Przejdź do treści
Źródło artykułu

Konferencja Heli Safe Poland 2013 - podsumowanie

Użytkowanie śmigłowców zapewnia w niektórych obszarach o wiele większą gamę zastosowań niż w przypadku samolotów, co wpływa na fakt, iż popularność wiropłatów systematycznie rośnie. Analizując statystyki bezpieczeństwa, zauważalna jest również mniejsza liczba incydentów z udziałem statków powietrznych tego typu. Jakie jednak czynniki mają na to wpływ i jak przekładają się one na podejście lotniczych firm ubezpieczeniowych do operatorów śmigłowców?

Na te i wiele innych pytań starali się odpowiedzieć uczestnicy Konferencji Heli Safe Poland 2013, którą 26 marca w Warszawie zorganizowała firma Consus Insurance Broker. Było to pierwsze w historii spotkanie w naszym kraju mające na celu przybliżenie kwestii bezpieczeństwa i zagrożeń wynikających z operowania śmigłowcami. Impreza spotkała się z dosyć dużym zainteresowaniem, które przełożyło się na udział w niej licznego grona osób reprezentujących środowisko i urzędy lotnicze, przemysł, ośrodki szkoleniowe, firmy ubezpieczeniowe, a także media.


                                                           Konferencja Heli Safe Poland 2013

Jako pierwszy zaprezentował się Tomasz Grzegorczyk z Urzędu Lotnictwa Cywilnego, który referował temat „Zmiany w przepisach i procedurach licencjonowania pilotów śmigłowcowych”. Przedstawiciel ULC wyjaśniał założenia nowych podstaw prawnych, omawiał kwestie ważności i wymiany licencji JAR-owskich, które wydane przed dniem 18 marca 2013 r. pozostaną ważne na tych samych prawach co licencje Part-FCL do dnia utraty ich formalnej ważności (wpisanej do licencji) - najpóźniej do dnia 8 kwietnia 2018 r. Podczas tego wystąpienia omówione zostały także zagadnienia związane z unijnymi licencjami pilotów śmigłowcowych, uprawnieniami wpisywanymi do licencji, nowymi procedurami egzaminowania oraz procedurami uzyskiwania licencji. Nowością, o której opowiedział T.Grzegorczyk było pojawienie się Licencji Pilota Rekreacyjnego Śmigłowcowego LAPL(H), której posiadacz jest uprawniony do wykonywania czynności pilota dowódcy śmigłowców jednosilnikowych o maksymalnej poświadczonej masie startowej 2000 kg lub mniejszej, przewożąc maksymalnie 3 pasażerów, w taki sposób, że na pokładzie nigdy nie znajdą się więcej niż 4 osoby w operacjach niekomercyjnych.


                       Wystąpienie przedstawicieli Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych

Po nim wystąpił James Wigall z londyńskiego biura AIG, który omawiał zagadnienie „Czynniki oceny ryzyka”, przybliżając zasady jakie stosują lotnicze firmy ubezpieczeniowe w kwestii wydawania polis ubezpieczeniowych dla śmigłowców. Podkreślał, iż w kwestii oceny ryzyka eksploatacji helikopterów brane są pod uwagę następujące czynniki: napęd (silnik tłokowy czy turbinowy), liczba silników (jeden czy dwa), doświadczenie pilota, zakres użytkowania, zakres geograficzny (wysokość teren) oraz wartość statku powietrznego. Przybliżał również historyczne trendy, które powodują, iż postęp technologiczny w zakresie komercyjnego przewozu pasażerów przyczynia się do zmniejszenia liczby wypadków. Jednak zgodnie z przedstawioną teorią, technologia to miecz obosieczny, bowiem nowe śmigłowce mogą się wiązać z nieznanymi/nieodkrytymi jeszcze ryzykami.

Następnie głos zabrał przedstawiciel Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych, który przedstawił temat „Zdarzenia lotnicze z udziałem śmigłowców w świetle analiz PKBWL”. Podczas tego wystąpienia zostało zaprezentowanych (ze szczegółową analizą prowadzących do nich przyczyn) kilkanaście wypadków śmigłowców mających miejsce w ostatnich latach w naszym kraju (opis tych zdarzeń dostępny jest na portalu bezpieczeństwo.dlapilota.pl). Kolejnym mówcą był Richard A Powell z AIG, który przybliżył proces likwidacji szkód lotniczych na przykładzie styczniowej katastrofy śmigłowca Agusta A109 w centrum Londynu. Podkreślał on potrzebę szybkiej reakcji firmy ubezpieczeniowej w kwestii zaistniałych szkód, ich właściwego oszacowania i likwidacji w porozumieniu z podmiotami poszkodowanymi w zdarzeniu.


Wizualizacja trasy lotu śmigłowca Agusta A109E (opublikowana w raporcie wstępnym z wypadku), na której m.in. opierała się prezentacja przedstawiciela AIG

W popołudniowym bloku Heli Safe Poland 2013 można było jeszcze zobaczyć Michała Stokowskiego z Urzędu Lotnictwa Cywilnego, który referował temat „Lotniska, lądowiska i inne miejsca, przystosowane do startów i lądowań – zagadnienia prawne”. Celem tego wystąpienia było przybliżenie podstawowych założeń dotyczących tego tematu zawartych w Art. 66 ust 1 z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo Lotnicze. Prezentacja ta wywołała burzliwą dyskusję, bowiem według uczestników Konferencji, przepisy Urzędu ds. zgodnej z prawem możliwości korzystania z lądowisk przygodnych są nieprecyzyjne sformułowane i umożliwiają różną ich interpretację. Jako przykład podany został zapis z Art. 66, który umożliwia wykorzystywanie przygodnego lądowiska nie częściej niż 14 dni w ciągu kolejnych 12 miesięcy, a niezostało w nim sprecyzowane kto i w jaki sposób miałby ewidencjonować liczbę operacji z takiego miejsca.

Jako ostatni wystąpił kolejny przedstawiciel AIG, Stuart Boyd, który przybliżył zagadnienia związane z prewencją wypadków lotniczych. Według zaprezentowanych przez niego analiz, najczęstrzą przyczyną wypadków jest błąd człowieka. Podkreślał on potrzebę ciągłego monitorowania kwestii ryzyka/bezpieczeństwa operacji lotniczych, tak aby upewnić się, że wszystkie procedury są odpowiednie i właściwie zadziałają.

W najbliższych dniach na łamach portalu Dlapilota.pl będziemy cyklicznie publikowali prezentacje, jakie były referowane podczas Konferencji Heli Safe Poland 2013.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony