Kto zdążył z PART-em?
28 września weszły w życie wymagania Part-M, odnoszące się do lotnictwa ogólnego. Aby móc legalnie latać legalnie samolotem, szybowcem, śmigłowcem lub balonem, który ma certyfikat wydany przez EASA trzeba spełnić kilka wymagań:
- statek powietrzny musi mieć nadzorowaną ciągła zdatność do lotu;
- statek powietrzny musi mieć zatwierdzony program obsługi technicznej;
- posiadać aktualne poświadczenie obsługi technicznej tzw. ARC (Airworthiness Review Certificate);
- cała obsługa techniczna musi odbywć się w certyfikowanej organizacji obsługowej Part 145 (duża organizacja obsługowa dla lotnictwa komercyjnego) lub Part M/F (mała organizacja obsługowa odpowiadająca dotychczasowemu 03/2004, obsługująca statki powietrzne do 5700kg w ruchu niekomercyjnym). Pewnym odstępstwem są tu statki powietrzne, użytkowane tylko przez właścicieli i na własny użytek, które mają MTOW poniżej 2730 kg. W tym przypadku obsługę mogą wykonywać niezależni mechanicy posiadający licencję Part 66. B1 z rozszerzeniem pozwalającym na obsługę samolotów (B1.2) lub śmigłowców (B1.4).
Wykaz organizacji Zarządzania Ciągłą Zdatnością do Lotu PART M/G (stan na: 04.09.2009, źródło: ULC):
Nazwa Organizacji | Zakres zatwierdzenia |
Polskie Linie Lotnicze LOT S.A. | B 767-200ER B 767-300ER B 737-400 B737- 500 ERJ-170- 200 ERJ-170-100 EMB-145MP |
EuroLot S.A. | ATR 42-500 ATR 72-20 |
Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej Lotnicze Pogotowie Ratunkowe | PZL M-20 Mewa Piaggio P.180 Avanti Piaggio P.180 Avanti II Agusta A109 Power PZL Mi-2 Plus |
Exin S.A. | AN-26B |
Jet Air Sp. z o.o. | JETSREAM 32 |
Air Italy Polska Sp. z o.o. | B 757-200 ER |
Sprint Air | L-410 UVP SAAB 340A |
Sky Taxi Sp z o.o. | SAAB 340A M-20 Mewa |
General Aviation Sp. z o.o. | AN-2 Beech 350 PZL-104 Wilga 80 Bell 407, Bell 427 |
GB AeroCharter Sp. z o.o. | Cessna 310Q |
Sprint Air Cargo Sp. z o.o. | Saab 340A |
AD Astra Executive Charter Sp. z o.o. | Beechcraft King Air B 200 |
Magellan Pro-Equity Fund I S.A. | Bell 427 Cessna 525 |
Blue Jet | Cessna 525A Citation Jet 2 Bombardier Challenger CL-300 Cessna 560 XL Bombardier Global 500 |
Direct Fly Sp. z o.o. | Diamond DA 42 Cessna 550, 551 Beechcraft King Air E90 |
EADS Okęcie, ZUA Mielec | An-2, PZLm18, M18BS, PZL-104 Wilga 35A Cessna 152 |
Polskie Zakłady Lotnicze Spółka z o.o. | PZL M28 02, PZL M26 01, PZL M18B |
IBEX – U.L. | Mi-2 PZL-Koliber 150 Cessna 172N, S, K Cessna F177RG Cessna 182T Cessna 206T Piper PA-34-220T, 200T Beechcraft Baron 58 |
Lotnicze Przedsiębiorstwo Usługowe Heliseco Sp. z o.o. | W-3A W-3AS |
Aerogryf Aviation Sp. z o.o. | M18 Dromader Cessna 172R, 172P An-2 M-20 Mewa |
Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego “PZL-Świdnik” S.A. | Mi-2 W-3A |
Franklin Sp. z o.o. | Cessna 150M Cessna 152 Morane MS 880B |
P.H.U. POLINAR Sp. z o.o. | R 44 |
Lotnictwo Straży Granicznej | Mi-2 PZL Kania PZL 104 MF Wilga 2000 M20 Mewa M28 Skytruck W-3 W-3AM |
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej | L-410 UVP-E |
Gacamo Sp. z o.o. | Cessna 152, 182 S Aero AT-3 Beechcraft Baron 58P |
“Duśka Air” Wojciech Górczyk | Piper PA-28-181 Archer III Piper PA-34-220T Seneca V PZL M20 Mewa |
GB Aircraft (dodano 29.09.2009) | Cessna 208B Cessna 172S Cessna 182T |
Polecamy:
Part M już za cztery tygodnie
Paragraf M.A.201, czyli za co odpowiada pilot? Część II
Komentarze