Przejdź do treści
Źródło artykułu

Lotniska GA warte odwiedzenia: Borsk

W lotnictwie zaczął się kolejny sezon, na który z pewnością z utęsknieniem czekali wszyscy posiadacze licencji lotniczych. Po wiosennym wznowieniu i pierwszych lotach, przyjdzie czas na zaplanowanie dalszych podróży po kraju, jak również poza jego granice. Wszędzie tam można znaleźć bardzo wiele interesujących obiektów lotniczych.

Niektóre z nich nie są jeszcze popularne i powszechnie znane, a mogą być przecież ciekawą alternatywą dla pilotów i miłośników awiacji, którzy szukają nowych wyzwań i miejsc do odwiedzenia. Celem łatwiejszego ich porównania, zarządcom poszczególnych krajowych lotnisk/lądowisk będziemy zadawali ten sam zestaw pytań.

W dzisiejszym odcinku lądowisko Borsk, zlokalizowane w woj. Pomorskim, w gminie Karsin. Odnośnie jego obecnego statusu, kilka pytań zadaliśmy Przemysławowi Kamonowi, z którym należy się kontaktować w przypadku chęci odwiedzenia tego obiektu.


Dlapilota.pl: Proszę przybliżyć historia lądowiska w Borsku...

Przemysław Kamon:
Lądowisko przekształcone zostało z lotniska wojskowego w latach 90. Od ponad 20 lat znajduje się w rękach prywatnego właściciela. W tej chwili odbywa się na nim głównie ruch paralotniarzy, tak więc podejście do lądowania należy wykonywać z dużą uwagą ponieważ właśnie może ktoś się holować. Najlepiej spróbować wywołać radiowo 122,800 lub zrobić krąg zapoznawczy.


Dlapilota.pl: Jakie są aktualne dane techniczne obiektu?

PK:
Pas startowy utwardzony beton/asfalt o długości 2300 m, dopuszczone do ruchu 1400 m. Dopuszczalny nacisk 4280kg/m.kw. Możliwość parkowania i noclegu samolotów w wyznaczonym miejscu na płycie betonowej lub trawiastej. Koszt parkingu 100zł/doba całodobowa ochrona  w cenie, koszt parkowania samolotu powyżej 2 godzin 50zł. Bez opłat za starty i lądowania. Brak hangaru.

Istnieje również możliwość podjechania z kierowcą na pobliską stacje benzynową (do dyspozycji kanistry). Brak możliwości tankowania paliwem Avgas. Możliwość zorganizowania noclegu po wcześniejszym kontakcie telefonicznym i ustaleniu dostępności miejsc.

Dlapilota.pl: Na co piloci powinni zwrócić uwagę, np. przeszkody w okolicy, punkty orientacyjne...

PK:
Teren parku jeziora Wdzydzkiego to tzw strefa ciszy, także należy to uszanować. Zwrócić należy uwagę też na duży ruch paralotniowy (loty swobodne termiczne). Sporadycznie także ruch szybowcowy.


Dlapilota.pl: Na jakie atrakcje w okolicy może liczyć pilot, który zdecydowałby się przylecieć swoim samolotem na jednodniową wycieczkę?

PK:
Jezioro Wdzydzkie z cała infrastrukturą plaż i restauracji, w pobliżu Wdzydze Kiszewskie ze Skansenem, Kręgi Kamienne w Osiach, restauracja Drewutnia w Olpuchu. W okresie jesiennym grzybobranie. Przez Borsk przepływa rzeka Wda na której organizowane są spływy kajakowe.

Dlapilota.pl: Czy na lądowisku w Borsku lub okolicach jest możliwość wypożyczenia samochodu?

PK:
Jest możliwość wypożyczenia samochodu osobowego, ale po umówieniu telefonicznym. Można też wypożyczyć skutery 125ccm z kaskami.

Dlapilota.pl Czy na obiekcie są organizowane imprezy lotnicze?

PK:
Tak, głównie paralotniowe.


Dlapilota.pl: Jakie są plany inwestycyjne właściciela lądowiska?

PK:
Aktualnie na lotnisku trwa rozbudowa ośrodka szkoleniowego LotyParalotnia.pl, istnieje także Leśna Baza Lotnicza jako zabezpieczenie pożarowe dla Lasów Państwowych. W okresie kwiecień- październik stacjonuje i wykonuje loty Dromader.


Dane lądowiska Borsk dostępne są tutaj (LINK)


Zarządca lądowiska: Przemysław Kamon, tel.kom. +48.792 274 888
www.lotyparalotnia.pl
www.szkoleniaparalotniowe.pl
https://www.facebook.com/LotyWidokoweParalotnia

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony