Przejdź do treści
Źródło artykułu

Konferencja Bezpieczeństwa Lotów w lotnictwie ogólnym

Bezpieczeństwo w lotnictwie, to problem najwyższej wagi, którego nigdy nie należy lekceważyć i zawsze warto o nim mówić. Z tego też powodu, 17 marca odbyła się Krajowa Konferencja Bezpieczeństwa Lotów Lotnictwa Cywilnego w zakresie lotnictwa ogólnego.

Sala konferencyjna Akademii Obrony Narodowej w której odbyło się spotkanie, zgromadziła ponad 170 osób, w tym przedstawicieli aeroklubów, ośrodków szkolenia oraz organizacji i przedsiębiorstw lotniczych. Duża frekwencja dowodzi wysokiej świadomości i coraz większej kultury bezpieczeństwa.

Spotkanie było podsumowaniem roku 2008 oraz przedstawieniem koncepcji i kierunków rozwoju w tej dziedzinie na rok 2009. Konferencję otworzył Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego, Grzegorz Kruszyński, który przywitał zgromadzonych gości i przedstawił program oraz cel spotkania.

Jako pierwszy zabrał głos zabrał v-ce przewodniczący PKBWL (Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych) Maciej Lasek, omawiając statystyki i trendy w bezpieczeństwie lotniczym. Przedstawił cele i zadania PKBWL oraz kilka, badanych w ostatnim czasie zdarzeń. Omawiając poszczególne wypadki zwracał szczególną uwagę na najczęstsze ich przyczyny oraz ogromne znaczenie w zakresie bezpieczeństwa szeroko pojętej profilaktyki.

Kontynuacją prezentacji Macieja Laska, było wystąpienie Naczelnika Wydziału Informacji i Statystyki Bezpieczeństwa Lotów Wiesława Wojtasiaka, który przedstawił sytuację w lotnictwie ogólnym pod względem bezpieczeństwa. Według danych sytuacja ta pozostawia wiele do życzenia, ale biorąc pod uwagę ciągły wzrost ilości operacji lotniczych, nie wygląda najgorzej. Przedstawione statystyki ujawniły tendencję spadkową w zakresie wypadków lotniczych przy jednoczesnym wzroście zanotowanych incydentów. Świadczy to o wzroście świadomości i konieczności informowania o wszelkich zdarzeniach. Takie działania skutkują zaleceniami profilaktycznymi, a te mogą zapobiec takim zdarzeniom w przyszłości. Swoje wystąpienie Pan Wojtasiak zakończył apelem o czerpanie nauki z błędów innych, a nie swoich .

Następnie wystąpili przedstawiciele firmy TUV NORD , certyfikującej zarządzanie jakością we wszystkich obszarach lotnictwa. W obecnych warunkach, stanowi to poważny problem i właśnie temu poświęcona była znaczna część prezentacji. W trakcie wystąpienia poruszano kwestie uświadomienia, co tak naprawdę jest jakością w lotnictwie i jak należy ją poprawić. Wysoki poziom jakości, to niskie zagrożenie życia dla załogi i pasażerów.

Prezentacją wartą uwagi było wystąpienie Szefa Instruktorów Szkolenia Naziemnego (FTO/TRTO EUROLOT) Pawła Góry. Przedstawił ideę działalności stworzonego w ubiegłym roku Zespołu Lokalizacji Zagrożeń w Lotnictwie Cywilnym www.latajmybezpiecznie.pl. Celem przedsięwzięcia jest zbierane informacji pochodzących ze środowiska lotniczego, które pozwolą na wskazanie potencjalnych obszarów zagrożeń w działalności lotniczej. Zgłaszanie informacji w ramach dobrowolnego i poufnego systemu ma pomóc w analizie określonych problemów, a w przyszłości je wyeliminować.

Problem odpowiedzialności prawnej za wypadki lotnicze omówił Radca Prawny Dr Piotr Kasprzyk. Przedstawił problem skutków wypadków w kontekście odpowiedzialności administracyjnej, karnej i cywilnej.

W trakcie spotkania poruszono również inne ważne zagadnienia takie jak: bezpieczeństwo w obsłudze technicznej i związany z nim czynnik ludzki, zarządzanie ośrodkami szkolenia, użytkowanie lotnisk niecertyfikowanych, czy osłony meteorologicznej.

Mimo „dobrych” statystyk, konieczne jest wraz ze wzrostem natężenia ruchu lotniczego sukcesywne podnoszenie poziomu bezpieczeństwa. Dotyczy to także wymagań technicznych i procedur administracyjnych. Połączenie działań we wszystkich wymienionych obszarach i wprowadzenie jednolitych standardów wpłynie bezpośrednio na bezpieczeństwo nas wszystkich.

Paweł Kralewski
FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony