Koniec z samozatrudnieniem w hiszpańskich bazach Ryanair
Umowa podpisana między hiszpańskim związkiem zawodowym pilotów Sepla i liniami Ryanair obejmuje stopniowe przechodzenie na umowy o pracę wszystkich pilotów, którzy do tej pory działali w ramach samozatrudnienia. W zeszły piątek Sepla spełniła jeden ze swoich historycznych postulatów: zakończyć samozatrudnienie w Ryanair.
Po miesiącach negocjacji udało się podpisać umowę, której celem jest inkorporacja (zgodnie z prawem hiszpańskim), poprzez przejście na umowy o pracę 120 pilotów którzy byli zatrudnieni w Ryanair w fikcyjnym reżimie samozatrudnienia. Było to wielokrotnie potępiane jako oszukańcza praktyka zarówno przez Sepla, jak i przez Europejskie Stowarzyszenie Pilotów.
Od czasu ukonstytuowania się rady Sepla w Ryanair w 2017 r. i późniejszego uznania jej przez przewoźnika, uregulowanie statusu samozatrudnionych było jednym z głównych celów związku zawodowego. W tym czasie udało się stopniowo przenieść na umowy pilotów wcześniej pracujących w ramach samozatrudnienia, których w stosunku do ogółu w 2017 r. było ok. 80%, a obecnie ich liczba zmalała do 15%. Teraz, dzięki podpisanej umowie, Sepla zdołała zapewnić, że do końca 2022 r. samozatrudnienie w bazach Ryanaira w Hiszpanii zostanie całkowicie wyeliminowane.
Jest to historyczny fakt, który w większości krajów europejskich nie stał się jeszcze rzeczywistością. Umowa opisuje obecny mechanizm w Ryanair, który potwierdza korzystanie z usług samozatrudnionych za pośrednictwem firmy pośredniczącej McGinley. Pośrednik utrzymywał stosunek umowny z pilotami na mocy irlandzkiego prawa, tworząc złożoną sieć korporacyjną, która oddzielała Ryanair od jego pracowników za pomocą różnych kroków pośrednich.
Jeśli chodzi o wynagrodzenia, to będą one takie same, jak te obecnie stosowane wobec reszty zatrudnionych, tj. uzgodnione w umowie ramowej z 2020 r. (znanej jako umowa w sprawie Cornerstone) i obejmujące czasowe 20% obniżki pensji w związku z pandemią COVID-19.
Umowa ta jest kolejnym krokiem w zbliżeniu Ryanaira ze związkami zawodowymi w ramach negocjacji nad pierwszym układem zbiorowym, który Sepla ma nadzieję podpisać w nadchodzących miesiącach. Od czasu utworzenia Rady Sepla w Ryanair jesienią 2017 r. poczyniono znaczne postępy w celu zapewnienia, że Ryanair będzie przestrzegał hiszpańskiego prawa pracy. Rok po utworzeniu związków, przewoźnik uznał Seplę za pełnoprawnego przedstawiciela pilotów i rozpoczęły się rozmowy na temat zmiany ich warunków pracy.
W tym czasie członkostwo Sepla również ogromnie wzrosło, od szczątkowego do reprezentowania prawie 90% pilotów Ryanaira w Hiszpanii. Na tej drodze Rada Związków odniosła liczne zwycięstwa w sądzie. Obecna umowa jest kolejnym krokiem we wzmacnianiu i normalizacji relacji między czołową europejską linią lotniczą, a jej pilotami w Hiszpanii.
Komentarze