Przejdź do treści
Line Up & Listen: Rozmowa z płk. Cezarym Wasserem
Źródło artykułu

Line Up & Listen: Rozmowa z płk. Cezarym Wasserem

Zapraszamy do nowej serii słuchowisk pod tytułem „Line Up & Listen”. Po wielu latach, zdecydowaliśmy się na użycie zupełnie nowej (dla nas) "podcastowej" formuły komunikacji z Wami.

Line Up & Listen to około godzinne słuchowiska, w których staramy się nieśpiesznie dotrzeć do sedna zagadnień. Jak powszechnie wiadomo, w lotnictwie nie ma tematów łatwych. Zawsze jest jakieś „ale”, zawsze jest drugie dno, zawsze jest druga strona medalu, zawsze jest wyjątek od reguły, zawsze coś można zrobić inaczej i zawsze splot okoliczności wymusi  niestandardowe zachowanie. Jednym słowem, lotnictwo to nieustająca gra kompromisów. Bez zrozumienia obu stron, często nie można dojść do wzajemnego zrozumienia, a w konsekwencji wzajemnego szanowania.

Pierwszym naszym gościem jest płk Cezary Wasser szef Szefostwa Służby Ruchu Lotniczego Sił Zbrojnych RP, z którym znamy się od lat i zapewniamy że jest to człowiek, który niejednokrotnie, pomimo wielu przeciwności udowodnił, że zależy mu na lotnictwie ogólnym i jego bezpieczeństwie.

Podczas tej rozmowy, zapytaliśmy między innymi o:

  • Co jeszcze można zrobić, aby Polska przestrzeń łączyła lotnictwo a nie dzieliła? Czego też nie udało się zrobić w ostatnich latach? Dodamy z nadzieją, że „jeszcze”?
  • Latając po Polsce spotykamy dość różne podejście do GA ze strony wojska – co sugeruje pewną „autonomię” jednostek. Z czego wynika fakt, że z niektórymi lotniskami da się dogadać a z innymi nie?
  • Dzięki zmianom w działaniu wojskowych służb ruchu lotniczego oraz stosowanych przez nie procedur możemy korzystać z wojskowej infrastruktury nawigacyjnej, ale lądowanie dalej wymaga zgłoszenia na 7 dni przed planowanym przylotem. Czy wymóg uzyskania zgody na tydzień przed przylotem da się zmienić?
  • Pewnym obszarem tarcia w coraz lepszym zrozumieniu wzajemnych potrzeb operacyjnych są struktury elastyczne a szczególnie te w dolnej przestrzeni. Czy widzi Pan możliwość polepszenia efektywności ich wykorzystania?
  • Co z lataniem z prędkościami powyżej 250kt w przestrzeni G poza wydzielonymi strukturami? Czy doprawdy wojsko tego potrzebuje?
  • Wyobraźmy sobie, że jestem właścicielem lądowiska wokół której bez konsultacji pojawia się strefa TR stworzona NOTAMem na czas krótszy niż 3 miesiące. Niestety po trzech miesiącach, pojawia się kolejna w tym samym miejscu. Wiadomo, że chodzi o ominięcie zasady konsultacji społecznych i stworzenie przestrzeni z pominięciem między innymi „Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 5 marca 2019 r. w sprawie zakazów lub ograniczeń lotów na czas dłuższy niż 3 miesiące”. Co robić w takich sytuacjach?
  • Wojsko dysponuje własną służbą meteorologiczną, jakie są szanse, aby na stałe informacje METAR i TAF były dostępne łącznie z depeszami z lotnisk cywilnych w tej samej sieci.
  • SSRLSZ wydaje publikacje przeznaczone dla lotnictwa wojskowego czy piloci cywilni mogą z nich korzystać i je kupić?

I wiele, wiele innych tematów. Zapraszamy do słuchowiska!


Podcast Line Up & Listen możecie wysłuchać, na: https://redcircle.com/shows/line-up-and-listen

 Na platformie Spotify, wpisując „Line Up & Listen”

Na platformie SOUNDCLOUD

Autorskie publikacje CENOR, na które się powołujemy w trakcie rozmowy

A i jeszcze jedno. Wstępniak muzyczny i przerywniki skomponował specjalnie dla nas, Pilot Michał Załęski z Jezzpospolita.
 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony