Przejdź do treści
Źródło artykułu

Globalne problemy z podwoziem w Dash 8 Q400

10 stycznia, po godz. 19 czasu lokalnego, na lotnisku Warszawa Okęcie miało miejsce awaryjne lądowanie lotowskiego Bombardiera Dash 8 Q400 (znaki rejestracyjne SP-EQG) wykonującego rejs LOT3924 z Krakowa do Warszawy.

Przednie podwozie samolotu nie wysunęło się prawidłowo i końcowej fazie dobiegu statek powietrzny wyhamowywał prędkość trąc kadłubem o nawierzchnię pasa. Na jego pokładzie znajdowało się 59 pasażerów i 4 członków załogi. W wyniku tego zdarzenia jedna osoba została odwiezienia do szpitala, a sama konstrukcja została uszkodzona.

W dotychczasowej historii użytkowania modelu Dash 8 Q 400 miało miejsce wiele podobnych przypadków, a LOT był jedną z nielicznych linii użytkujących samoloty tego typu, która nie została jeszcze nimi dotknięta (do 10 stycznia 2018 r.). Znamienne były trzy wypadki samolotów linii SAS do których doszło 10 lat temu w przeciągu dwóch miesięcy:

9 września 2007 r., Dash-8-400 linii SAS (znaki rejestracyjne LN-RDK) wykonujący lot SK1209 wystartował z lotniska w Kopenhadze i skierował się na lotnisko Aalborg w Danii, gdzie podczas lądowania złożyła się prawa goleń głównego podwozia.



12 września 2007 r., Dash-8-400 (znaki rejestracyjne LN-RDS) linii SAS wykonywał lot z Kopenhagi do Palangi na Litwie, ale został przekierowany na lotnisko w Wilnie, gdzie podczas lądowania złożyła mu się prawa goleń podwozia głównego. 11 osób odniosło obrażenia.

27 października 2007 r., Dash 8-400 (znaki rejestracyjne LN-RDI), wykonywał lot SK2867 z Bergen do Kopenhagi z 40 pasażerami i 4 członkami załogi na pokładzie. Podczas lądowania nie zablokowała się prawa goleń podwozia głównego, która złożyła się po przyziemieniu. Nikt nie został ranny, ale po tym ostatnim incydencie wszystkie 27 samolotów typu Dash we flocie SAS zostało uziemione, a następnie wycofane z użytkowania.

Bazując na danych zawartych na portalu avherald.com, tylko w ciągu ostatniego roku można znaleźć szereg incydentów związanych z problemami z podwoziem w samolotach Dash 8-400 (przypominamy niektóre z nich):

7 stycznia 2017 r., Dash 8-400 wykonujący lot R3-495 from Jakucka do Chabarowska (Rosja) zawrócił na lotnisko startu z powodu problemów z podwoziem.

1 maja 2017 r., Dash 8-400 należacy do linii Aurora (znaki rejestracyjne RA-67256) wykonywał lot HZ-4609 z Jużnosachalińska to Pietropawłowska Kamczackiego (Rosja) z 21 pasażerami i 5 członkami załogi, kiedy po starcie piloci zgłosili problem z podwoziem i zawrócili na lotnisko startu.

26 lipca 2017 r., Dash 8-400 należacy do Air Berlin (znaki rejestracyjne D-ABQA) wykonywał lot AB-8512 z lotniska Berlin Tegel do Salzburga, kiedy załoga po starcie zgłosiła problemy z podwoziem i zdecydowała się wrócić na lotnisko startu.


14 sierpnia 2017 r. Dash 8-400 należący do linii Flybe (znaki rejestracyjne G-JEDM) wykonywał lot BE-7109 z Birmingham do Hamburga, kiedy załoga zawróciła na lotnisko startu z powodu problemów z podwoziem.

28 sierpnia 2017 r., Dash 8-400 (znaki rejestracyjne SP-EQH) linii LOT wykonujący lot 3885 z Warszawy do Katowic, zawrócił na lotnisko startu z powodu problemów z podwoziem.

25 października 2017 r., Dash 8-400 (znaki rejestracyjne S2-AGR) wykonywał lot BG-494 z Saidpuru do Dhaka (Bangladesz) z 66 pasażerami i 5 członkami załogi, kiedy po starcie z Saidpuru od prawego głównego podwozia odpadło jedno z kół.


10 listopada 2017 r., Dash 8-400 należący do linii Flybe (znaki rejestracyjne G-JEDU) wykonywał lot z Belfast do Inverness. Po starcie załoga zawróciła do Belfastu i wykonała lądowanie ze złożonym podwoziem przednim.



15 grudnia 2017 r., Dash 8-400 (znaki rejestracyjne SP-EQF) linii LOT wykonywał lot 3844 z Wrocławia do Warszawy z 70 osobami na pokładzie, kiedy podczas podejścia do lądowania załoga zgłosiła problem z sygnalizacją wysunięcia i blokady podwozia.

Więcej informacji na temat zdarzeń tego typu dostępnych jest tutaj (LINK)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony