Cessna coraz bliżej oblotu modelu Denali

Cessna Denali, fot. planeandpilotmag.com

Koncern Cessna ujawnia coraz więcej informacji odnośnie rozwoju projektu jednosilnikowego modelu Denali, którego koncepcja zakłada bezpośrednią konkurencję z Pilatusem PC-12. Oba samoloty są wyceniane na ponad 4,5 mln dolarów.

Przy prędkości maksymalnej 285 węzłów Denali byłby równie szybki jak szwajcarska konstrukcja, z porównywalnej wielkości kabiną, ale z możliwością zabrania nieco większego ładunku. Te cechy wraz z całkowicie nowym silnikiem FADEC GE Catalyst (FADEC - Full Authority Digital Engine Control) mogą zapewnić firmie Textron dużą liczbę zamówień i złamanie monopolu PC-12 w tym segmencie rynku.

Podczas Europejskich Targów Lotnictwa Biznesowego, które odbywały się w Genewie, koncern Textron przedstawił sprawozdanie z postępów rozwoju projektu Denali. Jak podkreślał, zespół zbliża się do ukończenia prototypu i pierwszych testów naziemnych.

Z kolei testy w powietrzu mają się rozpocząć jeszcze w tym roku, a kolejnym elementem rozwoju ma być zaawansowana platforma symulatora systemów pokładowych, która pozwoli inżynierom testować i ulepszać systemy awioniki, a także elektryczne i napędowe samolotu.

GE poczyniło również znaczące postępy w zakresie rozwoju nowego silnika, który przeszedł już ponad 1000 godzin testów, w tym również na pełnej mocy. Próby obejmują dodatkowo zastosowanie całkowicie nowych śmigieł McCauley o średnicy 105 cali. Nowa jednostka napędowa ma zmniejszyć zużycie paliwa, a co za tym idzie, bezpośrednie koszty operacyjne, podnosząc wydajność nawet o 20 procent. Cessna pierwotnie planowała wykonać oblot samolotu w 2018 r., ale zgodnie z aktualnymi założeniami, mają się one odbyć w tym roku. 

Źródło: planeandpilotamag.com
comments powered by Disqus