Lotniska GA warte odwiedzenia: Borsk
W lotnictwie zaczął się kolejny sezon, na który z pewnością z utęsknieniem czekali wszyscy posiadacze licencji lotniczych. Po wiosennym wznowieniu i pierwszych lotach, przyjdzie czas na zaplanowanie dalszych podróży po kraju, jak również poza jego granice. Wszędzie tam można znaleźć bardzo wiele interesujących obiektów lotniczych.
Niektóre z nich nie są jeszcze popularne i powszechnie znane, a mogą być przecież ciekawą alternatywą dla pilotów i miłośników awiacji, którzy szukają nowych wyzwań i miejsc do odwiedzenia. Celem łatwiejszego ich porównania, zarządcom poszczególnych krajowych lotnisk/lądowisk będziemy zadawali ten sam zestaw pytań.
W dzisiejszym odcinku lądowisko Borsk, zlokalizowane w woj. Pomorskim, w gminie Karsin. Odnośnie jego obecnego statusu, kilka pytań zadaliśmy Przemysławowi Kamonowi, z którym należy się kontaktować w przypadku chęci odwiedzenia tego obiektu.
Dlapilota.pl: Proszę przybliżyć historia lądowiska w Borsku...
Przemysław Kamon: Lądowisko przekształcone zostało z lotniska wojskowego w latach 90. Od ponad 20 lat znajduje się w rękach prywatnego właściciela. W tej chwili odbywa się na nim głównie ruch paralotniarzy, tak więc podejście do lądowania należy wykonywać z dużą uwagą ponieważ właśnie może ktoś się holować. Najlepiej spróbować wywołać radiowo 122,800 lub zrobić krąg zapoznawczy.
Dlapilota.pl: Jakie są aktualne dane techniczne obiektu?
PK: Pas startowy utwardzony beton/asfalt o długości 2300 m, dopuszczone do ruchu 1400 m. Dopuszczalny nacisk 4280kg/m.kw. Możliwość parkowania i noclegu samolotów w wyznaczonym miejscu na płycie betonowej lub trawiastej. Koszt parkingu 100zł/doba całodobowa ochrona w cenie, koszt parkowania samolotu powyżej 2 godzin 50zł. Bez opłat za starty i lądowania. Brak hangaru.
Istnieje również możliwość podjechania z kierowcą na pobliską stacje benzynową (do dyspozycji kanistry). Brak możliwości tankowania paliwem Avgas. Możliwość zorganizowania noclegu po wcześniejszym kontakcie telefonicznym i ustaleniu dostępności miejsc.
Dlapilota.pl: Na co piloci powinni zwrócić uwagę, np. przeszkody w okolicy, punkty orientacyjne...
PK: Teren parku jeziora Wdzydzkiego to tzw strefa ciszy, także należy to uszanować. Zwrócić należy uwagę też na duży ruch paralotniowy (loty swobodne termiczne). Sporadycznie także ruch szybowcowy.
Dlapilota.pl: Na jakie atrakcje w okolicy może liczyć pilot, który zdecydowałby się przylecieć swoim samolotem na jednodniową wycieczkę?
PK: Jezioro Wdzydzkie z cała infrastrukturą plaż i restauracji, w pobliżu Wdzydze Kiszewskie ze Skansenem, Kręgi Kamienne w Osiach, restauracja Drewutnia w Olpuchu. W okresie jesiennym grzybobranie. Przez Borsk przepływa rzeka Wda na której organizowane są spływy kajakowe.
Dlapilota.pl: Czy na lądowisku w Borsku lub okolicach jest możliwość wypożyczenia samochodu?
PK: Jest możliwość wypożyczenia samochodu osobowego, ale po umówieniu telefonicznym. Można też wypożyczyć skutery 125ccm z kaskami.
Dlapilota.pl Czy na obiekcie są organizowane imprezy lotnicze?
PK: Tak, głównie paralotniowe.
Dlapilota.pl: Jakie są plany inwestycyjne właściciela lądowiska?
PK: Aktualnie na lotnisku trwa rozbudowa ośrodka szkoleniowego LotyParalotnia.pl, istnieje także Leśna Baza Lotnicza jako zabezpieczenie pożarowe dla Lasów Państwowych. W okresie kwiecień- październik stacjonuje i wykonuje loty Dromader.
Dane lądowiska Borsk dostępne są tutaj (LINK)
Zarządca lądowiska: Przemysław Kamon, tel.kom. +48.792 274 888
www.lotyparalotnia.pl
www.szkoleniaparalotniowe.pl
https://www.facebook.com/LotyWidokoweParalotnia
Komentarze