Przejdź do treści
Źródło artykułu

Kto zdążył z PART-em?

28 września weszły w życie wymagania Part-M, odnoszące się do lotnictwa ogólnego. Aby móc legalnie latać legalnie samolotem, szybowcem, śmigłowcem lub balonem, który ma certyfikat wydany przez EASA trzeba spełnić kilka wymagań:

- statek powietrzny musi mieć nadzorowaną ciągła zdatność do lotu;
- statek powietrzny musi mieć zatwierdzony program obsługi technicznej;
- posiadać aktualne poświadczenie obsługi technicznej tzw. ARC (Airworthiness Review Certificate);
- cała obsługa techniczna musi odbywć się w certyfikowanej organizacji obsługowej Part 145 (duża organizacja obsługowa dla lotnictwa komercyjnego) lub Part M/F (mała organizacja obsługowa odpowiadająca dotychczasowemu 03/2004, obsługująca statki powietrzne do 5700kg w ruchu niekomercyjnym). Pewnym odstępstwem są tu statki powietrzne, użytkowane tylko przez właścicieli i na własny użytek, które mają MTOW poniżej 2730 kg. W tym przypadku obsługę mogą wykonywać niezależni mechanicy posiadający licencję Part 66. B1 z rozszerzeniem pozwalającym na obsługę samolotów (B1.2) lub śmigłowców (B1.4).

Wykaz organizacji Zarządzania Ciągłą Zdatnością do Lotu PART M/G (stan na: 04.09.2009, źródło: ULC):

Nazwa Organizacji

Zakres zatwierdzenia

Polskie Linie Lotnicze LOT S.A. B 767-200ER
B 767-300ER
B 737-400
B737- 500
ERJ-170- 200
ERJ-170-100
EMB-145MP
EuroLot S.A. ATR 42-500
ATR 72-20
Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej
Lotnicze Pogotowie Ratunkowe
PZL M-20 Mewa
Piaggio P.180 Avanti
Piaggio P.180 Avanti II
Agusta A109 Power
PZL Mi-2 Plus
Exin S.A. AN-26B
Jet Air Sp. z o.o. JETSREAM 32
Air Italy Polska Sp. z o.o. B 757-200 ER
Sprint Air L-410 UVP
SAAB 340A
Sky Taxi Sp z o.o. SAAB 340A
M-20 Mewa
General Aviation Sp. z o.o. AN-2
Beech 350
PZL-104 Wilga 80
Bell 407, Bell 427
GB AeroCharter Sp. z o.o. Cessna 310Q
Sprint Air Cargo Sp. z o.o. Saab 340A
AD Astra Executive Charter Sp. z o.o. Beechcraft King Air B 200
Magellan Pro-Equity Fund I S.A. Bell 427
Cessna 525
Blue Jet Cessna 525A Citation Jet 2
Bombardier Challenger CL-300
Cessna 560 XL
Bombardier Global 500
Direct Fly Sp. z o.o. Diamond DA 42
Cessna 550, 551
Beechcraft King Air E90
EADS Okęcie, ZUA Mielec An-2, PZLm18, M18BS,
PZL-104 Wilga 35A
Cessna 152
Polskie Zakłady Lotnicze Spółka z o.o. PZL M28 02,
PZL M26 01,
PZL M18B
IBEX – U.L. Mi-2
PZL-Koliber 150
Cessna 172N, S, K
Cessna F177RG
Cessna 182T
Cessna 206T
Piper PA-34-220T, 200T
Beechcraft Baron 58
Lotnicze Przedsiębiorstwo Usługowe Heliseco Sp. z o.o. W-3A
W-3AS
Aerogryf Aviation Sp. z o.o. M18 Dromader
Cessna 172R, 172P
An-2
M-20 Mewa
Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego “PZL-Świdnik” S.A. Mi-2
W-3A
Franklin Sp. z o.o. Cessna 150M
Cessna 152
Morane MS 880B
P.H.U. POLINAR Sp. z o.o. R 44
Lotnictwo Straży Granicznej Mi-2
PZL Kania
PZL 104 MF Wilga 2000
M20 Mewa
M28 Skytruck
W-3
W-3AM
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej L-410 UVP-E
Gacamo Sp. z o.o. Cessna 152, 182 S
Aero AT-3
Beechcraft Baron 58P
“Duśka Air” Wojciech Górczyk Piper PA-28-181 Archer III
Piper PA-34-220T Seneca V
PZL M20 Mewa
GB Aircraft (dodano 29.09.2009) Cessna 208B
Cessna 172S
Cessna 182T

Polecamy:
Part M już za cztery tygodnie
Paragraf M.A.201, czyli za co odpowiada pilot? Część II
 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony