Przejdź do treści
Dryfujący samolot US Airways lot numer 1549
Źródło artykułu

Lądowanie na rzece Hudson to ważna lekcja dla GA

Piloci oglądający zdjęcia samolotu US Airways dryfującego na rzece Hudson prawdopodobnie mieli trzy podobne skojarzenia:

- ci piloci wykonali wszystko jak należy;
- mam nadzieję, że będę potrafił zrobić to prawidłowo, jeśli kiedykolwiek zajdzie taka potrzeba;
- mam nadzieję, że nigdy mnie to nie spotka.

Bruce Landsberg, dyrektor generalny Air Safety Foundation AOPA, twierdzi, że piloci General Aviation powinni wyciągnąć wartościową lekcję z tego, niesamowitego awaryjnego lądowania. Po pierwsze, mówi, piloci muszą zapamiętać, że “niemożliwy zwrot” z powrotem na pas startowy jest naprawdę niemożliwy.

“Jeśli przydarza się sytuacja awaryjna, w chwilę po oderwaniu od drogi startowej, pokusa wzywającego Cię pasa za Twoimi plecami jest niezwykle silna,” powiedział Landsberg. “Niestety wciąż - od nowa - widujemy pilotów desperacko usiłujących zawrócić..... Zasadą wpajaną od pierwszych lekcji sztuki latania jest aby wybrać najlepsze miejsce do lądowania w granicach kilku stopni od drogi lotu”

Wyszukanie tej najlepszej opcji, może okazać się szczególnie trudne w przestrzeniach miejskich. “Piloci powinni znać na pamięć najlepsze miejsca awaryjnego lądowania w obszarze swojego rodzimego lotniska i wszystkich innych, które regularnie odwiedzają” powiedział Landsberg. “Na nowych lotniskach, dobrym pomysłem jest odnotowanie potencjalnych lokalizacji awaryjnego lądowania podczas podejścia. W ten sposób posiadasz już w głowie gotową do wykorzystania mapę podczas ponownego startu.”

Zagrożenia wynikające ze zderzeń samolotów śmigłowych z ptakami są nieco inne niż te dla jetów. Silniki odrzutowców po wessaniu ptaków mogą ulec całkowitej awarii. Rzadkością jest uszkodzenie zespołu silnik-śmigło.

Dowiedz się więcej o niebezpieczeństwach zderzeń z ptakami na amerykańskiej stronie http://www.birdstrike.org/ lub podziel się swoimi doświadczeniami w komentarzach na dole strony.

Opracowano na podstawie materiałów z Air Safety Foundation AOPA
FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony