Lądowanie na rzece Hudson to ważna lekcja dla GA
Piloci oglądający zdjęcia samolotu US Airways dryfującego na rzece Hudson prawdopodobnie mieli trzy podobne skojarzenia:
- ci piloci wykonali wszystko jak należy;
- mam nadzieję, że będę potrafił zrobić to prawidłowo, jeśli kiedykolwiek zajdzie taka potrzeba;
- mam nadzieję, że nigdy mnie to nie spotka.
Bruce Landsberg, dyrektor generalny Air Safety Foundation AOPA, twierdzi, że piloci General Aviation powinni wyciągnąć wartościową lekcję z tego, niesamowitego awaryjnego lądowania. Po pierwsze, mówi, piloci muszą zapamiętać, że “niemożliwy zwrot” z powrotem na pas startowy jest naprawdę niemożliwy.
“Jeśli przydarza się sytuacja awaryjna, w chwilę po oderwaniu od drogi startowej, pokusa wzywającego Cię pasa za Twoimi plecami jest niezwykle silna,” powiedział Landsberg. “Niestety wciąż - od nowa - widujemy pilotów desperacko usiłujących zawrócić..... Zasadą wpajaną od pierwszych lekcji sztuki latania jest aby wybrać najlepsze miejsce do lądowania w granicach kilku stopni od drogi lotu”
Wyszukanie tej najlepszej opcji, może okazać się szczególnie trudne w przestrzeniach miejskich. “Piloci powinni znać na pamięć najlepsze miejsca awaryjnego lądowania w obszarze swojego rodzimego lotniska i wszystkich innych, które regularnie odwiedzają” powiedział Landsberg. “Na nowych lotniskach, dobrym pomysłem jest odnotowanie potencjalnych lokalizacji awaryjnego lądowania podczas podejścia. W ten sposób posiadasz już w głowie gotową do wykorzystania mapę podczas ponownego startu.”
Zagrożenia wynikające ze zderzeń samolotów śmigłowych z ptakami są nieco inne niż te dla jetów. Silniki odrzutowców po wessaniu ptaków mogą ulec całkowitej awarii. Rzadkością jest uszkodzenie zespołu silnik-śmigło.
Dowiedz się więcej o niebezpieczeństwach zderzeń z ptakami na amerykańskiej stronie http://www.birdstrike.org/ lub podziel się swoimi doświadczeniami w komentarzach na dole strony.
Opracowano na podstawie materiałów z Air Safety Foundation AOPA
- ci piloci wykonali wszystko jak należy;
- mam nadzieję, że będę potrafił zrobić to prawidłowo, jeśli kiedykolwiek zajdzie taka potrzeba;
- mam nadzieję, że nigdy mnie to nie spotka.
Bruce Landsberg, dyrektor generalny Air Safety Foundation AOPA, twierdzi, że piloci General Aviation powinni wyciągnąć wartościową lekcję z tego, niesamowitego awaryjnego lądowania. Po pierwsze, mówi, piloci muszą zapamiętać, że “niemożliwy zwrot” z powrotem na pas startowy jest naprawdę niemożliwy.
“Jeśli przydarza się sytuacja awaryjna, w chwilę po oderwaniu od drogi startowej, pokusa wzywającego Cię pasa za Twoimi plecami jest niezwykle silna,” powiedział Landsberg. “Niestety wciąż - od nowa - widujemy pilotów desperacko usiłujących zawrócić..... Zasadą wpajaną od pierwszych lekcji sztuki latania jest aby wybrać najlepsze miejsce do lądowania w granicach kilku stopni od drogi lotu”
Wyszukanie tej najlepszej opcji, może okazać się szczególnie trudne w przestrzeniach miejskich. “Piloci powinni znać na pamięć najlepsze miejsca awaryjnego lądowania w obszarze swojego rodzimego lotniska i wszystkich innych, które regularnie odwiedzają” powiedział Landsberg. “Na nowych lotniskach, dobrym pomysłem jest odnotowanie potencjalnych lokalizacji awaryjnego lądowania podczas podejścia. W ten sposób posiadasz już w głowie gotową do wykorzystania mapę podczas ponownego startu.”
Zagrożenia wynikające ze zderzeń samolotów śmigłowych z ptakami są nieco inne niż te dla jetów. Silniki odrzutowców po wessaniu ptaków mogą ulec całkowitej awarii. Rzadkością jest uszkodzenie zespołu silnik-śmigło.
Dowiedz się więcej o niebezpieczeństwach zderzeń z ptakami na amerykańskiej stronie http://www.birdstrike.org/ lub podziel się swoimi doświadczeniami w komentarzach na dole strony.
Opracowano na podstawie materiałów z Air Safety Foundation AOPA
Źródło artykułu
Komentarze