Przejdź do treści
Piotr Długiewicz / Cirrus Polska
Źródło artykułu

O zabranie głosu w dyskusji o bezpieczeństwie samolotów Cirrus, poprosiliśmy Piotra Długiewicza

Piotr Długiewicz, pilot samolotowy zawodowy (CPL/IR); główne typy to Cirrus i Embraer Phenom 100. Nalot całkowity 1800 godzin, z tego 1100 godzin na Cirrusach. Jeden z dwóch w Polsce i dwudziestu w Europie instruktorów z uprawnieniami Cirrus Standardized Instructor Pilot (autoryzacja fabryczna). Prezes zarządu Cirrus Polska. Organizator i szef Aero Poznań, ośrodka szkolenia lotniczego z fabrycznym statusem Cirrus Training Center i jedynego centrum symulatorowego Cirrusa poza USA. Członek Society of Aviation and Flight Educators oraz amerykańskiej AOPA. Autor felietonów FL120 w Przeglądzie Lotniczym Aviation Revue.

Szanowni Internauci!
Poprosiliśmy o komentarz, osobę która w Polce na temat samolotów Cirrus posiada prawdopodobnie największą wiedzę i doświadczenie. Bardzo prosimy, wręcz apelujemy o zrównoważoną dysksuję, bez obraźliwych wątków i przesądzania o winie kogokolwiek w tej czy innej katastrofie. Nasz rozmówca wyraził chęć do podjęcia otwartej, rzeczowej, popartej konkretami dyskusji. Wykorzystajmy to dobrze…. Na początek pytanie od nas.

Paweł Korzec: Po niedzielnej katastrofie, w mediach również pozabranżowych, rozgorzała dyskusja na temat bezpieczeństwa lotnictwa ogólnego. Media i internauci przywołują statystyki katastrof samolotów Cirrus. Stąd nasze pierwsze pytanie: Czy samolot Cirrus, jest bezpieczny?

Piotr Długiewicz: Przede wszystkim ogólne witam. W miarę możliwości czasowych postaram się uczestniczyć w dyskusji, ale proponuję, żeby to była dyskusja wszystkich ze wszystkimi z moim w miarę możliwości udziałem (jeśli będę miał coś w ogóle do powiedzenia). Dla mnie wszystkie opinie są dozwolone. Nikt nie musi lubić Cirrusa. Walcie śmiało i centralnie. Jeśli ktoś nie chce podpisywać się swoim nazwiskiem lub przynajmniej imieniem to trudno (chociaż byłoby miło). Jestem też gotowy w miarę możliwości odpowiadać na pytania, jeśli będę znać odpowiedź. Jednak tradycyjnie proszę nie oczekiwać mojej reakcji na bluzgi.

Przeczytałem większość komentarzy pod informacją o katastrofie SP-IKP i uważam, że pojawiło się tam wiele ciekawych, czasami kontrowersyjnych wątków. Fajnie byłoby, gdyby osoby z tamtej dyskusji przeniosły się tutaj. Możecie przekleić jakieś swoje opinie i dodać nowe.

Aby na początek dyskusji dolać oliwy do ognia na pytanie “Czy samolot Cirrus jest bezpieczny?” odpowiadam z ręką na sercu” “Tak, Cirrus to bezpieczny samolot, a w swojej kategorii najbezpieczniejszy samolot na świecie”.

PK: W lutym 2011 roku, przeprowadziliśmy na naszym portalu ankietę. Pytaliśmy o najbardziej "pożądane" wyposażenie samolotu. Oto jej wyniki:

Ratunkowy system spadochronowy, znalazł się w ankiecie na 4. miejscu. Czyżby piloci uważali że system jest niepotrzebny?

Dzisiejszą dyskusję chcielibyśmy skierować na temat systemu "balistycznego" CAPS. Zwłaszcza po katastrofie SP-IKP internauci żywo dyskutują jak działa, dlaczego nie został uruchomiony (a może nie zadziałał), dlaczego piloci nie korzystają z CAPSa i podobnych systemów. Dzisiaj jest świetna okazja, aby wszystkie te pytania zadać i porozmawiać na ten temat....


Chciałbym wszystkim bardzo serdecznie podziękować za udział w dyskusji. Aktywność i poziom przekroczyły moje wszystkie wyobrażenia. Jak widać na bezpieczeństwie zależy ogromnej rzeszy ludzi, którzy potrafią się sensownie i kulturalnie spierać (i zgadzać czasami). Wielkie dzięki.

Jeśli ktoś chciałby o coś jeszcze mnie dopytać to bardzo proszę o maile na mój adres w PLAR (pdlugiewicz@plar.pl).

Jeśli komuś mało Cirrusa to zapraszam na całodniowe szkolenie w Aero Poznań pod nazwą "Wprowadzenie do Cirrusa". Nie jest to Transition Training, może w nim wziąć udział każdy - nawet osoby bez licencji (np. w trakcie szkolenia praktycznego lub teorii), bo jest realizowany wyłącznie na symulatorze. Można zobaczyć jak działa boczny wolant, awionika Perspective i wystrzelić CAPSa w wersji full motion. Gwarantuję dobrą, edukacyjną lotniczą zabawę, podczas odczarowywania mitów o Cirrusie.

Detale tutaj: www.poznan.aero/introduction-to-cirrus-course
Latajcie bezpiecznie, z pewnością się spotkamy, dziękuję.

Piotr Długiewicz

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony