Książka tygodnia portalu dlapilota.pl: „Szybowce Kocjana"
Zapraszamy do lektury nowego cyklu pt. „Książka tygodnia”, w ramach którego będziemy prezentowali najciekawsze pozycje wydawnicze oferowane przez sklep internetowy dlapilota.pl. Wśród nich będzie można znaleźć książki przybliżające tajniki wiedzy kluczowych zagadnień każdego rodzaju lotnictwa, ale także powieści historyczne i popularno naukowe.
Nieustanne kształcenie i podwyższanie kwalifikacji i kompetencji, jest naturalnie wpisane w zawód pilota. Swoją wiedzę można uzupełniać szczególnie teraz, gdy warunki atmosferyczne uniemożliwiają w pełni oddawaniu się podniebnemu hobby. Tym samym każdego tygodnia będzie przybliżali jedną z książek, a w dzisiejszym odcinku „"Szybowce Kocjana" autorstwa dr Andrzeja Glassa wydana nakładem Wydawnictwa ELAY-SCG.
Piąty minialbumik z monograficznego cyklu o szybowcach autorstwa Andrzeja Glassa poświęcony został ośmiu konstrukcjom szybowców opracowanych przez Antoniego Kocjana (1902-1944).
Książna zaczyna się od historii powstania Warsztatów Szybowcowych, które mieściły się na Polu Mokotowskim, tam gdzie obecnie stoi. budynek Głównego Urzędu Statystycznego. W warsztatach Kocjana powstało szereg szybowców jego konstrukcji. W książce opisane zostały szybowce: „Czajka”, „Wrona”, „Komar”, „Sroka”, „Sokół”, „Mewa”, „Orlik” oraz motoszybowiec „Bąk”. Łącznie wyprodukowano 707 szybowców konstrukcji Kocjana. Konstrukcje Antoniego Kocjana stanowiły podstawę polskiego szkolnictwa szybowcowego przed II wojną światową i miały znaczny udział w polskim sporcie szybowcowym, będąc wysoce udanymi konstrukcjami. Produkcja "Komara" została wznowiona w Polsce również po wojnie.
W książce dr Andrzeja Glassa znalazły się też rozdziały: "Produkcja szybowców, udział w zawodach" oraz "Kocjan w wywiadzie lotniczym".
Antoni Kocjan to jeden z najwybitniejszych polskich konstruktorów szybowcowych. Podczas wojny zasłużył się w akcji rozszyfrowywania tajnych niemieckich pocisków V-1 i V-2, której został poświęcony jeden z rozdziałów tej książki.
Książka tym razem grubsza niż pozostałe z cyklu (aż 168 stron), zawiera bogaty materiał zdjęciowy (255 fotografii).
Andrzej Glass, dr inżynier, konstruktor lotniczy, historyk lotnictwa. Pracował w PZL Okęcie jako konstruktor przy projekcie samolotu PZL-104 Wilga w zespole kierowanym przez mgr inż. Bronisława Żurakowskiego. W późniejszym okresie pracował naukowo w Instytucie Lotnictwa oraz w Instytucie Historii Nauki i Techniki PAN. Były redaktor naczelny miesięcznika „Technika lotnicza i astronautyka”. Jest autorem 82 książek w tym ponad 40 z historii techniki lotniczej. W roku 2012 obronił doktorat w Instytucie Historii Nauki PAN.
Książka jest dostępna w sklepie dlapilota.pl
Komentarze