jeppesen zaprezentował Mobile FliteDeck VFR w wersji 2.1

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony