Przejdź do treści
Źródło artykułu

Kurs AOPA Air Safety Institute – Niska podstawa chmur i słaba widzialność

Air Safety Institute Stowarzyszenia AOPA cyklicznie publikuje na swoich stronach materiały, których zadaniem jest przekazanie praktycznych i przydatnych dla każdego pilota wskazówek. Są one dostępne pod adresem www.aopa.org – Education – On Line Courses i wymagają bezpłatnego logowania.

Kolejnym tematem, który został poruszony jest ”Weather Wise, Ceiling and Visilibity” (link) – odnośnie wykonywania lotów w warunkach niskiej podstawy chmur bądź słabej widzialności. Twórcy tej prezentacji podkreślają, iż piloci zbyt często dają się wciągnąć w niebezpieczną pułapkę tych czynników. Według statystyk, każdego roku przyczyniają się one do większej liczby wypadków w segmencie GA, niż wszystkie inne zjawiska pogodowe razem wzięte.


Materiał podkreśla, iż bardzo ważne jest aby mieć swoje własne minima lotów spisane w widocznym miejscu, tak aby w każdym momencie można było je szybko sprawdzić i potwierdzić z bieżącą sytuacją. Minima te mogą być zmieniane tylko wraz ze zdobywaniem doświadczenia i nigdy w czasie lotu.


Przybliżone zostały również sposoby oceny zmieniającej się pogody oraz czynniki, na jakie szczególnie należy zwrócić uwagę. Twórcy kursu podkreślają, iż w momencie gdy pogoda jest gorsza niż się spodziewaliśmy, nie należy bać się użyć autopilota aby wykonać zwrot o 180 stopni (oczywiście w samolotach odpowiednio wyposażonych). Można też poprosić ATC o wektorowanie bądź wcisnąć w GPS przycisk „nearest”. Akcentują również znaczenie analizy danych METAR, które są publikowane co godzinę lub częściej, a dzięki którym, łatwo można przeanalizować trend jaki panuje w pogodzie.


Kolejną ważną kwestią jest sprawdzanie i reagowanie na pojawiają się za oknem znaki wskazujące na zmianę warunków meteorologicznych, co jest podstawą bezpiecznego wykonywania operacji lotniczych VFR.


Całość  jest opracowana w bardzo przystępny wizualnie sposób, a wnioski zawarte w prezentacji są uniwersalne i z pewnością mogą być użyteczne dla całej populacji lotników. Na końcu kursu znajduje się quiz podsumowujący wiedzę, do którego zaliczenia wymagane jest uzyskanie 80% prawidłowych odpowiedzi.


Na kurs należy przeznaczyć ok. 30 min. 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony